ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker 5f Anders Andersson född 1775 och hans anor.  (läst 319 gånger)

2004-03-26, 10:02
läst 319 gånger

Stig Larsson

Min 5f Anders Andersson skall enligt husförhörslängden i Alster AI:12 - AI:16 vara född år 1775 och boende i Kolaretorp. Födelsesocken anges inte i husförhörslängderna ej heller datumet. Jag har sökt i födelseboken för Alster och funnit tre Anders men ingen med fadersnamnet Anders. Jag söker därför hjälp med att finna min ana 5f Anders Andersson.
 
Enligt AI så heter 5f Anders hustru Maria Jönsdotter och skall vara född i Nyed. Änkan 4fm Maria dog den 3 januari 1811 i Hösserud i Alster enligt Alster F:1 fol 19.
 
5f Anders och 4fm Maria får barnen Jonas f 1797, Catharina f 1799 d 19 juni 1801, Ingebor f 1801 d 1803 och sonen 4f Lars f 21 juli 1806.
 
Enligt AI:12-AI:16 har 5f Anders Andersson en far som också heter Anders Andersson och skall vara född 1740 och dog 1805 i Alster och en mor som heter Catharina Hindriksdotter född 1740 i Nyed och dog 1808 i Alster.
 
4f Lars Andersson född 21 juli 1806 i Kolaretorp i Alster gift med 3fm Cajsa Jansdotter född 8 november 1808 i Grava får sonen 3f Johan Larsson född 2 augusti 1838 i Klingerud i Grava enligt födelseboken Grava C:6 kortnr 54119. Sonen 3f Johan flyttar i vuxen ålder till Stockholm.
 
Jag har skam till sägandes inte kunnat finna någon av ovanstående 5f Anders, 6f Anders, 4fm Maria eller 5fm Catharina i födelseböckerna för Alster respektive Nyed.
 
Vad jag har hört och sett så är ni i Värmland mycket aktiva på att söka efter anförvanter, så det är min förhoppning att hjälp kan finnas för min sökning, och om jag vågar hoppas så kanske det finns någon som eventuellt kan ha kännedom om ovanstående personer så vore jag väldigt tacksam om ni ville höra av er.
 
Med vänliga hälsningar
 
Stig Larsson
 
Ps. Det var jag som satte in fel sökning på Skellefteå i Värmland istället för i Västerbotten. Det blev en förväxling med ovanstående, beroende på min debut i ämnet. Men tack för ert snabba påpekande. DS.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna