ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigration till Finland  (läst 1254 gånger)

2002-08-22, 10:05
läst 1254 gånger

Utloggad Gunnel Marus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-10-16, 10:59
    • Visa profil
Då jag inte erhållit något svar under Landskap/Spårlöst försvunna, och då det är dyrt att beställa information från Sverige till Finland, undrar jag om någon har tillgång till emigrantinformation om personer från Sverige till Finland. personen jag söker:
 
Karin Ragnhild Isaksson, född 19.8.1888 någonstans i Sverige, adopterad eller av annan orsak kommen till Finland, som barn eller ung flicka, säg 1894-1904 (gissning).
Minsta lilla information emottages med tacksmahet.
 
Med vänlig hälsning
Gunnel Marus
Sjundeå, Finland

2002-08-22, 20:02
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Hon finns inte född i någon av de län som finns fritt att söka i på nätet (Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland och Värmland) - men det går ju att söka på övriga län också mot lite betalning..
-Då förnamnet Ragnhild är så pass ovanligt och hon måste finnas med i folkräkningen 1890, så kanske det kan löna sig att söka vidare den vägen..
Hur det är med ev. emigrantregister vet jag ej..
Mvh/Peter

2002-08-22, 20:33
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tyvärr finns det inga landsomfattande emigrantregister för personer som flyttade inom Norden.
 
Prästen skulle varje år rapportera in vilka personer som flyttade till utlandet, detta hör till summariska folkmängdsredogörelsen som varje år skickades in till Statistiska Centralbyrån. Dessa handlingar finns på rullfilm, år för år och inom varje år länsvis och inom varje län sedan församlingsvis.
 
Om du lyckas få fram exakta året för hennes flyttning till Finland, kunde du möjligen den vägen lyckas hitta hennes svenska hemort.
 
Jag har nu gått igenom Folkräkningen 1890 för hela landet utan att hitta henne i den, men det kan ju vara något fel i hennes data.

2002-08-22, 21:04
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Jaha, Elisabeth hann före.. (Jag gav mig in på detta landsomfattande sök också, men negativt här med..)
Om det är så att hon bara står antecknad med namnet Karin (vilket väl händer ibland) så missar vi henne förstås, då ett namn som Karin är för vanligt att söka på.
Samma sak om hon bara skulle stå upptagen i folkräkningen med namnet Ragnhild och dessutom inte ha namnet Isaksson från födseln; då går hon ju inte heller att skilja ut från en del andra Ragnhildor..
 
1889 finns en Karin Ragnhild i Bergsjö socken, Hälsingland (Gävleborgs län): oäkta barn, så något efternamn ges ej här..

2002-08-22, 22:08
Svar #4

Jan Ek

Landsomfattande, jösses!
 
Dum fråga, måste man inte söka län för län i folkräkningen 1890? Det är Arkions register vi pratar om? Har jag missat något?
 
Jag förstår ju att uppdelningen är praktisk i de flesta tillfällen, men har saknat möjligheten att göra landsomfattande sök i tillägg.
 
Följdfråga; 1890 är väl inte 100% klar ännu? Saknas inte en del av Stockholm? Eller är jag bara ute och cyklar nu? (Då skyller jag på värmen!)
 
Mvh,
Jan

2002-08-22, 23:03
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jo, man måste söka län för län, och det är förstås opraktiskt, när man inte vet i vilket län man ska söka. Och något av Stockholms stad saknas, enligt texten på Arkions hemsida, men vad framgår inte.

2002-08-22, 23:04
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Nej, mitt uttryck 'landsomfattande' var bara ett ord jag använde för att beskriva vad jag just gjort; dvs gått igenom landet län för län.. Så något landsomfattande sök på riktigt får du nog fortsätta sakna.. Och delar av Stockholms stad saknas nog ännu för 1890. (Ledsen om jag fick dig att börja cykla i den här värmen.. :-)

2002-08-23, 09:17
Svar #7

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
http://userdb.rootsweb.com/sweden/  
en sida som man kan söka på landsomfattande. Fördelaktigt om man har ett relativt ovanligt efternamn. Vidare kan man söka på två förnamn exempelvis Karin Ragnhild och varianten Carin Ragnhild. Man får bara uppgifter om vilket län personen är bosatt i men det begränsar sökandet. Om personen är väldigt ung så står inte efternamnet med utan man får då söka på förnamn.
Hälsningar
Siv

2002-08-24, 09:35
Svar #8

Utloggad Gunnel Marus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-10-16, 10:59
    • Visa profil
Tack alla ni som svarat! Det slog mig att jag ju också kan försöka med församlingen hon hörde till då hon dog i Helsingfors (22.2.1962)! Där kanske dom har några uppgifter om hennes bakgrund.
 
Jag återkommer igen om jag får!?
Solig fortsättning på sommaren :-)
 
Gunnel Marus

2006-05-31, 14:06
Svar #9

Utloggad Karin Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2011-05-06, 20:52
    • Visa profil
Hej,  
Jugås Olof Jönsson föddes i Orsa (W) 14/1 1760.  
Enl husförhörsboken torde han och hans familj (hustrun Anna Jonsdotter f 6/2 1767 och sonen Jöns Olsson f 31/1 1787) ha emigrerat till Finland någongång 1788-1789.  
Vet någon varför han emigrerade och vart i Finland han kom?  
Han lär ha avlidit i Finland. När?
Tacksam för all information då jag inte själv lyckas komma vidare.  
 
Vänligen  
Karin Hansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna