ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Doptexter för Peder Hansson Skrivares barn  (läst 422 gånger)

2021-03-02, 09:56
läst 422 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Jag behöver hjälp att tyda några ord i främst två dopanteckningar (prickarna):


Skinnskatteberg (U) C:1 (1623-1677) Bild 152 / sid 148
Hans. Peder Hansson Skrivarens son ......... (vid?) Hed Hammar döptes den 6 juni ......................
Testi (vittnen) Olof Hising Junior, kyrkoherdens hustru Karin Holstenia och hustru Brita Matsdotter, ......................... hustru.


Skinnskatteberg (U) C:1 (1623-1677) Bild 203 / sid 199
Peder. Peder Hanssons son i Skommarbo kristnades Domenica 9 Trinitatis. Testes: Herr(?) Johan kaplan Jacob Knutsson, pastoris hustru  Karin ......Holstenia, hustru (?) Catharina .............-dotter, ............... i Malingsbo.
Fråga: "kaplan", ska det läsas ihop med Johan eller Jacob?


Jag skulle uppskatta om jag också kan få tydning av dopvittnena då dottern Anna döps 1672: Skinnskatteberg (U) C:1 (1623-1677) Bild 214 / sid 210
och då Elisabet döps 1673: Skinnskatteberg (U) C:1 (1623-1677) Bild 224 / sid 220


Tack på förhand!


2021-03-04, 21:30
Svar #1

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2024-05-02, 21:54
    • Visa profil
Hej, ett försök,
Hans, Peder Hansson skrivarens son vid Hed Hammar döptes den 6 juni och andradags pingsstdag. Test: ........................ Per Hanssons upsättiares hustru. (Uppsättare jobbade vid masugnen)


Jag tror caplanen hette herr Johan sen var nästa person Jacob Knutsson. F(ru) Catarina Cristersdotter ? i Malingsbo.


Dopvittnen 1672: Larss Persson Sommar, Erik Matsson i Bag(g)byn, hust Susanna ? Johanssons och hust Clara Erik Olssons i Fårssbyn. (Klara Mårtensdotter och Erik Olsson i Forsbyn har jag i min forskning)


Dopvittnen 1673: Mats Matssons mågh ifrå Malingsbo ? och Hans ?? moder hustru Brita i Baggbyn.


Det var ett försök, Hälsningar /Lennart

2021-03-04, 22:37
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack Lennart!
Det är ju ibland genom dopvittnena man kan lägga pussel om olika släktsamband. I det här fallet är jag mest nyfiken på kyrkoherdehustrun Karin Holstenia. Peder Hansson Skrivares hustru Christina Olofsdotter Arbenia (prästdotter) hade släktingar i Norrbärke socken enligt Peder Skrivares dödsruna (Skinnskatteberg C:2 (1678-1698) Bild 161 / sid 313 ) och då uppmärksammar man ju just prästers och prästhustrurs närvaro.


Tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna