ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna användare har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Charlotte Hellgren-Derry

Sidor: [1]
1
Hej,

Sjelvspillning kan det mycket väl stå, det ser jag nu!

Tycker att det står 1a April innan 61 år och sen ordet som kan som sagt var vara "sjelvspillning".

Jag vet ju att dom som begått självmord blev begravda i stillhet - tysthet och i vissa fall inte ens inne på vigd jord på kyrkogården, utan utanför .... och att väldigt lite stod om dem i kyrkböckerna ( jämfört med andra där prästen kunde skriva tex hur många söner och döttrar de haft och vilken typ av person de var - etc ).


2
Behöver lite hjälp angående Christopher Andersson från Leding

FÖDD = 1762-01-26 i Österbacke, Själevad
( Nr 3 på vänster sida: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0033414_00158   )

DÖD = 1823-04-01 61 år gammal i Leding, Björna
( Nr 2 från slutet på höger sida ( sök efter: "61 år " då texten är liten och skrivet på snedden liksom ) https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032692_00220 )


Bifogat dokument med texten om hans död inom en röd ram.

Det är väldigt lite skrivet om honom och orsaken är understruken ... men jag kan inte uttyda vad det eventuellt kan stå, mer än att början liknar "sjelv".

KAN det stå "sjelvskjutning" -- dvs självmord ? Eller har fantasin sprungit iväg med mig (igen)


Tacksam för all hjälp ifall någon vänlig själ kan tyda vad det står.



3
Hej Leif och Per.

och tusen tack för era svar!

Det är som sagt knepigt när det blir "fel" i olika led som mest troligt är prästen eller annan "skrivares" fel - men nu tror jag att det är rätt så som jag gissade:

Att Annas namn i Bouppteckningen är fel och att hennes födelsedatum är 1784.

Jag har försökt så gott jag kan via Riksarkivet att följa henne från vaggan till graven via HFL osv och inte hittat att hon dött innan och att mannen gifte om sig med en annan dam som hette Anna.




4
Tusen tack Eva !

Tjente hos.... Ja det låter ju mer rätt än vad jag hade gissat mig till att det stod  ;D

Och mannen hennes som dör på väg hem efter att ha jobbat och dör i Örebro ... då undrar man ifall han blev begravd där eller om dom transporterade den döda kroppen hela vägen hem !

Ännu en gång - tusen tack för snabbt svar och hjälp att läsa vad som stod.

5
Hej.
Undrar om någon kan hjälpa mig tyda 1800 tals skrift i dödsboken för Maria Catharina Runbom ( som var gift med båtsmannen Göran Flagga ).

Detta är var jag TROR att det står:

Båtmans Enkan Maria Catharina Flagga, född Runbom - född år 1742 i Styrnäs Socken af oägta säng - dess mor af Friisk ( eller Finsk ?) härkomst - tjente hor (?) i yngre åren.

Gift 1773  med Göran Flagga, en Sörlänning, R Båtsman för Fanom Rote som blef död i Örebro (?) på hemresan  från kronans tjenst. Haft 3 söner och 2 döttrar so alla lefva utom 1 dotter varit alltid i knappa vilkor - slute fattighjon på sn ( dvs socken ). Mindre stadig i sitt uppförande, alltid vid god hälsa  - dog utan dödsberedning af slag.

Obs. hittills antecknad …?....

Tjente hor... kan det verkligen stå så och skulle det betyda vad jag tror att det betyder  ( att hon var "lätt på foten" så att säga ... )

Länk till kyrkoboken där texen finns



Först på vänster sida

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0033722_00202   

Torsåkers kyrkoarkiv, Västernorrlands län, Födelse- och dopböcker SAMT Död och Begravningsbok

Tacksam för vidare läs hjälp!

6
Nu har jag kört fast ordentligt och behöver hjälp att reda ut trasslet om hennes föräldrar.

Har de jag hittat stämmer - eller har jag lyckats blanda ihop “fel” personer till Anna Greta?

Detta gäller alltså följande person:

Anna Greta Eriksdotter  ( F. 1812-12-04 Rullböle, Gideå )
Nr 3  på höger sida: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0017179_0002

Anna Greta gifter sig 1841 med en Erik Johansson f. 1817-01-22 , som jag sen hittade i fängelse i både Umeå, Sundsvall och Härnösand pga stöld … men det är en annan story!


Det jag har hittat är följande om hennes far och mor:

FAR = Erik Eriksson
F. 1781-08-27 i Övervike, Arnäs
Födelseboken - Nr 5  på höger sida:  https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032642_00143
D. 1861-12-16 i Bölen, Gideå
Dödsboken - Nr 31 på höger sida:https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0014908_00149

MOR = Anna Johansdotter
F. 1784-01-15 i Mörtsjö, Själevad
Födelseboken - Nr 4 på vänster sida: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0033415_00069
D. 1857-03-11 i Bölen, Gideå
Dödsboken - Nr 2 på vänster sida: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0014908_00146

Erik o Annas vigsel 1807-06-24:   https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032692_00173

Hittar några barn till Erik o Anna:

Anna Greta ( f. 1808 men dör några dagar senare )
Erik  (f. 1809 )
Anna Greta ( f.1812 - som är min ana och frågan handlar om )
Maja Kristina Erika (f. 1826)

Tycker det är ett lite väl stort “hopp” mellan Anna Greta och Maja Kristina Erika då barn verkade födas vartannat år på den tiden, men inte lyckats hitta några fler


Eriks bouppteckning:  https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0033261_00085
De arvingar som är med är döttrarna Anna Greta samt Maja Christina Erika och deras äkta män, då frun Anna dött innan Erik.

Nu till “problemet”...

Sökte efter Annas bouppteckning och fann detta: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0033259_00347 vilket borde vara rätt - MEN problemet är att här heter hon Anna Andersdotter och inte Anna Johansdotter.
De arvingar som är med är döttrarna Anna Greta samt Maja Christina Erika och deras äkta män, precis som på fadern Eriks bouppteckning....  :-\

När man kollar in HFL för tex 1807 - 1823  https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0031830_00168 så heter frun Anna Johansdotter - MEN hennes födelseår ser ut att vara 1787 ( inte 1784 )
Och även samma följande HFL för 1824 - 1837 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0031831_00121

Kan det vara felskrivning på bouppteckningen om hennes mammas efternamn ( dvs Andersdotter eller Johansdotter )?
Kan det vara felskrivning i HFL om hennes mammas födelseår ( 1784 eller 1787 )?

Eller har jag lyckats koppla fel personer till Anna Greta född 1812?

Om någon vänlig själ kan lista ut vad 17 som gått fel när jag sökt på dessa personer så är jag evinnerligt tacksam för all hjälp jag kan få.

P.S
Jag har gått igenom ett antal HFL för Arnäs o Gideå för att se ifall det fanns någon annan Erik Eriksson ( Erik Ersson ) född 1781 och att det eventuellt fanns två familjer med ungefär samma namn - att en annan Erik var gift men någon som hette Anna Andersdotter och barn men samma namn - men hittar inget alls som tyder på det.


7
STORT tack till Kalle Birgersson och Eva Dalin för eran hjälp !!!

Tusen, tusen tack till er båda för att ni kunde lista ut vad det stod och ge mig lite mer information om vad som var skrivet om "tjuv-gubben" Erik.

Tidningsnotisen var ju helt suverän att få ta del av - miljoner tack Eva för att du hittade den.

Stor kram och tack till er båda för er hjälp.

8
Gideå / SV: Eric Johansson ( f. 1817 - d. 1897 )
« skrivet: 2021-03-22, 14:02 »
Hej Birgitta.

1000 tack för att din hjälp.

Jag har hittat "gubben" i fångrullorna i Umeå Mars 1853 samt en hel del inskrivet i husförhörslänger - jag har en känska att han nog inte var guds bästa barn.

La in en ny "tråd" om andra frågor om gubben som finns inskrivet

9
Från det har jag fått snabb hjälp via Anbytarforum att förstå att Erik blev "tilltalad för delaktig i tjyvnad och wistas på häktet i Umeå" har jag nu hittat honom inskriven i   i fångboken för Umeå ( Västerbotten ) i MARS 1853.

Men jag har SÅ svårt att utläsa handstil / skrift från 1800 talet och om någon här kan klura ut vad som står om honom i fångrullorna är jag väldigt tacksam.
Min gissning är ju att han måste ha åkt "in" och suttit i fängelse någonstans ett bra tag om han tjuvat och hållt på...

Här är länken till sidan fång förteckningen där jag hittade honom: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0032126_00007

Men sen har jag problem med karlen.

Erik och frun Anna Katarina har " varnats inför kyrkorådet i Juli 1882 för oenighet i äktenskapet" - det har jag lyckats klura ut ( skrev ut sidan och följa texten med en penna... ). Kan det vara så att Erik är en riktig buse och slår frun sin ?

Hittar även en massa inskrivet i en husförhörsläng för honom i FEJD kolumnen ( Gideå kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010044/A I/7 (1879-1889) på sidan 11 )
men kan bara uttyda vissa ord (även denna gång skrivit ut sidan och följt texten med en penna för att försöka klura ut vad som är skrivet  .

Jag kan uttyda följande:
- Inf. 1846 - 54 års kyrkobok tilltalad för .?. tillgrepp ... ?? ...
- Varnad inför kyrkoråd för oenighet i äktenskapet den 23 Juli 1882.
samt några siffror som tex "2 års" och "3års" och "straffarbete"  -- men resten är rena grekiskan för mig!

Finns det någon vänlig själ som kan läsa och förstå ( och översätta ) vad det står från 1800 tals snirkligt handstil?

Här är länken till den sidan i husförhörslängden med massor av text angående Erik Johansson f. 1817 från Gideå (han bodde i Getingsta och Böhlen lite av och till verkar det som )
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032811_00020

PS bifogar även en screenshot av texten i husförhörslängden med all text som jag söker hjälp att uttyda.

Det här är den första anfader jag påträffat som inte varit en laglydig medborgare, så det är lite extra spännande måste jag säga att få reda på vad han haft för sig..

10
Gideå / Eric Johansson ( f. 1817 - d. 1897 )
« skrivet: 2021-03-19, 19:42 »
Hej

Jag undrar om någon kan se vad 17 det står på denna Husförhörslängd från Gideå kyrkobok 1846 - 1854.

Bonden Eric Johansson född 1817 Gideå

Det står något efter datumet för hans vigsel år 1841 om om jag kan tyda en del så läser jag
" för delaktighet i tjuvande ... häktning i Umeå "

Detta är ju väldigt spännande och nu vet jag inte hur eller vart jag går vidare för att räta ut detta frågetecken om Bonden Erik och vad han har pysslat med ...

Här är länken till sidan på Riksarkivet för den Husförhörslängden:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0014905_00086



Tacksam för vidare ledtrådar och hjälp.

Med vänlig hälsning,
Charlotte

11
Tusen tack för vidare hjälp!

Ska kolla in mäster skräddare nu-

Jag läste på nån internet sida som jag hittade att det fanns 2 hotell, 2 banker, en biograf, en danslokal samt cafeer samt "skrädderier" Trehörningsjö i början på 1900 talet.

Hoppas att fotot och alla namnen på baksidan ger andra släktforskare lite mer "info" om deras anfäder som också jobbade här med min Farmor i Trehörningsjö.

12
Hej alla

Hittade ett foto av min farmor Hildur Näzell ( f. 1902 - d. 1957 ) med en grupp människor och på baksidan finns alla namnen med samt "Arbetskamrater" och "Trehörningsjö hösten 1921 ".

( Hildur var sömmerska och kom från Grytsjö, Självad - men jobbade mellan 1924 - 1929 i Fors socken, Jämtland visar det sig - men det är en annan tråd och mysterium att lösa... )

Det intressanta med namnen på baksidan av fotot är "Mäster K Mårdh" - vilket får mig att fundera om det är en skräddar mästare eventuellt ?

Hittar inte i några böcker att farmor flyttade från Grytsjö, Själevad till Trehörningsjö kring 1920 - 1921, men undrar hur hon kan ha förflyttat sig mellan ställena om hon arbetade där men isåfall hur... det är lite väl långt att cykla och bil hade dom inte, men bussar kanske gick regelbundet.... ???

Sen funderar jag på vad hon sysslade med när hon var i Trehörningsjö - för hon jobbade som sömmerska hela livet tills hon dog i Björna.

Vidare tips om detta vore toppen!

Bifogar bild på både fram och baksidan av fotot - kanske någon känner igen en släkting - anfäder på fotot?

Namnen på baksidan ( som jag kan utläsa av farmors snirkliga handstil ) är:

Hulda Strandberg
Emmy Ingmars (?)
Fr. Nelly Jansson
Mäster K Mårdh
Hanna Lundholm
Hildur Näzell
Edde Sandström
Ada Tjärnqvist
Rune Svensson
Agnes Oden
Kalle (?) Hägglund
Edling Jansson
Göte(?) Westman

Oerhört tacksam ifall någon vet något om detta "gänget" och vad dom sysslade med i Trehörningsjö hösten 1921.



13
Hej

jo, jag har alla uppgifter om min farmor från födelseböckerna och husförhör-församlingsböcker i Självevad redan - inklusive vigsel osv när hon kom tillbaka igen 1929 ( kopior på utflyttning från Självevad + Inflyttning till Fors 1924 samt Utflytt från Fors och inflyttning tillbaka till Själevad 1929 har jag hittat och har kopior på )

Det jag försöker luska ut mer information om är hennes ca 4 år i Prästbordet, Fors socken, Jämtland och hennes tid där och funderar mer på om någon eventuellt vet vad för något ställe hon jobbade på.


Tusen tack för din hjälp vidare om detta.

14
Hej

tack för ditt svar - har hittat igen Fors nu på kartan och det verkar finnas en del byggnader i området men inte är det tättbebyggt.

"Prästbordet" verkar finnas på  jättemånga ställen i Sverige och har läst upp om varför - så nu föll den poletten ner.

Jag kommer att försöka luska vidare angående "gb 203" om jag kan hitta henne någon annastans i dessa trakter i någon annan bok - då hon var född och uppvuxen i Själevad och vad jag förstår kom till Fors socken 1924 ( 23e Dec ) vilket också är rätt märklig tid på året att flytta hemmifrån...


15
Hej

Jag undrar om någon vänlig själ kan ge lite ledtrådar om min farmor ( Hildur Maria Näzell f. 1902 - d. 1957 ) som flyttade från Själevad till Fors socken och hon var sömmerska - men undrar varför hon flyttade dit och om hon jobbade som sömmerska där.

23-12-1924 finns hon med i inflyttningslängden för Fors socken ( Prästbordet )
01-08-1929 finns hon med i utflyttningsländen för Fors socken ( Prästbordet ) då hon flyttar hem till Grytsjö, Själevad igen.

Hittar igen henne i Fors kyrkoarkiv, Församlingsböcker
( SE/ÖLA/11048/A II a/3b (1926-1942), bildid: F0012593_00211, sida 422 ) och en hel del andra som är med på samma sida är en till sömmerska samt sjuksköterskor och en distrikt sköterska - men vet inte om dessa bodde tillsammans och om så, varför bodde farmor som sömmerska med sjuksköterskor.

Högst upp på sidan står det " Prästbordet nr 1     5/12    ( lönebostället ) " .

I kolumnen för inflyttad eller överförd står " 203 g.b " ( vilket jag sett för andra personer också ) men fattar inte vad det kan betyda.

Är lite ny till att läsa gamla församlingböcker + husförhörslängder, så är tacksam för ledtrådar och hjälp vidare.

Kan man lista ut VART i Prästbordet hon bodde och vad kan hon ha gjort där i 4 år som sömmerska?

Hittar inte heller igen Prästbordet i Fors på någon karta - så finns det stället inte längre och om så är fallet, vart låg det då?


Många frågor och ingen kvar i släkten att fråga ....

Tacksam för hjälp på traven.


Sidor: [1]