ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemming Israelsson 1746-1824  (läst 74 gånger)

2024-05-06, 20:50
läst 74 gånger

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2024-05-18, 23:07
    • Visa profil
Hemming Israelsson föds den 6 mars 1746 i Sinnerstad, Tveta socken. Hans föräldrar uppges vara Israel och h. Elisabeth enligt födelsenotisen.
I mantalslängderna för Tveta hittar jag bara en Israel i Sinnerstad, och hans patronymikon är Ebbesson. Ett besvärande faktum är att han inte har markering för någon hustru varken 1746, 1747 eller 1748. Det står också en kryptisk kommentar på honom på i stort sett samtliga mtl som jag letat i, nämlign fr: torp. Betyder kanske förestår torp? Ett år 1743 står det något ännu mer kryptiskt, fr:B:st: Vad kan det betyda?

Är det rätt Israel som jag hittat som far till Hemming? Lite konstigt är att jag inte hittat någon bror eller son Ebbe till Hemming, vilket väl vore det naturliga om farfadern hette Israel Ebbesson. Har kollat i PLF-registren, men inte hittat någon lämplig bror/son Ebbe där.

Tror jag hittat Israels födelse och död, far Ebbe (okänt patronymikon) och mor Maria (likaså okänd).

Finns det någon som vet mer om Hemming Israelssons härstamning?

2024-05-06, 22:06
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7004
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 12:31
    • Visa profil
"Fr:torp." betyder frälsetorp och "fr.B:st" frälsebackstuga. Israel är sannolikt identisk med soldaten Ebbe Månssons (namnet i mtl) o.h.h. Maria Israeldotters son Israel, född 1701 18/11 i Haddetorp, Mörlunda sn. Föräldrarna vigda 1699 31/5 i Mörlunda sn.

2024-05-06, 23:01
Svar #2

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2024-05-18, 23:07
    • Visa profil
Du är verkligen en klippa, Bo! Tack så väldigt mycket för denna information.

Har du händelsevis någon information om Elisabeth, Israels hustru? Kan hon ha hetat Hemmingsdotter? (Killgissning... :-) )

Och hur kommer det sig att Israel Ebbesson står som ensam på frälsetorpen? Var befinner sig hustru Elisabeth?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna