ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Höök/Hökhult  (läst 1445 gånger)

2016-05-29, 13:13
läst 1445 gånger

Utloggad Markus Fredriksson Ohliw

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 08:37
    • Visa profil
Hej.
Är det någon mer än mig som försöker identifiera fler barn till Jon Torsson dä i Hökhult, än de tre kända dättrarna Elin, Ingrid och Ingeborg?

Tror att det iaf finns tre söner till, Sven, Michael och Måns.

Mvh Markus

2016-05-31, 22:37
Svar #1

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
 Min ana Karin/Catharina Höök gift med gästgivaren Anders Persson i Möcklamo, N Sandsjö (F) är en trolig medlem i Höök-släkten från Östbo, men vem som är hennes föräldrar har jag inte kunnat utröna. Se tidigare diskussion under Norra Sandsjö.
 

2016-06-03, 12:32
Svar #2

Utloggad Markus Fredriksson Ohliw

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 08:37
    • Visa profil
Hej Carin.

Du har inte sett något patronymikon på din ana?

Tänkte sätta mig i helgen och kika lite i Norra Sandsjös böcker och se om man hittar något.

Markus

2016-06-03, 16:03
Svar #3

Utloggad Markus Fredriksson Ohliw

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 08:37
    • Visa profil
Carin!

Åker C:1 sid 31

"10 octob copulerades dräng Anders Pehrsson i Fråståås medh sin fästepiga Karin Jonsdotter i Högabråta"

Vi kan nog vara säkra på att hon är Jon Torsson dy:s dotter.

2023-09-21, 09:08
Svar #4

Utloggad Jonas Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-05-04, 16:52
    • Visa profil
Catharina Jonsdotter Höök finns inte med i Jon Torssons d.y.:s uppräknade barn i testamente.

En snabb sökning på nätet ger ett testamente efter Jon Torsson d.y. och hans sista hustru Katarina Knutsdotter Orrhöna. Där räknas Jon Torssons barn upp, även barn från Jon Thorssons tidigare giftermål. Någon Karin/Catharina finns inte med.

Borde inte detta tala starkt emot att Catharina Jonsdotter Höök är Jon Torsson den yngres dotter, även om hon liksom han heter Höök, är dotter till Jon och kommer ifrån Högabråten?

Kan det möjligtvis inte vara så enkelt att hon istället är dotter till hans äldre broder Jon Torsson d.ä. ifrån Hökhult och att hon skickats som piga till sin fabror i Högabråten?

Kjell Henryssons tolkning av testamentet:

”hustru Katarina Knutsdotter Orrhöna och daterat Högebråten den 6 september 1702. Testamentet är verkligen skrivet med en perfekt och driven stil som hör till 1600-talet rätteligen. Jag kan väl skriva rent några viktiga rader:...behagat att låta mig Jon Torson efter en lång tid jag sutit änkling med mine barn och stort bekymber draget der til, nu åter igen hugnat och gifvit mig till min aldra käresta hustru och maka ehreborna och dygdesamma hustru Cattarina Knutsdotter orhöna...är benägen till att welja hiälppa mina barn både som borto äro wed sina studers fortsättande såväl som dem som hemma äro...emot våra barn som äro nembligen Teodorus, Andreas, Magnus, Ingebor, Gabriel och Elisabet Hökar, hvilka barn hafva ännu inne- stående sitt möderne som är till hwart 60 Dr smt...men hvad skatteiorddelar jag i mitt förriga echtenskap inlöst komma mina 6 barn sig att delas emällan allena efter min död, som äro efter skrefternas innehåld i Skillingaryd, Hökhult och Was- sebo---”

2023-09-21, 10:46
Svar #5

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
En annan möjlighet är att Karin Jonsdotter är dotter till Jon Torsson dy i Högabråten i ett första gifte.
Testamentet behandlar barnens modersarv (möderne). De sex uppräknade barnen är födda i Jons äktenskap med Britta Andersdotter Björkman. Eventuella barn från föregående gifte är sedan tidigare avvittrade.
Så vad är känt om Jon Torssons första hustru Katarina Ödman?

2023-09-21, 13:30
Svar #6

Utloggad Jonas Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-05-04, 16:52
    • Visa profil
Det var ytterligare ett intressant spår att följa upp!

Hur ser du att barn från det första äktenskapet är avvittrade och inte nämns i testamentet?

På Disbyt verkar andra släktforskare lista en Theodor Jonsson Höök som barn till Jon Torsson d.y. och Catharina Ödman, det skulle i sådant fall innebära att han har två söner som heter Theodor; en ifrån sitt första äktenskap som inte nämns i testamentet och en ifrån sitt andra som nämns i testamentet. Kan det verkligen stämma?

2023-09-22, 00:59
Svar #7

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
Avvittring var en förutsättning för omgifte. Innan barnen från det föregående äktenskapet avvittrats kunde inte änklingen eller änkan träda i nytt gifte. Om en person varit gift flera gånger, så omnämns i allmänhet endast barnen födda i det senaste äktenskapet, de barn vars förälder avlidit, i bouppteckningen/avvittringshandlingen.

Studentmatrikeln 1640–1852, https://ylioppilasmatrikkeli.fi/henkilo.php?id=3852, uppger att Tor/Theodorus är son till Jonas Toresson Höök och Brita Andersdotter Björkman. I matrikeln återfinns även bröderna Anders och Magnus.

Enligt katekisationslängden 1691 (Domkapitlets i Växjö arkiv) finns i Högabråten länsmannen Jon Thorsson 50, hust Britta Andersdotter 42, piga Karin Jonsdotter 19, p Karin Jönsdotter 29, d Gumme Nilsson 26.

Pigan Karin Jonsdotter i Högabråten omnämns som fadder i Åkers församling 1689, 1690 (tillsammans med Jon Torsson) och 1692.

2023-09-25, 20:36
Svar #8

Utloggad Jonas Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-05-04, 16:52
    • Visa profil
Tack för svar Carin och för din förklaring!

"Enligt katekisationslängden 1691 (Domkapitlets i Växjö arkiv) finns i Högabråten länsmannen Jon Thorsson 50, hust Britta Andersdotter 42, piga Karin Jonsdotter 19, p Karin Jönsdotter 29, d Gumme Nilsson 26."

Vad många ledtrådar du har funnit!

Karin Jonsdotter 19 bör helt klart vara vår Karin, då Karin Jönsdotter 29 skulle ha varit alldeles för gammal som moder när Catharina Jonsdotters Hööks sista barn Beata föds 1718-05-28 i Norra Sandsjö församling.

Jag har tyvärr inte tillgång till arkivdigital och katekisationsklängden. Finns det något i dess uppställning som talar för att Karin Jonsdotter 19 är dotter till länsmannen Jon Torsson 50 och inte bara piga som du skriver att hon kallas?

Man tycker ju att hon borde stå som dotter och inte piga i hushållet. Står andra barn i närliggande hushåll i längden som pigor och drängar och inte som söner och döttrar?

Finns det något i dopvittnesnotiserns som talar för att hon är Jon Torssons dotter?



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna