ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristdala CI:2 GID 90.45.64600  (läst 460 gånger)

2003-04-23, 07:25
läst 460 gånger

Per-Åke Svensson

Jag har problem med texten i födelsenotisen mitt på sidan. 1725 14 februari.  
 

 
Min egen tolkning:
 
14 feb. Christnades Samuel Månsson bankhult; ??? hustru Kierstin Jönsdotter i Bankhult; pigan Kierstin Larsdotter i Callerum; pigan ??? i Systertorp; Britta Persd; ??? Nils Bengtsson i Röstorp; ??? ??; Lars Sunesson (?) i Bankhult ibidem, Drängen Nils Andersson----
S.. ??? ???
 
Jag har svårt att få ett sammanhang i det skrivna.
Mvh/Per-Åke

2003-04-23, 09:07
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Per-Åke.
Kolla hur övriga notiser vid den här tiden är inskrivna. Det är lite svårt att bara med denna notis avgöra sammanhanget.
Det verkar stå: Christnades Samuel Månsson i K hult. Övriga personer är dopvittnen. Det skulle då innebära:  Måns i K hults son Samuel. Observera att här står det inte Banckhult.
Men det skulle också kunna stå: Samuel Måns(sons) son i K hult, dä K hult är en förkortning, kanske för Kärrhult eller nåt annat hult som börja på K. Och där då sonens namn inte framgår.
Men som sagt kolla intilliggande notiser för att se mönstret vid inskrivningarna.

2003-04-23, 10:07
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Måste revidera mig. Det står nog christnades Samuel Måns(on) i Banckhult.  
Sedan följer: til vijttnen hustru Kierstin Jönsdotter i Banckhult, pigan Kierstin Larsdotteri Callerum, Maria Isacksdotter i Systertorp, Brita Clasdotter i merghult?,Nils Bengtsson i Röstorp, Magnus Olufsson i Österslöf?, Lars Sunesson i  Banckhult, I Liden drängen Nils Andersson.

2003-04-23, 19:47
Svar #3

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Hej Bengt-Göran
Jag är inte överens med dig om i Liden.
Det står nog Ibidem.
Mvh
Britt Maria Ekstrand

2003-04-23, 20:00
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Magnus Olofsson ser ut att komma från något som heter Otternäs, möjligen detsamma som dagens Ytternäs. Platsen slutar iallafall på näs.
 
Längst ner står det Samuel Persson i Marghult. Marghult heter senare (och idag) Malghult.
 
Mvh//
Lotta

2003-04-23, 20:16
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6984
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 08:30
    • Visa profil
Texten är som följer:
 
den 14 februarii Christnades Samuel Månson
banckhult, til wijttnes hustru Kierst[in]
Jönsdotter i banckhult, pigan Kierstin
Larsdotter i Callerum, maria Jsacksdo[tter]
j Systertorp, britta Clasdoter i marghu[lt]
Nils bengtson i Röstorp, magnus olufson
ötternäs, Lars Suenson i banckhult,
Jbidem drängen Nils Anderson
 
Handstilen är odriven och den tillhör klockaren Knut Andersson (i tjänst 1710-1731; hans anteckningar i dopboken börjar med den 6 mars 1710 [Kristdala C:1 s. 92] och upphör med 1730; dock återfinns hans hand i dopboken även senare [t.ex. 1732 och 1733, Kristdala C:2 s. 18ff]). Kyrkoherde Olof Meurling har inte själv befattat sig med kyrkobokföringen.

2003-04-23, 22:36
Svar #6

Per-Åke Svensson

Tack allesammans!
 
När man får förklaringen blir ju allt så tydligt!  
Och Bo Perssons sista kommentar hör ju verkligen till överkursen.
 
En följdfundering är varför det finns inte mindre än 9 dopvittnen i det här fallet. Vanligtvis brukar det ju på sin höjd vara fyra, men här beskrivs ju ett intressant kontaktnät.
 
Är det förresten någon som har anor uppåt för Samuel Månsson? Hans giftermål och barn (6st) tror jag mig ha rett ut, men uppåt bara att en Måns var hans far?  
 
Mvh/Per-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna