Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna användare har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Lars Sundell
Sidor: [1]
1
« skrivet: 2011-04-03, 13:31 »
Sylvia Några inbetalningskort blev felskrivna. Man är givetvis Röttervän ett år. Mvh/Lars
2
« skrivet: 2011-03-28, 16:18 »
Mats och Eivor Bra förslag. Vi hade tänkt göra detta denna gång men konstaterade av våra mailadresser inte var kompletta. Som alla kanske vet har vi en speciell inloggning för Rötters Vänner på vår hemsida. Där kan man just nu hitta nya databaser för släktforskare. Just nu finns där medborgsarskapshandlingarna och det kommer mera. Har du inte fått dina inloggningsuppgifter kan det bero på att vi saknar eller har fel e-postadress. Komplettering kan göras på adressen inloggning@genealogi.se mvh/Lars
3
« skrivet: 2011-02-07, 21:01 »
Ann-Mari Vi vill naturligtvis få fler prenumeranter. Ett sätt är att presentera tidningen för alla som idag redan är våra kunder men som inte prenumererar. Vi gör detta i det årliga utskicket genom att ge bort ett exemplar av tidningen. Vi tror att det är ett relativt billigt sätt att göra reklam för tidningen. Ge gärna bort ditt ex till någon annan som kan vara intresserad. Vi betalar även 50 kr per prenumeration till den förening som skaffar oss nya prenumeranter. mvh Lars
4
« skrivet: 2010-11-30, 11:46 »
Sven-Ove Vi har haft problem med några kortbetalningar. Vår leverantör av bokhandelsprogrammet felsöker. Vi kommer att kontakta dig på mailen för att få mer detaljer om hur ditt problem uppstod. Vi undersöker också varför ditt felmeddelande inte kom fram på rätt sätt. Mvh Lars
5
« skrivet: 2010-11-28, 18:23 »
Sven-Olov På vår bokhandel är det väldigt många som betalar med kort och det är vi glada för. Kortbetalningar förenklar för alla. Att inte du får det att fungera är tråkigt. Jag ska undersöka saken så snart jag kan under kommande vecka. mvh Lars
6
« skrivet: 2009-04-06, 13:59 »
Elisabeth Tyvärr gjorde tryckeriet fel på alla utskick till föreningar. Ett nytt utskick med rätt adressat är på väg ut. Givetvis får tryckeriet betala för sitt slarv. tråkigt att just du skulle drabbas. mvh Lars
7
« skrivet: 2008-10-31, 13:26 »
Nu öppnar vår nya bokhandel! Det har tagit sin tid, men nu är vår nya bokhandel öppen! Förhoppningsvis med bättre strutur som gör den lättare och hitta i. Framförallt är den enklare att administrera genom koppling till bokföring,kundregister och betalningssystem. Bokhandeln finns nu även med engelsk text. I samband med öppnandet finns ett speciellt öppningserbjudande samtidigt som många bokpriser har justerats nedåt. Välkommna! mvh Lars
8
« skrivet: 2008-08-11, 14:31 »
Mats Svar på fråga 14 juni Det har inte varit min mening att blanda ihop korten. 2006 och 2007 avser kostnaden mycket riktigt stöd till föreningar. 2008 och 2009 avser kostnaden förutom föreningsstöd även övriga oförutsedda kostnader för sålda varor och tjänster, lagerförändringar mm. Det är svårt att i detta läge precisera hur mycket av vardera kostnadsslaget detta är. Budgeten innehåller ju av förklarliga skäl ett stort mått av osäkerhet.
9
« skrivet: 2008-06-17, 21:59 »
Och om vi gör en mer negativ bedömning så minskar marginalen ytterligare. Ska vi höja organisationsagiften mera då? Det vore intressant att få några konstruktiva synpunter även på intäkterna och inte bara en massa gnetande på kostnadssidan.
10
« skrivet: 2008-06-17, 09:18 »
Mats Svaret på din fråga är att försäljningen av våra egna Cd-produktioner sjunker, därav den försämrade marginalen. mvh Lars
11
« skrivet: 2008-06-16, 10:03 »
Mats Tyvärr blev uppgifterna i bokslutet inte helt korrekta. 202 000 kr avser styrelsearvoden och andra ersättningar som utebetalts till styrelsen. De 175 000 kr som anges i not 4 avser enbart styrelsearvoden för ordförande och kassör. Rätteligen borde här även inkluderats arvodena till 2 vice ordförande sammanlagt ca 20 000. Rätt belopp borde således varit ca 196 000 kr. I motsvarande grad skulle raden under i not 4 varit 20 000 kr mindre. Tyvärr blev det fel i hastigheten. Felet är inte av den digniteten att det föranleder någon ändring av bokslutet Arvodena till styrelsen har utbetalats enligt riksstämmans beslut. Sammanlagt har utbelats ca 196 000 kr i styrelsearvoden och ca 6 000 kr i övriga ersättningar. mvh Lars
12
« skrivet: 2008-06-02, 10:40 »
Björn En påminnelse till alla som kanske glömt att förnya sina prenumerationer kommer att gå ut inom kort med rubriken Vi saknar dig. Alla som glömt är välkomna tillbaka. mvh Lars
13
« skrivet: 2008-06-01, 21:56 »
Mats Efter pensioneringar (2 st) och uppsägning (1 st) finns det 3 anställda kvar på förbundet. Avgångarna sker runt april 2009. Räknat i heltidsanställda är det då kvar 2,7. I budget har jag räknat med 4 heltider för hela året. Därtill kommer förbundkassören, som inte är inräknad i ovanstående, några dagar i veckan. Bokföringsbyrån är också kvar tills dess att vi kan klara oss utan densamma.I och med dessa personalminskningar anser jag att förbundets kostnader har minskats så långt det är möjligt. Jag tror det kommer bli ett jobbigt år, men om allt klaffar kan det gå. Ett sätt att klara det hela är att rationalisera verksamheten så långt det går, bl.a. med den nya bokhandeln som kommer bli direktkopplad mot bokföringen, kundreskontran, kortbetalningar och kreditupplysningsregister. Viktigt är även att bokhandeln kommer att finnas med engelsk text för att serva våra utländska besökare. På ytan kommer det inte att vara så stora förändringar men väl på insidan. Ett annat sätt rationalisera verksamheten är att förenkla bokföring och betalninsrutiner för våra prenumerationsregister för ShF, årsboken samt RV/användarkonto. Vi tittar på detta. Tyvärr ser vi också framför oss en negativ trend på förbundets intäkter. Vi tappar varje år många prenumeranter både på tidningen ShF och årsboken. Intäkterna i bokhandeln minskar genom att försäljningen av våra CD-skivor tunnas ut samtidigt som vi inte har några nya produkter förrän 2010. mvh Lars
14
« skrivet: 2008-05-30, 18:42 »
Mats med flera GU-fondens pengar finns inte redovisade i förbundets balansräkning, utan redovisas i en egen balansräkning. Bankmedel ca 108 000 = eget kapital. Pengarna ligger på ett räntebärande bankkonto. Räntan i banksystemet har ju varit synerligen låg under många år. Först under senare år har det varit möjligt att få lite mer ränta. Fond eller stiftelse? Jag vet inte, men enligt vår revisor är det ingen stiftele i egentlig mening. För övrigt kanske det inte heller är intressant vad det är, huvudsaken är väl att pengarna används för sitt syfte. Eftersom kapitalet är så litet så kommer avkastningen alltid bli liten. Fondens syfte kommer aldrig att uppfyllas. Mitt förslag är därför: Gör ett rejält ungdomspris och dela ut 10 000 kr per år tills pengarna är slut och lägg sedan ned fonden. mvh Lars
15
« skrivet: 2008-04-17, 14:27 »
Ann-Marie Vi är verkligen inte oärliga. Inte heller är det något skumt. Det tycker jag är grundlösa anklagelser. Vi vill inte redovisa så höga siffror som möjligt av det skäl du anger, utan vi är enbart glada att så många vill stötta förbundet och kunna erbjuda medlemmarna dessa öppna dikussionsfora. Tillbaka till sakfrågan så är det faktiskt så att 5 133 har betalat varav 4 705 har betalat i år och resten förra året. Självklart bokförs pengarna på rätt år. Min förhoppning är att det kommer in ytterligare några 100-tal betalningar. mvh Lars
16
« skrivet: 2008-04-16, 22:52 »
Mats Det är svårt att beräkna och fördela kostnaderna på våra olika saiter. Det finns direkta kostnader för licenser samt utveckling och underhåll av systemen. Speciellt var förra året kostsamt med de problem vi hade med Discus. Likaså kostar Web-hotellet på Åland. Alla dessa kostnader skall fördelas på resp. Anbytarforum, Förbundsforum, Rötter och bokhandeln. Som du själv nämner så är kostnaden för personalen den stora kostnadsposten. Också den är svår att fördela på respektive projekt eftersom personalen även jobbar med andra saker. Som jämförelse kan jag nämna att en anställd med 20 000 i månadslön kostar ca 350 000 per år med semestersersättning och arbetsgivaravgifter inräknade. mvh Lars
17
« skrivet: 2008-04-15, 16:00 »
Mats! Du svarade själv ganska bra på dina frågor, men här kommer några kommentarer Annonsintäkterna minskar eftersom prenumeranterna av ShF minskar. Upplagan är nu nere i drygt 7 000 ex. Tidningen blir därmed allt mindre intressant för annonsörerna. Det blir svårare att sälja. Om upplagan ökar skulle säkert också intäkterna öka. Organisationsavgiften = den avgift föreningarna betalar för antalet föreningsmedlemmar ökade från 7 kr till 9 kr (per år!) enligt beslut på årsstämman 2006. Jag som närmast kommer från Sveriges Pensionärsförbund (SPF) tycker nog att avgiften är låg. I förhållande till totala intäkter är det ca 7%. Inom SPF låg siffran på ca 66% (110 kr per år). En avsevärd skillnad. Avgiften skall givetvis kopplas till vad man får för pengarna och vilken verksamhet som ska bedrivas. Min personliga synpunkt är att medlemmarna får tillbaka betydligt mer än 9 kr i form av t.ex. rabatter på abonnemangen på Genline och Ancestry samt i bokhandeln. Årsmötet får bestämma avgiften. Kostnaden för saiter har inte bokförts på Saiter konto utan finns på andra konton. Licenser, support, IT. Det är riktigt att merparten av kostnaden avser V-bullentin. Övriga kostnader avser alla andra kostnader t.ex kansliets kontorskostnader, telefoni, revisorer, försäkringar, bankkostnader, marknadsföring etc. bara för att nämna någa exempel. Jag tycker nog att våra kostnader ligger på en rimlig och låg nivå. Givetvis gör vi allt för de ska bli lägre. Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 2006 blev blev stora mycket riktigt för att inbetalningskorten gick ute före årsskiftet. Mvh Lars
Sidor: [1]
|