ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Nilsson född 1791-04-13  (läst 1067 gånger)

2006-04-09, 15:04
läst 1067 gånger

Utloggad Birgitta Wikner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 15:50
    • Visa profil
Jag har länge sökt efter min farmors morfars far Per Nilsson utan framgång. Det jag lyckats finna är att han föddes 1791-04-13, orten var svårtydd men möjligen kan det vara Tönnersjö. (Fast där hittar jag honom inte). Vidare vet jag att 1819-1820 var han dräng hos Herr Aphotekare Magnus Linden i no 11 Mellby, Laholms landsförsamling och 1821 var han dräng hos hattmakere Carl Petter Ahlgren, Carlstorp, Laholms stadsförsamling. 1822 flyttade han till Ålstorp 3, Ränneslöv och gifte sig med Kristina Johansdotter. Familjen bodde kvar i Ränneslöv några år men i hfl för 1826 står äro flyttade (Hishult?, jag tycker i alla fall att det står så) men ej tagit ur attest. Där tappar jag bort dem igen och jag har inte kunnat finna dem i hfl för Hishult.
Finns det någon här som har mer några uppgifter om honom?
 
Jag är också intresserad av mer uppgifter om hans sondotter Bina Svensdotter (min farmors mor). Bina flyttade från Ränneslöv till Fleninge där hon 1891-01-08 fick en oäkta dotter, Hulda Kristina (min farmor). I november samma år flyttade Bina och dottern Hulda Kristina till Allerum och 1892-09-01 fick hon en oäkta son, Anders Sigfrid. Han dog innan han var en månad gammal. Från Allerum flyttar Bina till Ausås men nu utan dottern för Hulda Kristina flyttar till sina morföräldrar i Ränneslöv och växer sedan upp där.
Bina bor kvar i Ausås till sin död 1963-02-11 och får där ytterligare tre barn, alla noterade som oäkta: Helga Nilsea (född 1895-08-29, död 1984-09-29), Gunnar Almer (född 1898-09-26, död 1976,10,23) och Ammy Ingeborg (född 1899-11-23, död 1991-02-01).  
För mig är naturligtvis frågan om vem som är far till Hulda Kristina det mest intressanta, men jag är också intresserad av Binas övriga barns öden.
 
Biritta Wikner

2006-04-09, 19:22
Svar #1

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Birgitta Wikner
Jag har ju tidigare försökt hjälpa dig och har i min dator 38 ättlingar till Per Nilsson född i Tönnersjö 1791-04-13.
 
Jag tycker du skall ställa frågor om just honom under församlingen Tönnersjö, inte här.
 
Jag har själv olösta problem i Tönnersjö med försvunna och församlingen är knepig då den delas upp i Tönnersjö slättbygd och Tönnersjö skogsbygd.
 
Efter vad jag känner till fanns det en man boende där som gjordew register efter kyrkböckerna. Tyvärr ville han inte dela med sig av dem när jag frågade. Bra register brukar annars lösa många gåtor.
 
I övrigt skall du nog ställa kortare och mera precisa frågor. Efter vad jag förstår av sammanställningen i filen som jag nu sänder dig finns mycket att hämta från olika församlingar.
 
MVH / Bertil Magnusson Tel 031-443070

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna