ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vedby, Födelsebok 1825-1854  (läst 560 gånger)

2012-07-16, 23:35
läst 560 gånger

Utloggad Roger Bråberg

  • Roger Bråberg
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2022-07-06, 22:53
    • Visa profil
Hejsan, ny här på Rötter och en nybliven släktforskare som skulle behöver lite hjälp med en text.
Min farfars farfars mor föddes 1825 och jag har problem att läsa vad som står i födelseboken.
Jag tror jag har läst ut rätt:
Föddes den 6 december
Döptes den 11 december
Far: Nils Eriksson
Mor Karna Mattiasdotter (25år)=född 1800
Men sedan går jag verkligen bet, ser att det står något om Jordbonde men har förgäves letat i husförhörslängden. Är visserligen inte säker varken på far eller mors namn...

2012-07-17, 08:39
Svar #1

Utloggad Hjördis Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2022-05-14, 10:48
    • Visa profil
    • www.hjordis.n.nu
Hej Roger,
 
Kul att du hamnat i just min hemsocken Vedby där vi dokumenterat de flesta torp och gårdar. Anna föddes i Vedby jordbo, dotter till Nils Eskilsson och Karna Mattisdotter. Det står att modern var 25 år men vad vi hittat är Karna född i Oderljunga 1790-08-12.
Gudmor var Anders Eskilssons hustru Johanna i Vedby. Faddrar var drängen Jöns Persson i Vedby, Anders Persson, pigan Karna och Olu alla i Vedby.
 
Du kan kolla i Bygdeband (www.bygdeband.se) och läsa mer om familjen. Du får också gärna kontakta mig via mail. Anders Eskilsson var Nils Eskilssons bror och han blev avrättad genom hängning pga mord och rån 1831 - mer om detta kan du läsa här på RÖTTER (avrättningar).
 
Hälsn Hjördis Nilsson, Klippan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna