ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: USA-forskning  (läst 1565 gånger)

2006-03-08, 13:20
läst 1565 gånger

Annika Carlsson

Hej!
 
Jag skulle behöva lite hjälp..
 
Det är så att jag har fått ett email från en kvinna i USA, som undrar om vi är släkt.
Min ana heter Ida Nilsson(som gift) flicknamn Tholander f. 1866 i Väsby d. 1955.
Idas syster Emma Tholander f. 1864 fick en dotter Hulda 1892.  
Jag tror att min Hulda åkte över till USA,  
men är väldigt osäker.
 
 Och kvinnan i USA har en Hulda Tholander i sin släkt, som fick en son Reinhold 1918.
Hennes Hulda gifte sig med Gustave/Gustav/Gustaf.
Hon vet inte när Hulda föddes men tror 1888-1900.
Och nu undrar hon om vi möjligtvis kan vara släkt.
 
Och nu efter en något virrig förklaring :0) så undrar jag , hur tar jag reda på om vi är släkt?
Och hennes Huldas flicknamn?
 
Tack på förhand!
Mvh Annika

2006-03-08, 20:46
Svar #1

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1075
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 14:02
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Annika! Först bör du veta var och när din Hulda är född, för att vara helt säkert på att det gäller samma person.
 
Via folkräkningen 1900 hos Svar kan du kanske få reda på hennes födelsedatum.
 
www.ellisisland.org hittade jag en Hulda Tholander med sonen Reinhold som reste till USA 1923. Åldern stämmer med din.
 
Name: Hulda Tholander
Last Place of Residence: Jersey City, N.Y.
Date of Arrival: March 06, 1923
Age at Arrival:  32
Gender: F
Marital Status: M
Ship of Travel: Drottningholm
Port of Departure: Gothenburg,Sweden
Adres: 112 Danfort Ave, Jersey City, N.Y.
Name: Reinhold Tholander
Age: 4, born Dec 29, 1918 Jersey City, N.J
 
Via Rootsweb Worldconnect hittade jag:
?  ID: I81  
?  Name: Reinold Melker THOLANDER  
?  Surname: Tholander  
?  Given Name: Reinold Melker  
?  Sex: M  
?  Birth: 29 Dec 1918 in Jersey City, NJ  
?  Christening: 1980 Westwood, NJ  
?  Death: 31 Aug 1997 in Long Boat Key, Florida  
?  Burial: Sep 1997 Ashes scattered in the Gulf of Mexico  
?  Death: 31 Aug 1997 in Florida  
 
Via Rootsweb Social Security Numbers hittade jag:
 
THOLANDER, REINOLD  
149-07-7400  (Social Security Number)
Birth: 29 Dec 1918  
Death: 31 Aug 1997  
 
Den Hulda som reser från Sverige med sonen Reinold 1923 är säkerligen de personer som din amerikanska talar om.
 
Men om det är din Hulda? Åldern stämmer, men hon har i så fall behållit sitt flicknamn. Du bör alltså först ha födelsedatum och plats på din Hulda. Vidare kan du beställa ett social security card efter Reinhold Tholander. Numret ser du ovan. Då får du fram hans föräldrar. (pris 27 dollar)
Det beställs hos:
 
Social Security Administration
OEO FOIA Workgroup
300 N. Green Street
P.O. Box 33022
Baltimore, Maryland 21290-3022
Formuläret kan man ladda ner på Rootsweb.
 
Du kan också ställa en fråga om din Hulda under frågor som rör Emigrant-cdn. Där kanske någon annan kan hitta varifrån Hulda kom.
 
 
Lycka till
Hälsningar
Anneli Isaksson

2006-03-08, 21:40
Svar #2

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1075
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 14:02
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Annika! Jag hade ju knappast något nytt att komma med eftersom du hade fått svar av andra beträffade census i USA och från emigrant-cdn redan 2004 och du vet ju var och när din Hulda är född. Jag antar att du är samma Annika, som frågade om detta tidigare.  Det enda nya var Reinolds social security number. Men det hjälper dig kanske inte vidare. Försök att få amerikanskan att ta reda mer om sin Hulda i USA!
Anneli

2006-03-08, 21:56
Svar #3

Annika Carlsson

Hej Anneli!
 
Min Hulda är född 18921109 i Höganäs och hennes föräldrar var Emma Tholander född 1864 i Väsby och Hans Peter Svensson född 1864.
Men kvinnan i USA har inga uppgifter alls på Reinholds farmor och farfar.  
Det hon vet är att Reinholds mamma hette Hulga/Helga/Hulda och kom till USA själv när hon var ca 16 år gammal och  
att Reinholds pappa hette Gustav/Gustaf.  
De träffades i New York och gifte sig där.
Hon tror att de föddes runt 1888-1900, men var och när vet hon inte.
Hon har sökt dem i USA, men har inte hittat dem.  
Så hon tror att de kom tillbaka till Sverige och dog här eller att de dog före 1951.
Det är allt hon vet.
 
Jag har tyvärr inte några i min släkt som jag kan fråga.  
Mamma kommer ihåg att hon fick en dollar av någon, men hon var ju bara en liten flicka då :0)
 
Hur gör jag nu för att söka vidare?
 
Tack så jätte mycket för all hjälp!
Mvh Annika

2006-03-08, 22:00
Svar #4

Annika Carlsson

Hej Anneli!
 
Reinhold var enda barnet, men hon vet att han var tillbaka här i Sverige så sent som ca 1985.
Tyvärr så är det allt hon vet.
 
Tack för hjälpen
Mvh Annika

2006-03-09, 22:25
Svar #5

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1075
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 14:02
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Annika! En id?. Eftersom Hulda och Gustaf Tholander bodde i Westwood, New Jersey 1930 så kan de eventuellt vara begravda i Westwoood. Skriv till kyrkogården! Adressen är:
Westwood Cemetry
Kinderkamack Road
Westwood, NJ 07675
USA
 
De dog i varje fall inte i Sverige mellan 1947-2003. Jag har tittat i databasen Sveriges dödbok. Där finns de inte med.
 
Du kan också leta bakåt i tiden och be att någon letar efter familjen i US census 1920. Ange så mycket du vet om familjen, så är det lättare för andra att leta. De kanske bodde i Westwood även då. I varje fall bodde de i New Jersey.
 
Du kan också kontakta pastorsexpeditionen i Höganäs och följa din Hulda så långt framåt som möjligt.
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2006-03-10, 10:50
Svar #6

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1075
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 14:02
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Annika
Hulda som gifter sig med Gustaf Tholander i USA, ska enligt uppgifter du tidigare fått, ha kommit till USA vid 16 års ålder.  Utgående från detta har jag förmodligen hittat en intressant ledtråd.
 
På Ellisisland hittade jag fyra unga damer från Skåne som sannolikt reser tillsammans och anländer i USA 16 oktober 1906. De åker med skeppet Oscar II från Köpenhamn. De unga damerna är:
Anna Berg, 20 år, från Skåne
Hulda Person, 15 år,      
Hilma Carlsson, 23 år,    
Clara Johansson, 11 år,(åldern överstruken), från Helsingborg.  
 
Hulda, Hilma och Clara uppges vara kusiner.
 
Anna Berg, Hilma och Clara reser till sin uncle J.A. Peterson, 1568, Buckingham Place,Chicago, Ill och Hulda Person reser till St.Paul,Minn. till Mrs. L. Bo....(svårsläsligt namn).
 
Denna Hulda Person, 15 år gammal, kan mycket väl vara den Hulda som senare är gift med Gustaf Tholander. Åldern stämmer ungefär. Det verkar däremot inte vara din Hulda, för hon kan ju inte ha Person till efternamn.
 
Försök att spåra den här gruppen och ta reda på varifrån i Skåne de kom för att utesluta denna Hulda. Ställ en fråga under Emibas efterlysningar här ovan.  
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2006-03-10, 19:36
Svar #7

Annika Carlsson

Hej Anneli!
 
Tack så hemskt mycket för all hjälp!
 
Jag ska ta och ringa till pastorsexp. i Höganäs på måndag.
Och jag ska även kolla upp Hulda Person.
Även om det inte är min Hulda, så kan det vara roligt för damen i USA att få veta lite om henne.
 
H? en fortsatt trevlig kväll!
Vänliga hälsningar  
Annika

2006-03-10, 22:18
Svar #8

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1075
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 14:02
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Annika! Antar att du vet att en Emma f. Tholander, piga, 18 år gammal,(sannolikt din) fick en son Georg Tholander utom äktenskapet född 1883-05-04  Långvinkeln 36 i Helsingborg. Barnet dog 1883-09-27 på samma adress, husförhörslängden s.104,1 (Ur Skånes Demografiska databas)
Vänliga hälsningar
Anneli

2006-03-11, 18:17
Svar #9

Annika Carlsson

Hej Anneli!
 
Ja det visste jag. Emma fick även en son i Danmark (utom äktenskapet)som hette Christian f. 1889 i Horsholm och fadern är  
Christen Soren Larsen .
Men något födelsedata har jag inte hittat.  
Jag har försökt att söka efter honom i Danmark utan resultat. Men jag har hittat honom på Ellis Island.  
Vad jag har förstått så arbetade han på båtarna där, som fireman.
Enligt husförhörsländen, så återkommer Emma till Sverige utan Christian och hon spenderade ca 3 år i Danmark.
(Emma är min Idas syster)
Jag tror även att Ida åkte till Danmark, men det håller jag på att kolla upp.
 
Tack för all hjälp!
Vänliga hälsningar  
Annika

2007-02-13, 14:58
Svar #10

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Jag har stött på oerhört irriterande problem i min sökning efter 4 utvandrade släktingar som kom till DeKalb Illinois USA 1880-1890 cirka. Jag vet var och när de är födda, tyvärr vanliga efternamn och vet att de kom till DeKalb i Illinois. Har försökt söka i USA på internet men stöter hela tiden på lösenord, kostnader m m. Lösenord jag får mig tillsänt fungerar inte och jag hamnar på noll hela tiden. Hur gör jag enklast och bäst? Kan man skriva till någon kan ma lägga fråga på internet liknande rötter i Sverige??? Jag vet att de avled i Illinois.  
 
Tips?

2007-02-14, 07:34
Svar #11

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Hej Solveig,
Jag har lagt in en del länkar under Länktips som kanske kan vara dig till hjälp.
 
Ernst Stjernberg
Vancouver, BC

2007-02-14, 09:40
Svar #12

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Tack Ernst skall titta på detta.

2007-02-15, 04:00
Svar #13

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Solveig,  
Du kan också hitta fria Mailing Lists och Message Boards här: Roots Web och leta dig fram till efternamnet du söker på. Här: Illinois finns flera resurser för Illinois.
Lycka till.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna