ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: August Berglund från Östra Ämtervik, Hjälp??  (läst 552 gånger)

2005-07-24, 18:50
läst 552 gånger

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Hej.
Jag har utan framgång en längre tid försökt finna ättlingar till min August Berglund f 1868-07-12 i Östra Ämtervik. Jag eller jag har fått hjälp att finna honom t om 1930 års Census men jag kommer inte längre. 1930 bodde han i St Paul tillsammans med sin hustru Mary Andersson f 1873-01 också hon i Sverige. De hade tillsammans barnen Hildur f 1890-11-03 d 1973-09-??, Ruth f 1893-07-??, Lydia f 1895-09-30 d 1975-10-23, Florence f 1898-02-??, Harry August f 1900-03-05 d 1965-01-08, Esther f 1902, Alice f 1905, Wallace C f 1907-12-20 d 1990-11-06 och slutligen Edward C f 1912-12-24 d 1997-09-21. Alla barnen hade Berglund som efternamn. August arbetade som carpenter, måste vara byggarbetare tror jag, även sönerna följde i pappans spår.  
 
Jag har funnit mostrars barn och syskonbarn och syskonbarnbarn till August i USA men ingen av dom vet något om August och hans barns öden.  
 
Dödsuppgifterna jag har har jag hämtat från Minnesota deathindex, vet ej hur tillförlitligt det är. Jag har haft kontakt med hur många Berglunds som helst i St Paul men ingen känner till min familj.
 
Hur ska jag bära mej åt för att hitta hans ättlingar? Är det nån som har några bra tips och ideer. Har funderat på bibliotek och tidningar men det är svårt att genomföra det tycker jag, dessutom vet jag inte hur sånt fungerar i USA.
 
Hoppas nån kan hjälpa mej på traven, jag skulle bli oerhört glad.
 
Varma hälsningar Ann-Cathrin.

2005-07-24, 20:02
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Efter att ha tittat lite på det du tidigare frågat om här och där på Anbytarforum genom åren ser jag att det inte var en hundra procent säker match med census 1900? Men om årtalet skrevs fel så stämmer det.
 
Jag tror att innan du letar vidare efter ättlingar till barnen är det viktigt att du får slå fast en gång för alla att du funnit rätt August i St Paul. Eller har du andra källor än census som bekräftar detta?
 
Det är väl en god gissning att detta är August från folkräkningarna i St Paul (Ramsey county), i Minnesota Death Index:
 
BERGLUND, AUGUST  
Date of Birth:  not indexed
Place of Birth:  not indexed
Mother Maiden Name:  not indexed
Certid# 1935-MN-025220
Date of Death:  09/01/1935
County of Death: RAMSEY
 
Som du kanske redan sett på Historiesällskapets söksida så kan du ganska enkelt beställa en kopia av dödsattesten. Du trycker bara på knappen Add to Order och följer anvisningarna. Detta tycker jag att du ska göra. Då kan du bekräfta att hela födelsedatumet verkligen stämmer, och kanske är också föräldrarnas namn angivna. (Men just den uppgiften är inte alltid med på attesten, den beror helt av de efterlevandes kunskaper)
 
Det är också möjligt för en högre kostnad låta sällskapet samtidigt leta fram eventuella dödsrunor från lokaltidningen. Eller man kan beställa detta sök separat senare. Dödsruna heter obituary.
 
Jag ser också att dina datum och antal barn går långt utöver uppgifterna Leif fann från census 1900. Var kommer födelsedatumen på de yngsta fyra barnen från?

2005-07-24, 23:43
Svar #2

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Hejsan Jan, och tack för att du tar dig tid!
Att beställa en kopia av dödsattesten via nätet visste jag inte att man kunde. Exakt hur gör jag. Tidigare har en väninna i USA hjälpt mej på plats så att säga. Fast det var inte i Minnesota....
Beträffande de yngsta barnen så skickar jag dej ett mail om det.
 
Varma hälsningar Ann-Cathrin

2005-07-24, 23:57
Svar #3

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Hej igen Jan.
Det gick inte att skicka till din adress. Kanske nåt tillfälligt fel.
Jag tänkte skicka dej ett worddokument som jag fått av dej där du beskriver min Augusts familj både 1920 och 1930. Där var de yngsta barnen med, den yngsta var år 1930 Edward och han var då 17 år. Du skrev bl a att du trodde ättlingarna kunde bli ganska enkla att finna.
Jag vet nog inte riktigt hur jag ska bära mej åt för att komma vidare. Därför behöver jag tips och ideer hur man rent praktiskt kan bära sig åt.
 
Men först bör jag kanske beställa en kopia av dödsattesten för att säkerställa att det verkligen är han, eller?
 
Vänliga hälsningar Ann-Cathrin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna