ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vanstad C:2, bild 17  (läst 595 gånger)

2009-11-04, 02:47
läst 595 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Den 24 mars döptes Fredrik Larssons dotter Helena. Vad hette det dopvittne som var tenngjutare. Namnet Lafwidsson kanske det står men personnamnet Lafwid - finns det?

2009-11-04, 08:58
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det är riktigt. Jag har forskat fram lite om denne tenngjutare i Vanstads kyrkbok, och han kallar sig från 1743 oftast Åker eller Åcker. Fadersnamnet är Lafvidsson eller Lafvesson. En son Lafvid föds 1740 22/6 (död 1743) och en ny Lafve 1754 dt 26/5.
 
Han dör 1774 6/12 i Vanstad. Gifter sig med Maria Andersdotter 1740 29/5 och får nio barn. Vid många av barndopen är bröderna Fredrik och Jöns Larsson Malmström med hustrur med, men jag har inte lyckats komma på hur de kan vara släkt.

2009-11-04, 09:13
Svar #2

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Tenngjutare var ett hantverk som förutsatte utbildning (gesäll etc). Anledningen till min fråga - utöver namnet - beror på att khd Aron Petri Stolpe i Madesjö lär ha haft en son Daniel som hoppade av sin studier för att bli bonde. Han ville därför låna pengar av fadern. Denne son lät sig övertalas av sin far kyrkoherden att istället utbilda sig till tenngjutare i Jönköping. Lite långsökt kanske men Aron P. Stolpe lär också ha haft en bror som hette Eskil (studenten Eschillus i Madesjö sn). Fredik Malmström var ju som bekant gift med Elna Eskilsdotter Krak. Kan det ha funnits ett samband mellan dessa tenngjutare/personer? Långsökt - javisst men borde kanske ändå kollas. Varifrån kom Tenngjutaren i Vanstad?

2009-11-04, 09:30
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag vet inte varifrån Lars Lavidsson Åker kommer före 1740. Född ca 1702 enligt åldersuppgift i dödboken. Han eller hustrun tycks ha nära knytning till Malmströms, så det är intressant. Troligast kanske är att anknytningen är på männens sida och inte på ena hustrun Elna Eskilsdotters.  
 
Man kanske kan nämna att även Fredriks bror Jöns Larsson Malmströms hustru Kirstina Jönsdotter Svanbergs härstamning är okänd. Bröderna förekommer väldigt mycket tillsammans så kanske har de valt sina hustrur ur samma omgivning?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna