ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Önnarp CI:3 (1783-1830) Bild 55 / sid 61  (läst 584 gånger)

2012-08-04, 15:55
läst 584 gånger

Utloggad Dines Axelsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2014-07-22, 23:21
    • Visa profil
Hei, Kan jeg få tydet dåpen til Lars som jeg finner på AD Online
Önnarp CI:3 (1783-1830) Bild 55/sid 61 (Källa: Arkiv Digital AD AB)
Er navnet på mor til barnet nevnt? Det er ogsdå vigtig for meg å få
navn på alle fadderne.
Mvh Dines Axelsen

2012-08-04, 16:08
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5051
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 12:52
    • Visa profil
Hej Dines!
 
Så sonen Lars var född i Önnarp ändå, jag letade där tidigare men hittade honom inte. Tyvärr är inte moderns namn nämnt nu heller, men som Anders Berg tidigare konstaterar måste ju Juliana Lindman vara mor till samtliga barn. Jag funderar på om kanske den där hustrun Hanna Olsdotter i Västra Vemmenhög kan vara en släkting till antingen Rasmus eller Juliana? Med tanke på att hon kommer utsocknes ifrån. Notisen lyder hursomhelst såhär:
d: 21 Oct: Föddes Soldaten Lett och dess hustru
uti Önnarp en Son, som samma dag
blef döpt och kallad Lars.
Hustrun Hanna Olsdotter i W: Wem-
menhög frambar barnet till dopet.
Testes Bapt: Husmannen Anders Ka-
stensson i Önnarp, Hustro
Dortha Olsdotter ibm, samt
Pigan Beretha Jönsdotter
från Westra Wemmenhög.
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-08-04, 16:24
Svar #2

Utloggad Dines Axelsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2014-07-22, 23:21
    • Visa profil
Takk skal du ha Markus. Det er nettop slektskap jeg leter etter så nå skal jeg lete i Vestra Vemmenhög, kanskje du kan hjelpe meg med det?
Mvh
Dines

2012-08-05, 01:21
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5051
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 12:52
    • Visa profil
Hej Dines!
 
Jag har nu försökt följa upp hustrun Hanna Olsdotter från Västra Vemmenhög; när jag söker igenom 1812 års husförhörslängd hittar jag bara en enda Hanna Olsdotter i den byn, och hon bor på gården Västra Vemmenhög Nr 14. Hon är gift med hemmansbrukaren Jöns Andersson (född 1755 13/1 i Skurup enligt husförhörslängden), och är själv född 1770 14/4 i Västra Vemmenhög. De har tillsammans dottern Berta (född 1795 8/1 i Västra Vemmenhög - det föds fler barn, men Rasmus Lett eller Juliana är inte faddrar åt dessa barn). På gården bor också Hanna Olsdotters far Ola Jeppson, som år 1812 anges vara 88 år gammal och född i Villie socken. Ola Jeppsson hade fått Hanna i äktenskapet med Berta Olsdotter (de gifte sig 1766 9/11 i Svenstorp), men det är en del luckor i Västra Vemmenhögs födelsebok 1766-70.
 
Jag hade hoppats att Hanna Olsdotter kanske var Rasmus Letts halvsyster åtminstone, och det visade sig att Ola Jeppsson mycket riktigt var gift tidigare - han hade gift sig 1757 i Västra Vemmenhög med Hanna Truedsdotter; tyvärr fick de ingen son Rasmus, för enligt bouppteckningen efter Hanna 1766 3/4 (Västra Vemmenhögs häradsrätts arkiv, volym FIIa:17, nr. 17) efterlämnade Hanna bara två levande barn, döttrarna Karna (8 år) och Hanna (5 år).
 
Såvida jag inte hittat fel Hanna Olsdotter verkar alltså denna familj vara en återvändsgränd? Om man tänker sig att släktskapet istället ligger på hennes make Jöns Anderssons sida, så var han 1754 (inte 1755) 13/1 i Skurup, som son av Anders Olsson och Elna Månsdotter i Skurups by. Hittar dock ingen son Rasmus till dem heller...
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-08-05, 06:21
Svar #4

Utloggad Dines Axelsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2014-07-22, 23:21
    • Visa profil
Tusen Takk Markus, da ser det ikke ut som vi finner slektskap til Rasmus her heller, men jeg tror også opplysningen om alderen til Rasmus i hans dødmelding er korrekt og da må Rasmus være født 1761.
Du nevner noe om Ola Jeppson at han er født i Villie og da vet jeg at Rasmus Letts sønn Axel gifter seg i Villie så jeg tror jeg skal lete litt her for å se om der er en Rasmus født i 1761.
Mvh
Dines

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna