ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fregatten Euredice  (läst 619 gånger)

2007-09-14, 23:15
läst 619 gånger

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2024-05-22, 23:28
    • Visa profil
Hei!
 
Jag søker informasjon om hvilke havner i Sverige fregatten Euridice hadde anløp/ankring ifrån mars 1813 och frem til 1.1.1814
 
En av mina anor, rotebåtsmann no.193 Ris mønstrade på Euredice den 6. mars i 1813 och jag søker hitta havner och tidpunkter som Euredice ankrade och hoppas ochså at hitta hans afmønstring och stad, som jag tror skjedde i desember i 1814.
 
Jag hoppas noen kan hjelpe meg.
Min mailadress er hp-en@online.no

2007-09-15, 10:26
Svar #1

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2024-05-22, 23:28
    • Visa profil
Hei!
 
Tilleggsinfo.
 
Euredice(Eyredice) låg i Karlscrona i mars 1813 da No.193 Ris påmønstrade.

2024-05-24, 09:02
Svar #2

Utloggad Jonny Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-05-24, 11:51
    • Visa profil
Hej,
Runt den 13 mars i Karlskrona går en bataljon soldater från Kronobergs regemente ombord för att skeppas till Stralsund.
Major Wrede skriver ytterliggare generalorders ombord den 17 mars, och nästa order han skriver är den 20 och redan på plats i Stralsund.

Var fregatten tar vägen sedan vet jag inte men jag kan tänka mig att ytterligare fler trupper behöver transporteras.

Våren 1813 förbereder Kronprins Bernadotte stridigheter mot Napoleon i sjätte koalisationskriget.

Hoppas det hjälper lite.

Ps: Jag såg nyss att inlägget är väldigt gammalt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna