ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stålnäb, Maria  (läst 132 gånger)

2024-01-28, 11:04
läst 132 gånger

Utloggad Jan Hultgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 10:38
    • Visa profil
Hej! Detta är mitt första inlägg på Anbytarforum. Jag är relativt oerfaren inom släktforskningsområdet och har som mitt primära mål just nu att hitta min farfars far. Jag har en person som är "starkt misstänkt". Dennes far hette Jonas Peter och var sjöman från Kalmar Stadsförsamling. Han var född 1805 och i källan ArkivDigital: Kalmar Stadsförsamling(H) C:7 (1805-1816) Bild13/Sida17 hittar jag Jonas Peter, född 15 juni 1805 och döpt samma månad den 24. Han är "oäkta" son till Maria Stålnäb (stavat med ett b) och jag skulle vilja hitta mer om denna kvinna. I Blekinge, Ålem och Mönsterås finns, som påpekats tidigare, flera båtsmän med det tagna namnet Stålnäbb men jag har inte hittat någon i Kalmar Stadsförsamling.

Något som jag tycker verkar vara underligt i detta sammanhang är att ett av dopvittnena är Biskopen Wallenstråle! Hur ofta har det hänt att en biskop deltar i ett dop av ett "oäkta" barn?   

2024-01-29, 17:12
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1952
  • Senast inloggad: 2024-05-18, 20:52
    • Visa profil
Hejsan, det avlider en Jonas Peter 1807-04-12 i Kalmar stadsförsamling som anges vara son till Maria Stålnäb.
Jonas Peter avlider "vådeligen uppbränd". Anges vid sin död vara 1 år och 11 månader.
Det föds i Kalmar oäkta barn med moder Maria Stålnäb(b) 1802 - Karl Gustav, 1804 - Stina, 1805 - Jonas Peter,
samt 1812 - Johanna, Petronella Alberta. Alla med enbart moder och moderns namn Maria Stålnäbb. Hon anges vid Jonas Peters födelse som 29 år.


Vänligen,
Calle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna