Hej Elin!
Detta låter väldigt intressant, och fenomenet tycks ju ha varit tillräckligt besvärande för att Linköpings domkapitel skulle gå till kungs. Formuleringarna är ju lite vaga, men jag drar nog samma slutsatser som du angående barnen och kvinnorna. Jag hade hoppats finna en mer detaljerad redogörelse i Linköpings domkapitels protokoll som lyckligtvis har digitaliserats åren 1600-1860 hos Riksarkivet / Digitala Forskarsalen (serien A I a i arkivet ”Domkapitlets i Linköping t.o.m. 1989-06-30 arkiv”), men vid en snabb genomgång finner jag tyvärr ingenting om dessa obekanta kvinnfolk och deras barn i protokollen oktober 1675 – juni 1676. Kanske någon annan lyckas bättre, eller till och med känner till detta fenomen sedan tidigare? Avskriften i Åtvids kyrkobok tyder jag i varje fall på följande sätt:
”Transumt af Kongl. Majstetz Nådigaste
Resolution uppå Consistorij i Linkiöpingz in-
sinuerade memorial gifuin Stockholm d 25
Maij Anno 1676. D.
10.
Sluteligen andrager Consistorium underdånigaste huru som några
gånger är hänt att främmande obekante quinfolck äro ankomne hijt
til Stifftet och där födt barn, huilka de under huarjo handa fördrän-
ande Nampn och updicktade tilfällen hafua öfuertalt Prästerna till att döpa
Barnet, huar uppå Möderena straxt där effter äro bortreste, så att på
dät sättet aldeles äre blifuit okunnit huadan dee äro komne, eller huart
seda[n] dee sigh begifuit, sampt huariest dee lefnat Barnen till att upfostras el:r
mäd huäm dee däm samma hafua aflat. Och som Consistorium förden-
skuld Kongl. Maij:ttz Nådigan Welbehag nu Nådigast hemställer, om icke till häm-
mande aff en sådan oordning Magistraterne i Städerne och fogderne å
Landet måtte blifua anbefalte til att hädan effter, hålla sådanna obekanta
qiunpersoner[!] i quarstad till däs dee om sigh och sitt tilstånd hafua gifuit
behörit beskied och effter rättelse. Ty finner Kongl. Maij:tt sådant wara
wäl uppå mint, och låter därom ordres til wederbörande LansHöfdin-
gar affgåå.
Carolus”