ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örsjö dödbok 1703 (Villie CI:1, s. 133)  (läst 606 gånger)

2012-10-22, 16:02
läst 606 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej!
 
I Örsjö församling begravs 1703 ett dödfött barn med grava missbildningar, men jag blir inte klok på vad barnet har för i pannan - någon som har ett förslag?
 


 
 
Martii d. 15. bars upp till Kyrkian Chris-
toffer Pärs barn i Törsiö, som  
war dödföd d: 11 dito, och hade ett  
??? för i pannan, och en
peruques swantz bag till med
hår uppå, icke mehr än 4 fin-
grar på hwar hand, och 4 tår på
fötterna, Tommarna woro borta
på händerna, men mindsta
tåna på fötterna.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-10-23, 15:49
Svar #1

Paul Bergström

Det finns en Nota Bene i marginalen som hänvisar till vad? Det mesta uppenbara är att det står fiorton, så därför är det intressant vad NB hänvisar till.

2012-10-29, 00:36
Svar #2

Kerstin Andersson

Hej Markus,
Det var ett märkligt ord. Mitt tolkningsförslag är fiorston, en synonym till fjorston är karunkel, som enligt NE är en vårtliknande upphöjning. Hade det stackars barnet horn i pannan också? Kan NB i detta fall betyda non baptizati, ett dödfött barn kunde väl inte döpas?
Med vänlig hälsning
Kerstin

2012-10-29, 01:03
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Jag läste det också först som fiorton, men detta kändes inte riktigt rätt - om nu däremot fjorston innebär en vårtliknande upphöjning känns det mer logiskt, och det var lustigt nog just något sådant jag föreställde mig när jag läste att barnet hade något i pannan.
 
När det gäller NB har jag tidigare fått förklarat här på forumet att det inte behöver hänvisa till någon annan anteckning, utan helt enkelt uppmärksammar läsaren på att notisen nämner något ovanligt (ett missbildat barn är ju minst sagt ovanligt). Det är nog helt rätt att ett dödfött barn aldrig döptes, så även non baptizati passar in i sammanhanget. Att barnet dessutom var missbildat gjorde att det inte kunde döpas, även om det blivit fött med liv - 1686 års kyrkolag, 18 kap. och 12 §, punkt d) stadgar nämligen att Monstra, som ej ha mensklig skepnad, ehuru af qvinna födde, få hvarken döpas eller i Kyrkogård begrafvas.
 
Så då kan vi alltså sammanfatta notisen med att barnet hade någon form av utväxt i pannan, och inte döptes, samt att prästen skrev ett NB i marginalen för att notisen var anmärkningsvärd?  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-10-29, 10:16
Svar #4

Paul Bergström

Jag kan bara tillägga att jag aldrig sett någon annan betydelse av NB än just Nota Bene (på svenska märk väl).  
 
n.b.
 
nedre botten; nota bene (latin: notera
) Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_f%C3%B6rkortningar (finns ju bättre källor om man vill ha det)
 
Jag tolkar det definitivt som om det vore en hänvisning till något, men om det nu saknas så är det ju lite mysko
 
Vill man vara lite tentativ så kan man tänka sig att pastorn tänkt skriva ett fiorton (tum långt hårstrå) för i pannan och att pastorn tänkt detta och kommit på att så blev det ju aldrig skrivet, noterat ett NB för att sedan skriva tum långt hårstrå på annan plats.
 
Det är bara en kvalificerad gissning, men jag tror i vart fall inte att fiorton är något ord som vi inte kan knäcka betydelsen av.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna