ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Edström, född 7 februari 1769, Ringarum  (läst 125 gånger)

2024-05-05, 19:06
läst 125 gånger

Utloggad Marcus Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 00:23
    • Visa profil
Hej, har en släkting som jag inte hittar i födelseboken och därmed inte hittat hittar föräldrarna till.

Det gäller alltså en Carl Edström som i senare källor beskrivs som född i Ringarum den 7 februari.

Är det någon som sitter på mer information om denne man eller möjligtvis vet mer om en familj Edström i Ringarum?

Tack på förhand!

2024-05-05, 22:55
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7004
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 18:33
    • Visa profil
Bouppteckning Tjust 1801 20/6 efter avlidna hustrun Lisa Månsdotter i Trysbäcken på Löckerums ägor, Ukna sn (död 13/6); änklingen Per Jansson, inga barn i detta gifte men i föregående giftet skogvaktaren Carl Edström, Måns Edström, nu i Holstein, båda myndiga, samt dottern Stina Lisa Olofsdotter i Stockholm, omyndig. (Tjust F III a:29, sid 931.)

Bouppteckning Tjust 1787 28/7 efter avlidne torparen Olof Ringberg i Måssvederna, Skedshults ägor, Ukna sn; änkan Lisa Månsdotter; barnen Carl 20 år, Måns 15 år och Stina 12 år. (Tjust  F III a:15, sid 527.)

Carl, född 1767 6/1 i Gistorp, Ringarums sn (Gusum), son till ryttaren Olof Ringberg och Lisa Månsdotter Införd i brukspredikantens i Gusum födelsebok, Ringarum C:4, sid 133.

2024-05-12, 13:14
Svar #2

Utloggad Marcus Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 00:23
    • Visa profil
Stort tack till dig Bo! Det här hade jag nog inte luskat ut på egen hand. Låter onekligen som Carl Edströms föräldrar. Att han var skogsvaktare också stämmer bra med den informationen jag hittat innan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna