ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bäckebo, texttolkning  (läst 311 gånger)

2002-10-03, 13:17
läst 311 gånger

Göran Johansson

Volym C:2, vigselbok, Bäckebo sn. Hur tolkar ni den bifogade texten? Speciellt intresserad av bynamnet varifrån Måns Hermansson kom.
 

2002-10-03, 13:53
Svar #1

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Göran!
 
D 15 Junii d: Måns Härmandsson i Bre-
wik och Helleberga Socken med Pig Maria(?)
Hämmingsdotter i Skedsbögd(Skedsbygd idag). Morgongåf(wa)
30 lod Silfr.
 
Socknen  bör väl vara Hälleberga i Kalmar län, det ligger nära Bäckebo också. Jag hittar inte något Brevik i Hälleberga på Svenska Ortnamn-CD:n, men det kan ju vara något som försvunnit.
 
Mvh//
Lotta

2002-10-03, 14:37
Svar #2

Göran Johansson

Tack Lotta!
 
Din och min egen tolkning är i stort sett densamma. Har också tvekat inför bynamnet Brewik eftersom det inte, vad jag vet, funnits någon by med det namnet i Helleberga sn. Men det kanske inte stämmer?

2002-10-03, 20:15
Svar #3

Göran Johansson

Hej igen Lotta!
Bynamnet skall faktiskt vara Brearyd i Helleberga sn. En kontroll av dopvittnen ledde fram till att fadern hette Herman Jonsson. Denne skänkte 1741 penninggåva till Helleberga kyrka. Jag kan inte med bästa vilja i världen tolka bynamnet i texten som annat än Brewik. Det måste handla om en felskrivning - eller vad tycker du?

2002-10-03, 21:07
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Göran!
 
Jag kan inte heller få det till Brearyd. Men jag tittade lite i räkenskaperna för Hälleberga och 1730 har drängen Måns Hermansson i Brearyd skänkt pengar, jag antar att det var inför sitt bröllop i Bäckebo. Så det stämmer nog att det ska vara Brearyd. Prästen i Bäckebo kanske inte uppfattade riktigt vad det hette, eller vad det stod på attesten. Det är ju inte alltid lätt att läsa vad präster på den tiden skrev... ;-)
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna