ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vomb AI:2 (1813-1838)  (läst 445 gånger)

2012-08-17, 16:07
läst 445 gånger

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som kan se vad det står om Bengta Carlsdotter på s.144 (bild 133)i husförhörslängden för Vomb (Vomb AI:2) 1813-1838. Hon föder en oäkta dotter 1833 och fadern uppges vara Anders Nilsson i Dörröd nr. 7. Det står något om äktenskap med drängen Anders Nilsson på nr. 7 Dörröd, men jag kan inte riktigt få rätt på det. Jag trodde först de ingick äktenskap men de förekommer varken i Veberöds eller Vombs vigselbok och när Bengta flyttar 1837 är det bara hon och dottern.
 
Tack på förhand,  
Caroline
 
Tillägg: Oerhört tacksam om någon skulle vilja ta en titt på Bengta Carlsdotters mors födelsenotis också. Vomb CI:2 (1769-1817) s.16/bild 25. Modern hette Hanna Nilsdotter f.1776-01-29. Jag kan inte riktigt tyda faders efternamn (Månsson?) och moderns inte alls.
 
(Meddelandet ändrat av Stendahl 2012-08-17 16:27)

2012-08-17, 16:47
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5050
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 15:24
    • Visa profil
Hej Caroline!
 
Anteckningen om Bengta Carlsdotter lyder den 7 October 1833 beslutad ingå äktenskap med Drengen Anders Nilsson på No 7 Dörröd. Det står dock ingenting om att det ingåtts en regelrätt trolovning; för säkerhets skull letade jag igenom registren över äktenskapsmål i Lunds domkapitels protokoll 1833-1837 (om Bengta och Anders trolovat sig skulle det behövas ett upphävande av denna trolovning för att de skulle få gifta sig på annat håll), men även om där fanns en del Anders Nilsson fanns det ingen som nämndes i ett äktenskapsmål tillsammans med en Bengta Carlsdotter.
 
Bengta Carlsdotters mors födelsenotis lyder såhär:
Die Purif. Mariæ döptes, som föddes den 29 Jan: åboen Nils
Pärß.s dotter Hanna. Modrens Namn är
Susceptrix Åstra Ols hustru Ellna i Womb T: Åstra Olß.
och Jöns Person i Linnebergshuset.
Faderns namn är alltså Nils Persson (märkligt dock att hans namn stavas Pärss[on], medan faddern Jöns' namn stavas med e), och moderns namn har inte antecknats i notisen.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna