ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pigan och Skomakaren  (läst 617 gånger)

2006-05-09, 20:06
läst 617 gånger

Anette Ferm

Söker efter information om följande personer. Främst förfäder men även allt annat.  
 
1. Hilda Charlotta Andersdotter 21/10 1846- 14/6 1911. Hon bodde i Vallda och jag har alltid trott hon var född där också. Har dock hört att hon möjligen var född i Askim. Hilda var piga och hade oäkta barn med nästa person jag söker. Hon födde tre barn: Bernard Julius, Augusta Charlotta och Anna.  
 
Enligt uppgifter jag fått ska hennes föräldrar möjligen ha varit Anders Jan Grells född 1807, och Johanna Beata Petersdotter född 1811.  
 
2. Skomakare Carl August Andersson född 5/3 1846. Troligen född i Vallda. Denna man hade oäkta barn med föregående kvinna. Han var dock gift vid två tillfällen. Först med en som hette Augusta och senare med en mycket yngre kvinna. Han hade ytterligare barn med båda dessa kvinnor.  
 
Hans föräldrar kan ha varit Johannes Andersson född 1808 och Sara britta Svensdotter född 1806.  
 
Alla uppgifter jag kan få är intressanta.  
 
Tack på förhand
 
Anette

2006-05-09, 21:28
Svar #1

Marianne Magnusson

Anette,  
1) i f.boken Askim C:2 fanns 21/10 1846 Hedda (Hilda?) Charlotta, föräldrar drängen Andrs Jansson o pigan Anna Johanna Andersdotter (37 år), Bildahl; (Gid 669.18.72500
 
2)tittade i f.boken Vallda och dina uppgifter om Carl August stämmer.Föräldrarna bodde i Thorås, Vallda.

2006-05-10, 19:47
Svar #2

Anette Ferm

Hej Marianne!
 
Tack för dina uppgifter. Visserligen krånglar dom till det en hel del eftersom vi trodde vi hade 3-4 generationers förfäder till denna Hilda Charlotta. Men det viktiga är ju att veta sanningen.
 
Det du säger verkar ju stämma bättre än det vi har om en Hilda född i Vallda 1846. Där stämmer inte datumet nämligen där är hon född i juni. Det där med Hedda låter dock märkligt för den jag letar efter heter Hilda Charlotta.
 
Vill inte slänga något på dig men undrar över en sak. Denna Hedda el Hilda står det något om hon har barn och när de är födda och så?
 
Jag är nybörjare så jag har lite dålig koll på hur man hittar uppgifter.
 
Frågar efter ett råd till: Om det är så att det är den kvinnan du nämnt, vilket jag tror, och det är hennes föräldrar de du nämnt, hur går man vidare?
 
Jag menar hur hittar jag föräldrarnas föräldrar osv?
 
Du behöver givetvis inte svara på detta jag är tacksam för det svar du redan givit
 
Mvh: Anette

2006-05-10, 22:45
Svar #3

Marianne Magnusson

Hej Anette, eftersom datumet stämde så exakt, så är det nog rätt, även efternamnet Anders dotter stämmer ju. Ordet Hilda var skrivet lite otydligt (för mig) det kunde kanske också stå Hedda ... Har själv samma problem med min mans mormors mor, ibland kallas hon Hilda- ibland Hedda.
Detta är en jätterolig hobby, tycker nog du bör gå på en nybörjarkurs, det får man mycket ut av.
Läs också i spalten till vänster: Nybörjare: Kika gärna här.
mvh Marianne M.

2006-05-11, 21:17
Svar #4

Birgit Wingqvist

Hedda är ett vanligt smeknamn på flickor som är döpta till Hilda. Tänk på att det ofta i husförhörslängder står smeknamn på barnen istället för namnet som står i födelseboken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna