ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Andersson född 1771 Strandsittare  (läst 119 gånger)

2024-04-28, 08:33
läst 119 gånger

Utloggad Linda Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 18:30
    • Visa profil
Hej!


Jag letar efter föräldrarna till Carl Andersson född 1771 som finns Klefwas Udde med sin fru Margareta Eriksdotter född 1756. Jag misstänker att han är bror till min farfars gammel farfar Anders Andersson 1785-04-25 ?? som jag inte heller kan hitta några föräldrar till. Car och Anders står skrivna med fruörsamlingar i Göteborgs garnisons f 1810 tillsammans.




2024-04-30, 08:52
Svar #1

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1309
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 23:14
    • Visa profil
Vet inte om detta är så mycket hjälp, men han (Carl) noteras vara född i Västergötland.

Göteborgs Garnisonsförsamling (O) HII:9 (1809-1810) Bild 3410 / sid 340 (AID: v204666.b3410.s340, NAD: SE/GLA/13183)
1/9 1810
Strandsittaren Gifte mannen Carl Andersson 39 år gammal, född i WästerGöthland, med sin Hustru Margaretha Erics:dr född i Kroghstads Församling 65 år gammal, hafwa sist[lidne]: år wid Påsketiden flyttadt til G:borg, och undfå nu uppå begäran bewis, at de i Tjörns Pastorat warit boende längre tid, nyttjat de Dyra Nådemedlen ordente[ligen]:, par gånger under min tid bewistat förhören, äga enfalldig Xstendoms Kundskap och fört en redelig oklandrad wandel. De berätta sig sist[lidne]; höst wid G:borgs Stads Swänska Församling begått den H: Nattwarden. Guds nåd och wälsignelse ware deras följeslagare; Tjörn d. 1 Swpt:r 1810,
                                                                                                                                                                                                  And:s: Bonander,               
                                                                                                                                                                                                  Pastor Tjörnensium.

2024-04-30, 11:02
Svar #2

Utloggad Linda Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 18:30
    • Visa profil
Tusen tack, är tacksam för alla ledtrådar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna