ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Sallerup DB C:1 sid 115  (läst 440 gånger)

2010-08-01, 00:15
läst 440 gånger

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
I Östra Sallerups dödbok 1690-1762, C:1 sid 115 högersidan, nästan högst upp, står det ett stycke om min mm mm mf ff f, som dog 1709. Jag kan inte läsa allt, men jag tyder (helt djärvt) en del av texten så här:
 
d 2 Nov begrofs gårdmannen Åke Andersson i Åhröd, som af ..... föräldrar war föd uti Östra Göinge härad, Emmitslöv sokn och Westraby. .... hade på 36 åhrs tid ........ och sig wäl förhållit, war 73 åhr gammal åhr gl och lades nordwest från kyrkan i det ....... Hörer till No 4 i Åhröd.
 
Kan någon hjälpa mig med resten, helt eller i delar? Och kanske rätta min tolkning också? Tacksam för all hjälp!
 
Hälsningar,
Gunilla

2010-08-01, 10:48
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15329
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 14:30
    • Visa profil
Hej Gunilla.
 
Jag kompletterade med min tolkning
 
d 2 Nov begrofs gårdmannen Åke Andersson i Åhröd, som af Echte föräldrar war föd uti Östra Göinge härad, Emmitslöv sokn och Westraby. han hade på 36 åhrs tid bodt här i Sochnen och sig wäl förhållit, war 73 åhr gammal åhr gl och lades nordwest från kyrkan i det lijkstället (Som) Hörer till No 4 i Åhröd.  
 
MVH
Eva Dalin

2010-08-01, 18:35
Svar #2

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Tack, tack, tack, Eva!!
 
Hälsningar,
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna