ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eksjö FB 1695-1750 (263.34.42500) Hjälp med födelsenotis!  (läst 579 gånger)

2003-03-12, 19:47
läst 579 gånger

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hejsan!
Jag skulle uppskatta mycket om någon kan hjälpa mig att tyda vad Marias föräldrar heter? Är det så att det bara är mammans namn som står? Är Maria oäkta? och vad står det egentligen till vänster?


 
 
?Nina?

2003-03-12, 21:41
Svar #1

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej
 
Jag tycker det ser ut som modern heter Catharina Månsdotter.
 
Berith

2003-03-12, 22:32
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Marias mor är Ingerd Månsdotter och Maria noteras som hennes oäkta dotter, född på Ting(s)huset i denna staden (Eksjö?).
Vad som står till vänster är lite svårtytt. Det gäller i alla fall Pigan Ingerd Månsdotter som insinuerade till Comissarien och länsman att hon blifvit intagen som en ächta hustru och hänvisar till ett brev från Lybeck.

2003-03-12, 22:51
Svar #3

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hejsan! och tack..
Intressant det här!
Lybeck... en stad eller ett namn på en person?
Vad kan det vara måntro?
Hur går man vidare med en sån här notis?
Hur skall jag få fram pappans namn?
 
?Nina?

2003-03-13, 07:51
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det står inte Commissarien utan Ven. Consistorium vilket alltså är Domkapitlet.
Slutet på notisen tyder jag nu somkopulerande bref från Lybeck Robson, intagen såsom en ächta hustru.
Vilket kanske skulle kunna betyda att hon gift sig med Lybeck Robson med lite reservation för tydningen av namnen.

2003-03-13, 08:34
Svar #5

Nina Ringbom

Hejsan
Man kan ju undra var fadern var nånstans? Ute i krig kanske?
Faddrarna heter ju Nils Trolle, Nils ?dberg och Jacob Biorn..kan inte det tyda på att pappan till barnet kanske var soldat?
Hur skall jag gå tillväga för att hitta pappan?
 
?Nina?

2003-03-13, 10:42
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Nina!
 
Så här läser jag texten:
På(?) Ingerd
Månsdotters
Insinuerade
Supplique til
Ven. Consistori-
um och dess(?) siu-
ke fäste(?)mans  
bref från Ly-
beck blef hon
intagen så
som en ächta
hustru.
 
Fadern till barnet var tydligen i Lybeck, Tyskland. Det förekom handelsresor från Småland till Tyskland, så möjligen är han handelsman och borgare i Eksjö. Ett förslag är att leta i vigselboken och se om han frisknade till och kom hem och gifte sig med Ingerd.  
Suppliken bör också finnas bevarad i Domkapitlets arkiv, och där måste det framgå vem som var fadern.
 
Mvh//
Lotta

2003-03-13, 10:57
Svar #7

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Kolla om hon(de) fått fler barn längre fram i tiden, undersök dopvittnena. Finns det någon Robson? i Eksjö?
Namnen Trolle, Idbergh och Björn tyder på lite finare sammanhang.
Herrid? Månssons hustru i Strängnäs,brorshustru? Pigan Catharina Månsdotter, syster?

2003-03-13, 11:30
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Någon Robson finns inte nämnd i notisen, det står blef hon.
Dopvittnet heter Edberg. Och det står Arvid Månssons hustru i strengwillan, eller åtminstone något som liknar det. Strängnäs är det absolut inte.  
 
Mvh//
Lotta

2003-03-13, 14:10
Svar #9

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Glöm Robson, jag hade ju mina tvivel beträffande namnen. Tyvärr så har jag ju inte Genline så att man live kan se bilden vilket är en stor fördel.
streng-nånting står det och är förmodligen avhugget på den bild som här finns. edberg kan det förmodligen stå om man har en tydligare bild att luta sig till.

2003-03-13, 14:43
Svar #10

Nina Ringbom

Hejsan! och tack för alla tips.
Bilden är inte avhuggen utan det är kanten som börjar, se bild

 
mvh Nina

2003-03-13, 15:10
Svar #11

Nina Ringbom

Bengt-Göran!
Du skriver så här:
kopulerande bref från Lybeck Robson, intagen såsom en ächta hustru
Menas det att hon ÄR gift eller att hon ska gifta sig med honom när han kommer hem?
 
?Nina?

2003-03-13, 17:31
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Lotta Nordins tolkning är den bästa. Pigan Ingerd  har tydligen fått brev från sin fästman, att han är sjuk, och inte kan komma hem just då, men att han erkänner att han är far till barnet, och tänker gifta sig med henne. Därför kunde hon kyrktagas som en äkta hustru. Blev han frisk igen, och kom tillbaks till Eksjö, så är det väl goda chanser att de blev vigda.

2003-03-13, 19:09
Svar #13

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ja nu syns det mycket väl att det inte står strengnäs och Lottas förslag ser bra ut. Det samma är det också beträffande kopulerande. Ko  som kanske är ke och andra hälften av siuke och sedan ev fästmans ( fast här är det tveksamt). Nå hur som helst tyder det hela på att ett brev kommit från Lybeck som dels förmodligen erkänner faderskapet och dels förmodligen också utlovar giftermål samt gör att Ingerd anses som ächta hustru. Giftermål bör alltså ha skett senare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna