ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alböke C:1 sid 523 Jöns Knutsson död i pesten - NB  (läst 269 gånger)

2024-04-16, 00:29
läst 269 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Hej,
Min ana Jöns Knutsson dör 29/12 1711 i pesten. Prästen har skrivit till en anteckning, och jag kan inte klura ut vad det står (efter NB).
Det skulle vara intressant att veta. All hjälp emottaget tacksamt!

Källa AD Alböke (H) C:1 (1689-1770) Bild 270 / sid 522 (AID: v30721.b270.s522, NAD: SE/VALA/00003)


2024-04-16, 00:46
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6966
  • Senast inloggad: 2024-05-20, 02:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"...som dödde och af farsooten, som
folket sig emillan ..."


Oklart vad sista ordet ska vara, men slutet ser ut som "...ummladt" eller "...ummlade". Betydelsen bör ju hursomhelst vara spridit eller smittat.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-04-16, 09:22
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22042
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 12:35
    • Visa profil
som folket sig emillan mummlade = viskade om

Se mumla 3) i SAOB.
Hälsar vänligen
Maud

2024-04-16, 12:08
Svar #3

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Tack ska ni ha!
Jag kämpar på med att lära mig, och det går bättre och bättre. Detta var dock svårt. "Farsooten". "Mummlade".  ;D

Sorgligt att följa hur hela familjer, och ibland hela byar, decimerades eller helt avslutades i pesten.
Hans fru står förresten med på raden ovan, och hans barn dog även de i samma veva. En dotter överlevde dock tack och lov.

2024-04-16, 14:35
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6966
  • Senast inloggad: 2024-05-20, 02:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag var också inne på att det kunde se ut som "mummlade", men det ska ju bli en vettig mening i texten också. Dels gör man väl mer än mumlar om något som tar död på en stor del av befolkningen i rask takt. Dels är det märkligt att skriva om mumlande (ryktesspridning) om pesten i dödsorsaken i en bok fylld av bevis på att folk dött på riktigt av denna plåga. Men allt är ju inte alltid så logiskt i kyrkoböckerna...  :)
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-04-17, 15:58
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22042
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 12:35
    • Visa profil
För att fullt ut förstå flera hundra år gamla texter räcker det inte alltid med handstilstolkning och ordböcker. Och det är lönlöst att utgå från sig själv och sin egen tids uppfattningar om vad som är vettigt, rimligt och logiskt.

Här gäller det en text skriven 1711 av en person född på 1600-talet. Då krävs det att man sätter sig in i de villkor som de flesta människor levde under på den tiden, hur deras tankevärld såg ut, vad de trodde på, ängslades för och försökte skydda sig mot (eller med) – en straffande gud, ett otal övernaturliga väsen, trolldom, ordens makt etc etc. Där någonstans ska nog folkets skäl att ”mummla” uppenbara sig . . .
Hälsar vänligen
Maud

2024-04-17, 20:23
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6966
  • Senast inloggad: 2024-05-20, 02:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En liknande beskrivning av hur man tolkar gamla texter har jag själv skrivit åtskilliga gånger, såväl under mina drygt 24 år i detta forum, som på andra håll.

Och att det inte bara gäller att tolka bokstäverna, alltså vad det ser ut att stå, var just vad jag skrev i mitt förra inlägg. Ordboken var det dock någon annan som hänvisade till...  :)

Det jag skrev där var också en fundering på vad som eventuellt kunde röra sig i huvudet på just den skrivaren när han där och då plitade ned sin kommentar i kyrkoboken. Visst trodde både präster och vanligt folk på mycket hokus-pokus då, men vi ska för den skull inte underskatta deras förmåga att kunna tänka logiskt. Det är trots allt bara 300 år sedan, och den mänskliga hjärnan har knappast genomgått någon dramatisk utveckling sedan dess - åtminstone verkar det inte så när man ser hur det ser ut i världen omkring oss...

Jag undrade bara vad det var för logik i att omtala "mumlandet" just där, vid dödsorsaken, när sidorna är fulla av bevis på att pesten var i allra högsta grad verklig och inte bara något som det ryktades eller tisslades och tasslades om. Men, som jag också skrev, det som står i kyrkoböckerna är inte alltid logiskt - och det gäller f.ö. också andra officiella myndighetshandlingar, både då och i dag...  :)
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna