ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ystads Sankta Maria Inflyttningslängd 1817-1819  (läst 576 gånger)

2004-03-31, 22:11
läst 576 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Äntligen har jag hittat en ledtråd till var/när J.G.(Johan Gabriel)Schönbeck,hans hustru Gunnilla Johansdotter och deras förstfödda Rosalie Sophia kommer ifrån men jag kan ju inte tyda texten!
Hoppas på att någon kan hjälpa mig!
 
GID: 1424.175.95300
Ystad församling (ska vara S:ta Maria)
Inflyttningslängd 1817-1819
 
Tacksam för hjälp, jag kan omöjligt tyda det mer än:
 
Sjömannen Johan Gabriel Schönbeck född i Helsingborg(?) d. 7 juli 1792 och dess hustru Gunnilla Johansdotter född i Augerums(ÄR DET RÄTT?)socken af Blekinge län d. 29 Juni 1792.
Sid. 53
Sen är det mycket som jag inte kan tyda.
Dottern Rosalie Sophie/Sophia(?) är född 23 Juni 1818 men det verkar som det står att hon är född härstädes och det verkar också som att det står att de flyttar till Malmö men detta är ju  inflyttningslängder så jag fattar inte riktigt vad som menas (de ska ju ha flyttat IN till S:ta Maria församling).
Deras nästa barn dottern Mathilda är född 8 Jan 1821 och hon är född i S:ta Maria och finns med i födelseboken.
Så, vart flyttade de ifrån och vart flyttade de till?
 
Hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut det här!
 
Mvh, Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

2004-03-31, 23:09
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Anne-Lee!
 
Du har läst det mesta rätt. Helsingborg och Augerum, ja. Rosalie Sophie född härstädes, alltså i Karlskrona där flyttattesten är underskriven 12 maj 1819. Och mycket riktigt står det att de flyttar till Malmö, men det var vad prästen i Karlskrona trodde. Tydligen hamnade de i Ystad istället, och det var där de lämnade in den här attesten.

2004-03-31, 23:15
Svar #2

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Tack Anders för snabbt svar!  
 
Vårhälsningar,
Anne-Lee Wilson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna