ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vånga GID 1471.5.13400 och 1471.40.80700  (läst 438 gånger)

2010-11-27, 08:48
läst 438 gånger

Utloggad Håkan Winfridsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-01-20, 09:59
    • Visa profil
Personen det rör är Undantagsmannen Ola Bengtsson. Längst ut i hans rad står det xx såsom vållande till annan mans död. Det står också Ej vid förhör vad kan detta innebära?

2010-11-28, 02:12
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Håkan!
 
Ej vid förhör syftar bara till att Ola inte var närvarande vid husförhören som prästen höll under de aktuella åren, men Absolverad/Skriftad såsom vållande till annor mans död blir jag inte helt klok på. Absolution eller enskild/offentlig skrift innebar att en person blev förlåten/renad ifrån syndiga handlingar (enligt kyrkolagen), så Ola har alltså sonat sina gärningar i kyrkans ögon. Jag vet inte hur de världsliga lagarna såg på vållande till annans död, och det kan ju vara så att prästen (naturligt nog) bara har noterat i kyrkoboken att Ola förlåtits för sina synder i kyrkans ögon, eftersom denna aspekt var den viktigaste för prästen.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-11-28, 11:04
Svar #2

Utloggad Håkan Winfridsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-01-20, 09:59
    • Visa profil
Jag har aldrig sett någon som inte närvarat vid ett enda förhör under 11 år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna