ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna användare har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Åke Holmkvist

Sidor: [1]
1
Virestad / Hindricsson/Henriksson och -dotter
« skrivet: 2021-06-21, 18:14 »
Det finns en hel del med dessa namn i Virestad och jag sliter sedan några dagar mitt hår för att försöka bekräfta eller dementera kopplingen mellan två av dem. (Källor nedan.)

Min anfader Carl Henricsson föds enligt HFL 1738, ort okänd. Det finns ingen passande födsel varken i Virestad eller omkringliggande socknar förutom Carl Gustaf Hindricsson som föds i Virestad 1742. Han tillhör en släkt och syskonskara som beskrivs i den här tråden. Frågan är alltså om det handlar om samme person.

Den tidigaste informationen jag har om min släkting är ifrån vigseln i Virestad 1773 med Cecilia Jönsdotter. Enligt vigselboken kommer båda då ifrån Uthövdan, vilket bekräftas av den första HFL, och stannar seda där. Det finns inga tecken i HFL på att de senare skulle ha bott någon annanstans fram till livets slut. Det är bara det att jag bara kan hitta två av deras 6 barn i födelseboken. Enligt HFL har de följande barn:

Carin f. 1748
Anders f. 1778
Jon f. 1780
Johan f. 1781
Ingeborg f. 1785
Jöns f. 1790

Av dessa hittar jag alltså bara Anders, som föds 1775 och inte -78 som det står i HFL, och Johan 1781.

Det som talar för att det skulle handla om samme Carl Henriksson är, förutom avsaknaden av andra alternativ, att Carl Gustafs båda bröder, Johan och Adam, står som dopvittnen när Carls son Johan döps 1781. Dessutom döper alla tre bröderna sina förstfödda söner till Anders.

Det går att hitta mycket information om de här syskonen Hindricsson på nätet, men ingenstans hittar jag någon information om hustru och barn för Carl Gustaf eller brodern Johan. Alltså ingenting som varken bekräftar eller förnekar min teori.

Det som möjligen talar emot är dels felet på 4 år på födelseåret i HFL, och dels att Carl i så fall skulle ha skrotat sitt andra namn "Gustaf". Dessutom har jag tittat i födelseboken för barnen till syskonen Johan, Adam och Agneta. Alla tre förekommer som dopvittnen hos varandra, men varken Carl (med eller utan Gustaf), hans fru eller deras barn finns med vid syskonens barndop.

Tacksam för tankar och idéer...

Hälsningar
Åke

Källor:
Vigsel: Virestad (G) EI:1 (1772-1789) Bild 7 / sid 5

HFL:
    Virestad (G) Virestad (G) AI:1 (1771-1787) Bild 59-60 / sid 99-101
    Virestad (G) AI:2 (1788-1799) Bild 84 / sid 145
    Virestad (G) AI:3 (1800-1810) Bild 180 / sid 288
Sonen Anders : Virestad (G) C:3 (1771-1805) Bild 28 / sid 49
Sonen Johan : Virestad (G) C:3 (1771-1805) Bild 49 / sid 91


2
Hej!

Jag hittar ofta väldigt gamla diskussioner härifrån när jag söker information om någon släkting på nätet. Är det en arkiverad diskussion så går det inte att svara men även i trådar som inte är arkiverade kan det ha gått över 10 år sedan det senaste inlägget.

Finns det någon policy på forumet om att aktualisera ("bumpa") sådana gamla trådar. Är det bättre att starta en ny diskussion och vid behov hänvisa till den gamla, eller ska man hellre plocka upp den gamla diskussionen? (Förutsatt att den inte är arkiverad.)

Hälsningar
Åke

3
Var ligger platsen / Jönsetorp, Härlunda socken?
« skrivet: 2021-06-12, 18:28 »
I Härlunda socken, mitten av 1800-talet, finns det en ort som heter Jönsetorp. Det närmaste jag hittar är Jonstorp, ett i närheten av Osby, ett vid Älmhult och ett vid Lönsboda. Det som ligger norr om Lönsboda skulle kunna ligga tillräckligt långt norrut för att (till skillnad från Lönsboda själv) tillhöra Kronobergs län, och därmed Härlunda socken. Är det rätt??

4
Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig med den här? Jag lyckas i princip bara läsa första raden och hustruns namn som av någon anledning står i vänsterkanten.

 

5
Önnestad / Vad hände i sängen?? (CI 3, s.137)
« skrivet: 2020-10-20, 18:23 »
Hej!

Vad hände med pojken? Jag kan inte läsa vad det står vid "som blef [förxxxx] hos modren i sängen".

Hjälp?!

/edit: Det står även i födelsenotisen på sid. 56 i samma bok.

6
Hörby / Elsa Eriksdotter
« skrivet: 2020-10-03, 17:25 »
Hej!

Har det lite rörigt här på ett ställe, det är delvis lässvårigheter men även andra problem...

Elsa Eriksdotter dör 11 Nov 1758 och enligt dödsnotisen (CI:3, s. 145) är hon 39 år gammal. Tyder alltså på födelseår ca 1719.

När hennes mor dör 1737 så finns enligt bouppteckningen 3 barn i livet:

Sonen Anders Eriksson är 20 år och född 1718 (CI:1, b. 122). Stämmer alltså överens med födelseboken.

För döttrarna är det rörigare. Tyvärr har man rört till det på de här raderna med en massa överstrykningar och ändringar. Vad jag kan se så står Elsa med, men stavas med två "l". Hon är dock 14 år gammal, och skulle då vara född ca 1723 vilket inte stämmer med dödsnotisen. Vad den andre dottern heter lyckas jag inte lösa alls.

I födelseboken CI:1, b. 156 finns ett syskon som föds 1722 och verkar heta Elna. Det skulle kunna vara Elsa, men om åldersskillnaden mellan systrarna i bouppteckningen stämmer så skulle i så fall systern födas 2 år senare, och då föds istället en bror som heter Nils (CI:1, b. 161). Några andra födelsenotiser har jag inte hittat, tyvärr finns det en lucka 1719-20.

Frågor:

- Skulle någon kunna tyda de fyra raderna i mitten på moderns bouppteckning till mig? Framför allt vill jag naturligtvis veta vad den yngre systern kan heta.

- Heter barnet som föds 1722 Elna eller Elsa?

Min teori är lite att det kan vara Elna som föds 1722 och som är systern i bouppteckningen. Elsa skulle då vara född två år tidigare, i luckan i födelseboken 1719-20, vilket skulle stämma med dödsnotisen. Å andra sidan så stämmer i så fall inte åldern på systrarna i mammans bouppteckning.  :o

Tips och teorier naturligtvis hemskt välkomna.




7
Hörby / Vigselnotis CI-2-1727-1748-Bild-143-Sida-138
« skrivet: 2020-09-27, 17:39 »
Hej!

Får inte riktigt ihop det här. Det borde vara Tyke Åkasson ifrån Tågarp som gifter sig med Else Eriksdotter (som tillsammans får dottern Bengta i december 1740), men vad står mellan "drängen"/"pigan" och förnamnet på både honom och blivande frun?

Kvinnan borde heta Eriksdotter men det ser mer ut som Andersdotter för mig. Det är dock inte så gott om Tyka Åkessöner i Tågarp att det räcker för dem båda...

Var kommer hon ifrån? Djurröd? Eller står det Herröd?

Tacksam för hjälp...

8
Högseröd / Notiser i MTL 1761-62 för Friberg
« skrivet: 2020-08-11, 16:10 »
Hej!

Kan någon tala om för mig vad det står i marginalen efter Friberg?

9
Hörby / Födelse CI:3 (1749-1772) Bild: 123 Sida: 118
« skrivet: 2020-08-09, 14:31 »
Kan någon hjälpa mig att tyda den här födelsen?

Jag lyckas få ut att barnet bör vara en son till Per Andersson och Bengta Tykesdotter i Tågarp och att han föds 9 mars, men resten får jag inte ihop. Är naturligtvis allra mest intresserad av namnet (Lasse...?), men även resten skulle vara intressant.

10
Häradsskrivare / MTL Högseröd 1781
« skrivet: 2020-07-11, 09:30 »
Hej!

Vad är der för förkortning som står före namnen?

På landskontorets version står den även före Ola Friberg, men inte i Häradsskrivaren ... är den ena versionen en avskrift och vilken ska jag lita på?


11
Aneboda / Aneboda MTL 1806
« skrivet: 2019-08-15, 12:01 »
Hej!

Jag har ett par frågor om bilden här.

Personen jag är intresserad av är Håkan Lantz - vad står det i notisen längst till höger om honom? (Andra raden verkar handla om att hustrun är sjuklig)

Heter personen längst ner i bild Peder Eriksson? (Jag vill framför allt veta att han inte heter Håkan, eftersom min teori är att det är Håkan Lantz som av någon anledning står i födelseboken med sitt familjenamn Eriksson när hans son Johannes föds samma år.)

Bor Håkan Lantz under Högafälle? Det ser nästan ut som om han står på en egen ort.

/Åke

12
Gammalstorp / Gammalstorps prästgård?
« skrivet: 2019-08-04, 00:04 »
När Gertru Olasdotter gifter sig med Ola Olson i Gammalstorp 1718 så står det att hon kommer ifrån prästgården (såvida det inte betyder att de gifte sig där), men var finns den i mantalslängderna?

Jag hittar varken henne eller någon misstänkt fader i de två föregående mantalslängderna, är det någon som vet under vilket nummer/gårdsnamn prästgården finns i MTL?


13
Gammalstorp / Carl Ericsson i Kulla 1743
« skrivet: 2019-08-01, 23:56 »
Har försökt tyda den här texten men även om jag tror mig veta vad hälften av orden är så får jag inte ihop det...

14
Gammalstorp / Flyttning Gammalstorp 1708-09
« skrivet: 2019-07-28, 15:53 »
Lars Thomasson flyttar från Ivetofta till Gammalstorp okt. 1708 och vidare till Jämshög 21 feb 1709, men vad står mer i flyttlängden?

Det jag framför allt undrar över är om det står något om han är gift, och om jag har rätt i att han har en hustru när han landar i MTL Jämshög 1709 (no 3)  - http://www.arkivdigital.se/aid/show/v842534.b1850.s351


15
Ivetofta / Thomas Ingemansson död 1698?
« skrivet: 2019-07-26, 12:18 »
Om jag inte har fel så står Thomas Ingemansson och hustrun Lussa på översta raden 1698 och Enkan Lussa på samma rad 1699. Det borde alltså innebära att Thomas dog 1698. Har jag fel så vore jag tacksam för korrektur.

Jag har två frågor i sammanhanget - Vad står det för förnamn framför Thomasson längre ner på samma hushåll, och togs underåriga barn inte upp i mantalslängderna alls?

Det ser ut att stå "Gissell" ... ska det kanske vara en gesäll och inget förnamn?

Thomas borde ha en son som heter Lars och som flyttar till Gammalstorp 1708. Han är alltså troligen underårig när i de här MTL, men som jag räknar så är det bara vuxna - inl. drängar och pigor - som räknas upp här. Men det var kanske olika för olika socknar och/eller tider?

16
Gammalstorp / Erik son eller inte?
« skrivet: 2019-07-22, 00:57 »
Hej!

Jag är lite förvirrad här, jag tycker det står att Eric är Per Rasmussens son i mantalslängden. Ett år senare gifter sig Eric Persson ifrån Bjäraryd med Gunilla Persdotter (till Torsabjörke där Gunilla finns) och försvinner då ifrån mantalslängden under Bjäraryd. Så långt allt väl.

Problemet är bara att Per Rasmussen med fru sätter en hel rad barn till världen i Bjäraryd under 1690-talet, men ingen med namnet Eric.

Har jag rätt i att det står att han är son till Per Rasmussen, eller har jag missuppfattat det?

17
Gammalstorp / Var är bruden född?
« skrivet: 2019-07-19, 13:18 »
Hej!

Jag har inga problem med att läsa resten av posten, men jag kan inte få ihop en födelseort för bruden. Jag hittar varken en passande ort i Gammalstorp eller en närliggande socken som heter något liknande. Enligt senare HFL är hon född 1751-04-25 men det står ingen födelseort.

Det närmaste jag kan komma är Torsebro, men det finns vid tiden bara som ett krutbruk under Färlöv och just för den tiden finns där inga födelseböcker.

18
Färlöv / Färlöv Per Swenson, 1710?
« skrivet: 2019-07-09, 23:10 »
Hej!

Är det någon som kan tyda de här bilderna och framför allt tala om för mig om det kan röra sig om samma person.

Vad står det under "Född" för de två personerna, och kan inlägget i födelseboken vara mannen i fråga, Per Svenson?

19
08) Domböcker och bouppteckningar / Me Too a'la 1845 ?
« skrivet: 2019-06-28, 17:27 »
Hej på er!

Har en soldat till förfader som kommit hem efter att varit i fält och hittar sin fru gravid och drar både henne och den enligt rykten skyldige mannen inför rätta. Frun hävdar att hon varit sjuk och att mannen som skulle se till henne även tagit sig andra friheter mot hennes vllja med känt resultat. Samtidig ska hon enligt vittne vid tidigare tillfälle hävdat att mannen i fråga inte har något alls med barnet att göra.

Jag försöker att läsa texten i domboken men framför allt de senare sidorna (alltså från de senare rättegångsdagarna) är skrivna med en stil som jag helt enkelt inte lyckats knäcka. Jag har sett den typen av skrift förr så det är inte dålig handstil (det är förmodligen ganska bra skrivet) men för mig ser det ut som om halva alfabetet består av knappt urskiljbara varianter av "m" och "n".

Jag kan naturligtvis inte be om en komplett avskrift eftersom det rör sig om ett antal sidor, men skulle någon vilja hjälpa mig med en överblick om vad som egentligen händer här (framför allt det sista utslaget)?

Tips om hur jag kan lära mig se skillnad på bokstäverna är naturligtvis också hemskt välkomna.

Arkiv Digital:
n. 69:
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v541323.b1130
n. 73:
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v541323.b1190
n. 65
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v541323.b6270
n. 224:
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v541323.b8880
n. 258:
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v541323.b9330

/Åke

20
Jag postade den här frågan under läshjälp för ett tag sedan, men har fortfarande ingen susning om vad det står.

Är det någon annan av er som har återvändande släktingar ifrån Amerika som har hittat notiser på deras flyttningsbevis och vad står det i så fall på dem? Brukade amerikanska myndigheter (eller andra) skriva på de svenska dokumenten?

21
Färlöv / På jakt efter Kärleken...
« skrivet: 2017-10-11, 23:24 »
Låter lite roligt, men det finns en plats/gård i kyrkoböckerna för Färlövs socken som ibland kallas "Kärleken" och ibland för "Kärlekshuset". I någon bok fanns en notis "under Bjärlöv". Jag har dock googlat och letat i alla kartor och söktjänster jag kan komma på men kan inte hitta någon information om var den här platsen/gården skulle ligga.

Är det någon som känner till något om det här eller som har fler tips om var jag kan leta?

22
Örkened / Flyttningsattest 1757
« skrivet: 2017-09-14, 18:24 »
Hittade den här på Ancestry, finns tyvärr inte på SVAR. Dållig kvalitet.

Är alltså en flyttningsattest från 1757 som verkar tillhöra en Sissa Jöndsotter.

Jag får tyvärr inte ut mycket mer av texten än rena gissningar. Någon som kan hjälpa mig?

23
Vinslöv / Vinslöv CI-2 Bild 26 - Sid 20
« skrivet: 2017-09-07, 21:55 »
Behöver hjälp att läsa den här bilden. Vad står det på de tre första raderna på sista personen (Jöns) och när är han född?

"Ejusdem die" (samma dag) gäller dopet och är "Feria 4ta nat. Christe.", alltså fjärde dagen efter Kristi födelse, men är det 28 eller 29 December? (Räknas alltså juldagen med eller inte?)

Jag har hittat en familj i HFL (AI:1, 1750-1802, Bild 140, Sid 7) som skulle kunna vara den här familjen - Sven Torlasson och Sissa Trulsdotter - men ser jag rätt att de var 11 och 12 år gamla när första sonen Jöns föddes???  :o

24
Oppmanna / Oppmanna CI 3 sid 87
« skrivet: 2017-08-28, 20:44 »
Oppmanna-L-CI-3-1743-1766-Bild-95-Sida-87

Någon som kan se vad föräldrarna heter i efternamn och vad som står efter moderns namn?

Pojken måste heta Ola, men jag är ny på det här med gammal skrift.

25
Okänd socken i Skåne / Jeppa Ågren
« skrivet: 2017-08-28, 16:27 »
Hej!

Jag behöver lite hjälp med den här mannen.

Enligt HFL i Oppmanna (tidigast AI-5, 1831-1835, Bild 69, Sida 68) ska Jeppa Ågren vara född i Fjälkestad 11/6 1796, men jag hittar ingen Jeppa där varken -96 eller 1-2 år tidigare eller senare. I HFL (AI:1, 1797-1803) finns inte en enda Jeppa som är född på 1790-talet (och knappt några andra barn heller...) och den ende jag hittar i nästa längd visade sig vara fel. Jag kan inte heller hitta Jeppa i tidigare HFL i Oppmanna, och har grävt igenom alla inflyttningsattester där från 1811 och framåt.

Första frågan är alltså om ni har några tips på var jag letar vidare.

Andra frågan handlar om faderskap. Jeppa gifter sig 1834 med Gunnild Olasdotter, som vid giftet har två oäkta barn. Dottern Ingar, född 1833-10-03 (Oppmanna CI-8 Bild 40 sid 21) står i födelseboken som oäkta. I HFL (AI-6, Bild 49, sid 49) står hon separerad från sin äldre bror och jag kan inte läsa om det står oäkta på Ingar eller inte. När familjen sedan flyttar till Trolle Ljungby försvinner alla markeringar om oäkthet och båda barnen står som "vanliga" barn. Ingar får senare efternamnet Jeppsdotter. Jeppa dör 1872 i Oppmanna, men jag kan inte hitta någon bouppteckning från honom, bara från hustrun som dog 1864.

Kan jag utgå ifrån att Jeppa är far till Ingar?

26
Östra Broby / Östra Broby AI 12 s. 909
« skrivet: 2017-07-30, 17:11 »
Hej!

På andra raden uppe till höger står en notis ovanför "fattighjon". Är det någon som kan tala om för mig vad det står där?


27
20) Engelska / Notis på flyttningsattest
« skrivet: 2017-06-09, 22:30 »
Notis på baksidan av en flyttningsattest som lämnats in efter återkomst från Amerika (Vermont).

Är det någon som kan se vad här står?

Källa: Knislinge Kyrkoarkiv, Inflyttningsattester 1894–1897, Bild 137

Mer info i den här tråden

28
(Flyttad från "Övrigt" efter att ha hittat avdelningen för kyrkoböcker. Ni får ursäkta en nybörjare.)

Allmännt sett är frågan redan ställd - hur exakta är datumen som står i kyrkböckerna för in- och utflyttning? Kunde man bo längre tider på en ny ort innan man anmälde sig och blev registrerad eller kan man utgå ifrån att inflyttningsdatumet stämmer?

Rent konkret så emigrerade min farfars far med fru och tre barn till Amerika 1887. Familjen delades av okänd anledning och han kom hem ensam och registrerades som inflyttad till Knislinge socken från Amerika den 28 April 1896. Enligt de amerikanska släktingar jag har hittat så ska han ha övergett familjen och åkt hem till Sverige redan efter några år i Amerika och hans fru så småningom av nöd gift om sig, men om det stämmer att han kom hem till Knislinge ungefär på det datumen så gifte hans fru om sig redan 4 månader tidigare. Det ser alltså i så fall snarare ut som om han har återvänt först efter, och kanske till och med för att hon gifte om sig.

Eftersom det inte verkar finnas några som helst register för passagerare eller dylikt som åker från Amerika till Europa så är datumet i Inflyttningslängden och HFL det enda jag har att gå på vad gäller hans återresa till Sverige. Frågan är alltså om jag ska tro på det datumet eller om han kan ha ätervänt tidigare och bott på orten en längre tid innan han registrerades.

/Åke

Sidor: [1]