Gjorde nyligen en del efterforskningar om briggen Nymph. Dess förlisning och historia. Jag hittade lite om briggen Bluebird också.
Bland mina slutsatser:
- Briggen Nymph var inte från West Hartlepool eller Hull utan från Robin Hood's Bay. Den var registrerad i Whitby. Den var 81.5 fot lång och var registrerad för 186 ton (ursprungligen specifierad för 212 ton). Den var byggd hos S P Austin i Sunderland, 1847.
- Briggen Nymph tillhörde Storm-familjen, då en av Englands största redarfamiljer med huvudsäte i Robin Hood's Bay.
- Briggen Blue Bird hette egentligen Bluebird och var från St John, New Brunswick i nuvarande Kanada. Den hade ett tonnage på 145 ton.
- Pojken som överlevde var ca 12 år och inte 19 år. Han var sannolikt kaptenens son James Skerry Storm.
- Pojken överlevde genom att klamra sig fast i ett vant på stormasten. Inte genom att klättra i riggen. Hade han klättrat i riggen skulle han a krossats mot klipporna. Men genom att svänga i vantet nådde han ända upp till Engelsmanskleva.
- Pojken var inte surrad till rors.
- Nymph använde med största sannolikhet Colling & Pinkneys rullrev, dvs inte sviktade stumpar. Men termen kan fortfarande slentrianmässigt ha använts.
https://www.dropbox.com/s/yeg4no3i4bt94v3/Nya%20r%C3%B6n%20om%20Nymph_MartinHarnevie_r001_20180723.pdf?dl=0