ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-21  (läst 4418 gånger)

2002-05-22, 14:29
läst 4418 gånger

Sofia Ekberg

Hej
Var ute och surfade för att få inspiration för att förbättra designen på min sida och råkade hitta er fina hemsida. Tydlig, snygg, lättnavigerad. Besök gärna vår hemsida också, http://www.dugamladufria.com  
Den har ALLT som har med Sverige att göra. Berätta gärna vad du tycker om den!
Hälsningar
Sofia Ekberg

2002-05-22, 15:32
Svar #1

Johnny Andersson

Det finns ett Rise i Offerdal i jämtland.

2002-05-22, 17:01
Svar #2

Johnny Andersson

Magdalena Maaneschiold hade patronymikat Jensdotter. Hon måste alltså vara barnbarn till Henrik Maaneschiold.

2002-05-22, 20:47
Svar #3

Dion Maaneskjold

Hej Johnny

Hvor kommer din oplysning om Magdalena's patronymikon fra, og er det dermed muligt at bekræfte at hun så i stedet var en hidtil ukendt datter af Jens Henriksen ?

Dion Maaneskjold, Danmark

2002-05-23, 01:33
Svar #4

Johnny Andersson

Här finns informationen om att Magdalena hette Jensdotter
 
http://home.online.no/~oddsoere/aner.htm

2002-05-23, 01:49
Svar #5

Dion Maaneskjold

Hej igen Are

Mens jeg spændt venter på svar fra Johnny Andersson, kan jeg måske uddybe hvorfor jeg mener genealogen Anders Thiset - en tidligere redaktør af Danmarks Adels Aarbog - ikke har opdaget/været opmærksom på Magdalena "til Rise" i opstillingen af stamtavlen for Maaneskiold i 1903-udgaven !

I eftersøgningen af Peder Lauridsen Maaneskiolds våbenanetavle genealogen J.A. Nordström havde analyseret - dog kun for sværdsidens vedkommende - i sin kendte artikel i VGP 1971, men ikke nærmere placeret i Rigsarkivet i København, gennemgik jeg Thisets forarbejder til hans opstilling af den Maaneskioldske stamtavle i årbogen, og det var delvis derigennem at jeg fandt våbenanetavlen.

Thiset henviste nemlig til våbenanetavlen i "Klevenfeldts samlinger", hvor jeg efter en systematisk gennemgang var heldig at lokalisere den.

Terkel Klevenfeldt (1710-77), i sin tur, gjorde en kæmpe indsats med at indsamle alt vedrørende den danske - og herunder den norske - adel, og i perioden 1747-49 kom desuden de tidligere omtalte : ""Stifts Relationer" om Adelige i Danmark og Norge" - Stiftsindberetningerne - ind til ham i "Danske Canselli".

Maren Jørgensdatters (Staur)(1606-85) slægt, der udelukkende havde været bosat i Norge, var imidlertid uddød med hendes bror fænrik Peder Jørgensen (Staur), så man havde simpelthen ikke "noget" at indberette om dén slægt fra Trondhjems stift i 1747-49 !

Anders Thiset (1850-1917) har givetvis, i opstillingen af den Maaneskioldske stamtavle, heller ikke gennemgået hele Klevenfeldts samling, men kun det materiale han fandt om slægten i Stiftsindberetningerne.

Vedlagt disse Stiftsindberetninger var oprindeligt blevet indsendt : 1) den Maaneskioldske stamtavle 2) et "extract" af slægtens stambog og 3) Peder Lauridsen Maaneskiolds våbenanetavle, og stamtavlen og våbenanetavlen var siden blevet kopieret (sidstnævnte af Klevenfeldt).

Magdalena "til Rise", er naturligt nok ikke nævnt i selve Stiftsindberetningerne, der kun - foruden de egne forældre - indeholder slægtens MÆND i lige nedstigende linie, hvorpå en i 1747-49 levende "probands" adelsskab jo hvilede.

Da Magdalena heller ikke er opført på den kopierede stamtavle, har Thiset simpelthen ikke vidst hun (engang) eksisterede !

Det bliver for vidtgående at indvende at Thiset måske kunne have fundet omtale af Magdalena "til Rise" i ovennævnte "extract" fra slægtens stambog, for det er ikke til at vide om "extractet" overhovedet eksisterede - langt mindre om det i så fald indeholdt noget om hende - da Thiset opstillede stamtavle til årbogen.

Og i Peder Lauridsen Maaneskiolds anetavle, med ham som proband, en anetavle der ikke ledsages af en "tekst" i form af en ligprædiken eller lignende som tilfældet er for Maren Jørgensdatters (Staur) våbenanetavle, hører Magdalena slet ikke til.
---
Det skal derfor blive spændende om nogen af Anbytarforums læsere kan bidrage med et belæg for Magdalenas "til Rise" eksistens, der støtter den foreløbigt eneste anførsel af hende i Maren Jørgensdatters (Staur) mødrene aner !

Dion Maaneskjold, Danmark

2002-05-23, 01:51
Svar #6

Dion Maaneskjold

Hej Johnny  
 
Tusind tak, jeg skynder mig at kolla !
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2002-05-24, 18:56
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ett par påpekanden.
På hemsidan Johnny referarar till kallas Magdalene Maaneskiold inom parantes för Ellen. En Ellen Jensdotter Mogenskild (Sic!) förekommer som dotter till Jens Maaneskiold i den ovan omtalade, ofta felaktiga, Maaneskioldska stamtavlan. Eftersom inga källor anges på hemsidan kan man misstänka att uppgiften kommer från stamtavlan från början.
För övrigt så kallas den förste belagde medlemen av släkten Knud Jensen för Jude eller Jyde. Detta betydde på 1500-talet att man var från Jylland. Jag känner inte till en enda bärare av detta tillnamn vid denna tid i Skåneland som har visats komma någon annanstans ifrån. I vilket fall som helst så anges ju Henrik Maaneskiold i både stamtavlan och släktboksextraktet att komma från Rise i Sverige och hans son Jens skall ha inkommit till Norge enligt extraktet. VARFÖR kallas en man med svensk-norsk bakgrund för Jude, Jylläning i så fall? Innan obelagda Rise-bor kan börja diskuteras bör denna fråga besvaras.
 
Anders Ryberg

2002-05-25, 03:09
Svar #8

Dion Maaneskjold

Anders Ryberg henviser korrekt til at Jens Maaneskiolds datter "Ellen" staves : "Mogenskiold" på den, fortsætter Ryberg : "ofta felaktiga Maaneskioldska stamtavlan".

Forekomsten af denne fejlstavning kan kun give anledning til konklusioner vedrørende stamtavlens "form" ikke dens "indhold", og kan ses som en kuriøs parallel til at Peder Knudsens datter Ber(e)te, på en kisteplade fundet i Stala kyrka staves : "Moenskoil".
(I Carl A. Tiselius' : "Bohusläns gamla adliga gods och sätesgårdar" 1925, s.23, findes foto af den fundne kisteplade for "Berte Moenskoil", som døde 6/3-1647).

Anders Ryberg burde mere have hæftet sig ved at den nævnte stamtavle jeg fandt på Rigsarkivet i København - og før jeg gjorde det i min artikel s.124 med note 8, ellers IKKE var blevet bemærket og omtalt - nok tildels skyldes Stiftsindberetningerne til Klevenfeldt, men alligevel ikke var placeret i "hans" samlinger !
(Håndskriftet findes derimod i "Genealogisk-Heraldisk Selskab"s håndskriftsamling XIII).

Jeg erindrer udmærket at have fremsendt en copy-proof af nævnte stamtavle til foreningen Tjörns Släktforskare, men ikke at have fremsendt noget "extract", for et sådant har jeg aldrig kunnet finde på Rigsarkivet i København !
Så det undrer mig at nævnte forenings web-master pludselig er kommet i besiddelse af det, og jeg spørger derfor om Anders Ryberg egenhændigt har fundet det nævnte "extract" ved et besøg dér, eller hvordan ?

I min artikel redegør jeg for at kopien af stamtavlen, der anfører "Ellen Mogenskiold" g.m. "gamle Mogens Simonsen Dal", nok stammer fra ca. 1740.

Den (Maren Jørgensdatters (Staur) død 1658) våbenanetavle jeg i mit indlæg den 21.maj kl.20:38 refererer Tore Vigerust for at have påvist, nævner en "Magdalena Maaneschiold af Riise i Sverrige" g.m. "Peder Skanche til Andviggaard udj Jempteland" (kolla själva), er altså knap 100 år ældre end den ovennævnte Maaneskioldske stamtavle !

Og da "Staur"-slægten uddøde med netop Maren Jørgensdatters bror Peder, vel nogenlunde samtidigt med hende selv, kan den - naturligt nok - ikke være indkommet til "Danske Canselli" med Stiftsindberetningerne.

Hvordan Maren Jørgensdatters (Staur) våbenanetavle så er kommet til Klevenfeldt, har jeg endnu ikke nogen forklaring på, men den er - af de nævnte årsager - ikke opført blandt Stiftsindberetningerne.
(Jeg har for længst fremsendt mine copy-proofs af de håndskrevne Maaneskiold vedrørende Stiftsindberetninger til Tjörns Släktforskare, men andre interesserede kan se de samme (samtlige) : ""Stifts Relationer" om Adelige i Danmark og Norge, indsendte 1747-49 til Terkel Klevenfeldt", optrykte i Personalhistorisk Tidsskrift 1881).

I 1881-Tidsskriftets register for : "Maaneskjold, Maanschiold" - s.411 - nævnes således hverken en "Magdalena" eller "Ellen" !
---

Det må altså konstateres at en hidtil ukendt : "Magdalena Maaneschiold til Riise i Sverrige", som findes i et helt selvstændigt kilde-skrift Tore Vigerust konkluderer må være fra omkring 1658, peger på "Rise", som slægtens oprindelsessted, ganske som den Maaneskioldske stamtavle og Stiftsindberetningerne.

I den Maaneskioldske stamtavle fra ca. 1740, nævnes : "Henrich Maaneskiold til Rise", men kun med sønnen : "Jens Maaneskiold".
I sin tur har stamtavlen (kun) anført Jens' 2 børn : "Ellen Mogenskiold" hhv. : "Knud Mogenskiold", hvor sidstnævnte er identisk med Knud Jensen "Jude", i Sverige regnet som den "äldste säkert kände stamfadern".

I 1881-Stiftsindberetningerne anføres s.48 : "Henrich Maaneschiold til Risöe, der skulle være föd af kongelig blod og Stamme i Sverrig" hhv. sønnen : "Jens Maaneschiold til Risöe udj Sverrig, som var den förste, her til Norge udaf denne Familie indkom og blev naturaliceret".
På s.280 : "(Niels)...Tordenstiernes Hustrue haver været Eline Henrichsdaatter Maaneschiold af Rise i Swerrig", en søster til Jens.

Dion Maaneskjold, Danmark

2002-05-25, 13:17
Svar #9

Dion Maaneskjold

Rettelse :

I ovenstående indlæg har jeg skrevet at Maren Jørgensdatter (Staur) døde 1658, det skulle være 1685.

Dermed reduceres tidsafstanden mellem hendes våbenanetavle/ligprædiken og den Maaneskioldske stamtavle til at være omkring 50 år, men det ændrer ikke ved at de er 2 af hinanden uafhængige kilder.

Dion Maaneskjold, Danmark

2002-06-02, 01:31
Svar #10

Johnny Andersson

Hej, jag hoppas inte mina inlägg häromveckan tolkades som försök att slå fast sanningar kring de äldre leden i den månesköldska släkten. Jag var bara ivrig att visa vad jag hittat via webbsök och är övertygad om att ingen tolkade det på annat sätt heller.

2002-06-02, 16:41
Svar #11

Dion Maaneskjold

Hej Johnny

Det var en udmærket henvisning til en hjemmeside du anførte, men det er, som altid - og heri har Anders Ryberg ret - meget vigtigt at få nogle brugbare kilder !

Og da der netop er tvivl om hvilken "Ellen" (Jens Henriksens søster eller datter), der eventuelt kan kan være tale om, er det jo så meget desto vigtigere.

Men, mange tak for henvisningen, jeg er i gang med at undersøge.

Dion Maaneskjold, Danmark

2002-06-03, 19:22
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Med extraktet menade jag Herslebs uppteckningar, som jag har en kopia av.  
Vad det gäller felaktigheterna i stamtavlan så syftar jag inte på stavningen, utan på innehållet.  Inte ens Dion Maaneskjold hävdar väl till exempel att Bodil Green, så som stamtavlan påstår, var dotter till Anders Green...
Vad det gäller ”stamtavlans” självständighet från Klevenfelts samlingar så kan jag bara konstatera att Dion Maaneskjold i sin egen artikel , s 125, skriver att den är utförd på grundlag av materialet i Klevenfeldts stiftsberettninger. Författaren har alltså använt sig av Klevenfelts samlingar, i vilka ju även likpredikan för Maren J?rgensdatter (Staur) ingick. Alltså är stamtavlan inte självständig från likpredikan. Detta innebär även att likpredikan var känd när stiftsopptegnelserna utfördes, och att man inte kan förutsätta att dessa är självständiga från denna heller.
Dock. Uppgifterna om en Måneskiöldare gift med en Skanke bör kollas upp. Det finns en del litteratur om Skankeätten som möjligen kan lämna uppgifter om hurvida det finns några samtida belägg för att någon Peder Skanke varit gift med en Magdalena Maaneschiold över huvud taget, eller om det är en senare konstruktion.
Det finns ett indicium till för att uppgifterna om olika damer Måneskiöld i Rise går tillbaka på samma källa. Niels Dorph talar om Eline M, Mogens Dahl sägs ha varit gift med en Elena M och likpredikan talar om Magdalena M. Alla dessa namn är ”lång-” eller kortformer av Malena. Det är alltså möjligt att namnet ”plockats upp” från en och samma källa. I vilket fall så sätts dessa tre i samband med bara två fäder, Henrik och Jens. Då det inte är särskilt troligt att adelsmän, som de ju tros vara, gav samma namn till två döttrar, är det minst en Elena/Malena/Magdalena för mycket.
Anledningen till att Knud Jensen i Sverige räknas som den förste kände stamfadern för släkten är att den genealogiska vetenskapen här håller en så pass hög nivå att den kräver samtida belägg för personer. Jag vet inte om denna insikt har fått genomslag i Danmark ännu, om inte, så tror jag att så kommer ske...
Jag kan för övrigt fortfarande inte förstå hur man kan hävda att en person med tillnamnet Jude, jyllänning, kan vara son till en i Norge boende svensk...
 
Anders Ryberg

2002-06-03, 23:47
Svar #13

Johnny Andersson

Jag har läst igenom alla frågor och den heta diskussion som förekommit under denna rubrik och samlat på mig en del frågor. Den första:
Har det kommits till klarhet huruvida kvinnan Kerstin Dufva/Due/Daa till Östnäs/Olsnäs var av Dufva-släkten, eller den halländska släkt som Dion M. antar? Är domböckerna från den västgötska häradsrätten genomgångna?

2002-06-04, 03:02
Svar #14

Dion Maaneskjold

Anders !
 
Det er da godt du har fået Herslebs indberetning (og de andre Maaneskiold angående), jeg selv har sendt til foreningen Tjörns Släktforskare, for der står i slutningen af selve indberetningen at : Extract af den gamle Maaneschiolds Families Stamme-Bog, som findes hos Moedern, fölger hos dette.
 
Så extractet kan du vel forstå må være forskelligt fra den lange opremsning af aner selve indberetningen allerede bestod af før den afsluttende sætning om extractet ?
 
Nuvel, du har altså ikke flere oplysninger end dem jeg selv allerede har oversendt, men så skulle du jo tage og læse min artikel igen, og sammenholde den med det jeg skrev i mine indlæg hér i spalten af 25.maj 2002.
 
I artiklen, såvel som i indlæggene, fremgår at der eksisterer en (kopi af) stamtavle fra ca. 1740, jeg også har oversendt en copyproof af til foreningen Tjörns Släktforskare.
 
Den kopi af stamtavlen (originalen er forsvundet) der er udført af arkivar i Rentekammeret Hans Joachim Horn (død 1781), er, uanset kvaliteten iøvrigt, sikkert identisk med den der af Ludvig Harboe (Trondhjems Stift) angående : ... Fröken Martha Sophia Maaneschiold, hvis Stammetavle herhos underdanig tilsendes blev indsendt 15.juni 1748 til Klevenfeldt sammen med Harboes indberetning, derefter blevet opdateret med oplysningerne fra Herslebs (m.fl.) indberetning(er) fra 18.april 1748 !
 
Hvilket jeg også har beskrevet i min artikel.
 
Og den eksisterende kopi (af stamtavlen) v. Horn, er altså ikke en del af Klevenfeldts samlinger, men af mig lokaliseret i Håndskriftsamlingen XIII, Genealogisk-Heraldisk Selskab, Specialia M.1 (se min artikel s.124-125 med note 8).
 
Starter du foroven, som man altid gør med stamtavler, er 1. linie : Henrich Maaneskiold til Rise g.m. Karen Ribbing JensDatter.
 
2. linie : Jens Maaneskiold g.m. Kirsten Ore Datter af Svend Ore og fru Giörvel Gliib.
 
3. linie (fra venstre) : Ellen Mogenskiold g.m. gamle Mogens Simonsen Dal og Knud Mogenskiold g.m. Anne Haar, Datter af Peder Steffensen Haar og fru Kirsten Kromme.
 
I 3. linie (= 3. slægtsled) ses altså, foruden Knud Mogenskiold - identisk med Knud Jensen Jude - en Ellen g.m. gamle Mogens Simonsen Dal.
 
Konsulterer man min artikels note 35, ser man 2 henvisninger, hvoraf du især skal hæfte dig ved den sidstnævnte NST (Norsk Slekthistorisk Tidsskrift) 1931/32 bd.3, hvor s.258 : Ellen Maaneskjold Jensdatter g.m. Gamle Mogens Simonsen Dahl.
 
Sammenfattet ses at der kun er nævnt en JENSDATTER Ellen g.m. gamle Mogens Simonsen Dahl i Horns (kopi af) stamtavlen !
 
Stamtavlen i Danmarks Adels Aarbog 1903 (Maaneskiold) er delvist baseret på ovennævnte (kopi af) stamtavle, og hér nævnes Ellen (Jensdatter) g.m. Mogens Simonsen Dal til Malkenes s.299.
 
I samme stamtavle s.299 nævnes desuden en Ellen (Henriksdatter) g.m. Niels Svendsen (Tordenstierne) til Gulloug, adlet 1505, en oplysning der altså IKKE findes i Horns (kopi af) stamtavle, men må skyldes indberetningen fra N. Dorph i Oslo den 2.januar 1749 til Klevenfeldt vedrørende Tordenstierne.
 
Som du vil bemærke, er der - naturligt nok - i ingen af indberetningerne (Ludvig Harboes fra Trondhjem 15.juni 1748, Herslebs fra Stoed 18.april 1748, eller P.Krogs fra Werdalen 8.maj 1748) vedrørende Maaneskiold, omtalt nogen KVINDELIGE slægtsmedlemmer.
 
De 2 Ellen i Danmarks Adels Aarbog 1903 s.299 kan dermed henføres til Horns (kopi af) stamtavle, hhv. indberetningen  vedrørende Tordenstierne.
---
 
Tilbage til Magdalena Maaneschiold af Riise i Sverrige, som nævnes i Klevenfeldts egen kopi af Maren Jørgensdatters (Staur) 1685 våbenanetavle OG hendes ligprædiken, kan konstateres at hun ikke er nævnt i Danmarks Adels Aarbog 1903, i Horns (kopi af) stamtavle, eller i nogen af Stiftsindberetningerne til Klevenfeldt.
 
Dette faktum - altså damens lysende fravær - må simpelthen skyldes at Thiset (tidligere redaktør af Danmarks Adels Aarbog, og forfatter af Maaneskiold-tavlen i 1903-udgaven) IKKE har set ovennævnte Maren Jørgensdatters (Staur) arkivalia i Klevenfeldts meget omfangsrige samlinger i opstillingen af Maaneskiold.
 
Det bemærkes da også at Magdalena Maaneschiold af Riise i Sverrige ikke har noget patronymikon og at hendes ægtefælle skulle have været : Peder Skanche til Andviggaard udj Jempteland, så det er vel ret ulogisk at forestille sig at hun skulle være identisk med nogen Ellen g.m. Dal eller Tordenstierne.
 
Det er imidlertid helt logisk at konkludere at vi har at gøre med et hidtil ukendt medlem af Maaneskiold !
 
Og den konklusion JEG har draget, er at vi - via en hidtil overset (Thisets kopi af) primærkilde - kan konkludere at der har været et Rise, som slægtens oprindelsessted.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2002-06-04, 18:34
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Johnny!
Vad det gäller Kerstin Due/Dufva, så är en genomgång av Västergötlands lagmansrätts renoverade domböcker på gång, och det är mycket möjligt att det kommer fram intressanta resultat. (Hur snabbt genomgången sker beror delvis på sommarens väderlek.  ) Släkten Daa, som Dion pratar om är från dagens Danmark, inte från Halland. Ingen har för övrigt än så länge kunnat visa något samtida dokument där Kerstin kallas Daa i efternamn, utan första gången så sker är i Danmarks adels aarbog 1890, utan källa. I samtida handlingar bär hon antingen efternamnet Dufva, eller Due, vilket på norska betyder just Dufva. Men, som sagt. Just nu så kan man inte säkert uttala sig om hennes härkomst.
Fråga på, det är alltid bra med nya perspektiv.
 
Anders Ryberg

2002-06-05, 01:32
Svar #16

Dion Maaneskjold

Hej Johnny

I Danmarks Adels Aarbog 1890 for "Daa" s.183 anføres som datter af ægteparret admiralen, senere (1614-19) lensherre på Holbæk (Sjælland) Jørgen (Hansen) Daa (død 1619) til Særslev (på Fyn) og Magdalene Sørensdatter Baden : "(?) Kirsten, g. 1. gang med Knud Pedersen (Maaneskjold)(han g. 1. gang med Lucie Eriksdatter Hvittenstierne), g. 2. gang med Peder Lauridsen (Krabbe) til Ølmenæs, død 1667. (Hun kaldes også Kirsten Due, Datter af Jørgen Due og Else Daa)."

I Danmarks Adels Aarbog 1944 II for "Daa" s.29 anføres : "Femte Slægtled. Jørgen Daas Børn med Magdalene Sørensdatter (Baden) : 3. (?) Kirsten, levede 1639; g. 1. gang med Knud Pedersen (Maaneskiold) til Odsnæs, nævnes 1598, levede 1635 (D.A.A. 1903, 302)(g. 1. gang med Lucie Eriksdatter Hvittenstjerne)(D.A.A. 1898, 236); 2. gang med Peder Lauridsen (Krabbe) til Ølmenæs (Halland) Død før 1639. Hun angives også at være datter af Jørgen Due og Else Daa".

Den eneste fejl jeg har kunnet finde i disse 2 ellers enslydende anførsler om "Kirsten Daa", er at hendes 2. ægtemand Peder Lauridsen (Krabbe) til Ølmenæs (det nuværende Örmanäs i Ölmevalla sn, Fjäre härad i Norra Halland), stadig var i live i 1689, men var død 1697.

Oplysningen om Peder Lauridsens (Krabbe d.ä.) død som mellem 1689 og 1697, stammer fra en artikel i Släkt och Hävd nr.3 1964, s.207, af Hans Gillingstam : "Ätten Hiertas ursprung och den halländska ätten Krabbe, studier rörande gränsadelns internordiska släktförbindelser under 1500- och 1600-talen".

På den foregående side 206, anførte Gillingstam i note 66 : "Peder Krabbes hustru torde enligt påpekande av dr. J.A. Nordström vara identisk med den västgötske adelsmannen Lars Håkansson Dufvas dotter Christina (jfr. EÄ II, s.333), och han har även meddelat mig, att hon den 29 mars 1683 nämnes såsom nyligen avliden (Fjäre häradsrätts arkiv A I a: 18, f.184, LLA)".
---

Studerer man imidlertid de "Maaneskiold"ske slægtsforbindelser nærmere, vil det ses at begge Peder Knudsens (Maaneskiold) død 1607 (Knud Pedersens (Maaneskiold) far) hustruer stammede fra slægten "Baden", idet hans 1. hustru - Bodil Lauridsdatters (Green) - mor var Bente Andersdatter (Baden), og hans 2. hustru - Birgitte Nielsdatters (Brun "af Kongstedlund") - mor var Kirsten Axelsdatter (Baden), en søster til Søren Axelsen (Baden), som var gift med Kirsten Kyrning (Kyrning-Myre) til "Duege/Dufeke".

Desuden var Peder Knudsens (Maaneskiold) - 1607 ene bror, lensherren og landsdommeren Bjørn Knudsen (Maaneskiold) - 1595 til "Arløse/Arlösa" senere til "Hammarö & Ettarp" i Halland, gift med en anden søster til ovennævnte Søren Axelsen (Baden), nemlig Bodil Axelsdatter (Baden).

Søren Axelsen (Baden) fik datteren Magdalene Sørensdatter (Baden), som blev gift med ovennævnte Jørgen (Hansen) Daa.

I overensstemmelse med "reglen" om de nære slægtsforbindelser, var Peder Knudsens (Maaneskiold) - 1607, anden bror, Jørgen Knudsen (Maaneskiold) - 1565, gift med Bodil/Anne Clausdatter Myre (Kyrning-Myre), se Søren Axelsens (Baden) hustru !

Det ville efter min opfattelse være endog MEGET sandsynligt at Knud Pedersen (Maaneskiold) som sin 2. hustru "valgte" en kvinde fra sin mors OG stedmoders familie, Søren Axelsens (Baden) datter-datter : "Kirsten Jørgensdatter (Daa)", som nok har skrevet sig "til Duege" (Dufeke) hvilket kan have ført til nævnte fejl "Daa/Due(ge)".
---

Danmarks Adels Aarbogs kilde til oplysningen om at : "...kaldes også Kirsten Due... datter af Jørgen Due og Else Daa", er ret SIKKERT den Horns (kopi af) stamtavle for "Maaneskiold" jeg har diskuteret i mit forrige indlæg, for hér anføres (5. linie/slægtsled) : "Knud (Pedersen) Maaneskiold g. 1. gang med Lucie Hvittenstiern, Datter af Erik Hvittenstiern og fru Lucie Bielke, g. 2. gang med KIRSTEN DUE DATTER AF JØRGEN DUE OG FRU ELSE DAAE" (med min parantes og fremhævelser).

En vigtig faktor i mit problematiske forhold til foreningen Tjörns Släktforskares webmaster, Anders Ryberg, er, at han bortcensurerer andres - herunder mine - opfattelser af den "Maaneskiold"ske genealogi på foreningens hjemmeside, der derfor KUN fremfører privatpersonen Anders Rybergs egne udlægninger under "Släkter".
Eksempelvis har Anders Ryberg ikke fundet at Horns (kopi af) stamtavle fra ca. 1740, er af en tilpas høj kvalitet til at måtte fremlægges dér.

Du må, ligesom andre der eventuelt er interesseret i nævnte stamtavle, enten skrive til Rigsarkivet i København, eller til Genealogiska Föreningen (jeg for år tilbage forærede en copyproof af stamtavlen), for at få en kopi.

Du kan selvfølgelig også forsøge at udbede dig en kopi af den fra foreningen Tjörns Släktforskare, der ellers ikke virker til at interessere sig synderligt for den !

Dion Maaneskjold, Danmark

2002-06-09, 19:37
Svar #17

Dion Maaneskjold

Interesserede til oplysninger om slægten "Skanke", kan med fordel se mit seneste indlæg rettet til Knut Handeland under "Släkter: Ointroducerad adel: Adelsten", idag kl.19:30.

Dion Maaneskjold, Danmark

2002-06-13, 02:29
Svar #18

Dion Maaneskjold

I mit forrige indlæg henviste jeg til spalten for "Adelsten", hvor jeg med udgangspunkt i Vigerusts offentliggørelse af kopi af ligprædiken for "Trond (Hansen) Teiste til Lunde død 1660", anskueliggjorde hvorfor ægteparret : "Haakon Friis g.m. Adeluds Skanke", i stedet burde være : "Hagen Adelsteen g.m. Anne Friis" !

Carl A Tiselius har i : "Bohusläns gamla adliga gods och sätesgårdar", under gennemgangen af "Holmegaard = Holma", indarbejdet fejltagelsen om "Friis g.m. Skanke" fra Danmarks Adels Aarbog 1886 s.134 hvor Adeluds Skanke implicit anføres som mor til Helle Haakonsdatter !

Både "Holmegaard = Holma" og "Borregaard" stammer fra Engelbret Friis, som søsterdatteren Helle Haakonsdatter (Adelsteen) arvede engang efter 1543 hvor Engelbret døde, så Helle Haakonsdatter har måske derfor haft anledning til at fremhæve afstamningen fra det mødrene : "Friis" fremfor det fædrene : "Adelsteen" ?

Helle Haakonsdatter (Adelsteen-Friis) var g.m. Peder Pedersen Rytter (død 1580), og havde med ham datteren Karine Pedersdatter Rytter (død 1578), som var 2. gang g.m. Peder Bagge.

Peder Pedersens Rytter forældre var "Peder Rytter d.ä. og Kirstine Skanke".

I 1553 sælger Peder Bagge sin hustrus andel af en gård i Hof sn, Toten, til "mester" Torbjørn Olsen, alias sognepræsten Torbjørn Olsen "Skaktavl".
---

Gransker man en anden af Vigerusts offentliggjorte kopier af ligprædiken, den for "Enevold Skaktavl død 1702", sammenholdt med Danmarks Adels Aarbogs 1915-stamtavle for (samme) "Skaktavl" s.498-99, kan fejltagelsen vedrørende ADELUDS SKANKE som tilhørende Karine Pedersdatter Rytters mødrene familie måske forklares med den s.499 i DAÅ-tavlen nævnte : "Brondella Torbjørnsdatter Lillie af Flænæs", som i ligprædikenen er identisk med Enevolds Skaktavl - 1702 farfars farmor : "Brøndella Lillie" !

Den i ligprædikenen nævnte "Brøndella" skulle således være datter af : "Torben Lillie til Flemæs g.m. Adellus Schanche af Svaberg".

Brødella Lillie var g.m. Oluf Bjørnsen Skaktavl, og dermed førnævnte "mester" Torbjørns mor.

Karine Pedersdatters far, Peder Pedersen Rytter, og Brøndella Torbjørnsdatter Lillie KAN have været fætter-kusine, forudsat Peders mor - Kirstine "Skanke" - og Brøndellas mor - Adelus "Skanke" - var søstre !
---
Det er nærliggende at konkludere at da Peder Bagge i 1553 sælger sin HUSTRUS gods, er det til en (hendes) SLÆGTNING, som vel har haft en arvepart i gården i forvejen.

Traditionen om den gods-rige Karine Pedersdatters Rytter mødrene "Friis" kan have givet anledning til misforståelsen vedrørende det fædrene "Skanke", hvilket fremgår af at Danmarks Adels Aarbog 1915 i forhistorien til "Skaktavl" s.498 netop fremhæver at VÅBENET for "Skaktavl" er IDENTISK med VÅBENET for "Friis" (af Haraldskjær) Karine Pedersdatter Rytter netop på mødrene side nedstammede fra.

Dion Maaneskjold, Danmark

2002-07-07, 23:19
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har kollat upp skattenatrurena på samtliga gårdar Rise i Jämtland. Ingen av dem var frälse ens före reduktionen 1680, det vill säga inga erkända adelsmän har bebott dem. Vad det gäller Anviken i Revesunds socken är den känd som skatte sedan före reduktionen. Anvågen i Offerdals socken är inte upptagen i jordeböckerna för 1715, och då som skatte. Alla uppgifter kommer från Ortnamnsarkivet i Uppsala.
 
Anders Ryberg

2002-07-09, 19:00
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kan tillägga att de fyra Rise jag har kollat upp ligger i Sunne, Frösö, Lockne och Offerdals socknar. Enligt Rosenbergs statistiska handlexikon för Sverige är dessa de enda Rise i landet. Vad det gäller Anvågen i Offerdals socken redovisas den inte själv 1715 utan tas i jordeboken upp tillsammans med Bakvattnet...
 
Anders Ryberg

2002-07-14, 16:25
Svar #21

Ture Stensjö

Anders Ryberg mfl
 
Jag har nu hittat uppgifter som gör Nordströms teori om Skorre än mer sannolik.
 
Det första är att Jon (Torstensson) Skorres dotter Gyde Jonsdotter äger Skantorp och Lundaslätt 1482 vilka hon pantsätter då med underliggande gods till gården Skantorp till Bo Flemming.
Bådde Skantorp och Lundaslätt ärvde Cecilia Amundsdotter och hennes dåvarande make Helge Thorsson i ett arvskifte från 1442.
 
Källa Vikarvets årsbok 1882-83 Frälsesätet Skantorp och släkten greens till Sundsbys äldre historia.
 
Det andra är att Anders Green den  hade instämt Jon Andersson i Skallen angående ödegärdet Havberg
i Myckleby socken, som omfattade 8 öresbol jord.
Anders Green lät då påvisa att hans förfäder Skorrarna vilka var av frälse och fritt folk enligt honom skulle ha ägt Havberg vilka de sedan sålt till släkten Skägge så att det nu kommit under ofritt folk som Jon Andersson och hans föräldrar.Anders Green menade att ofritt folk och bönder som Jon Andersson och hans föräldrar inte skulle kunna ha någon laglig rätt att inneha fritt gods och istället att han själv skulle inneha havberg i fortsättnigen.Jon Andersson framlade som bevis för sin åtkomsthandling att Torsten Jonsson Skorre hade sålt 12 öresbol i Skörbo och markabol i Havberg till Simon Skägge som Jon härstammade.Lagtinget tilldömde Anders Green Havberg.Skörbo och Skörbo skog hade hans fader sedan oviss tid innan inlöst av Jon Nilsson i Skallen.
 
Källa Vikarvets årsbok 1974-75 i uppsatsen Säteriet Kåröd i Myckleby under äldre tid.
 
Den Amund Green var skiftesbrev från 1432 finns i Sundsby gårdsarkiv var troilgen släkt med den i ett diplom från 1377 nämnde Aslak Green.
 
Källor Vikarvets årsbok 1982-83 och Diplomatarium Novegicum band 9 nr 170
 
Ture Stensjö

2002-07-14, 21:29
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag håller helt med dig om att uppgifterna stöder teorin.
 
Anders Ryberg

2002-10-18, 00:05
Svar #23

Utloggad Tore Hermundsson Vigerust

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 22:13
    • Visa profil
    • www.vigerust.net
Jeg har funnet en ny staveform av slektsnavnet. Det gjelder Boeld Manidschiold, gift med Palle Griis til Threnderup, Jylland. De nevnes i Manntall over adelen i Danmark og Norge 1655, som jeg nå har lagt ut på mitt websted www.vigerust.net/adel/adel1655_manntall.html
 
Hilsen Tore H Vigerust

2002-10-20, 10:12
Svar #24

Utloggad Ulf Hjelmqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 944
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 12:34
    • Visa profil
Passar Anna Andersdotter Månesköld in bland ovanstående? Hon torde vara f. omkr. 1630 och blev gift med Christian Koch, handlande i Kungälv. Uppgifterna från Oscar Nycanders Släkten Nycander, Sthlm 1909.
 
M v h
Ulf Hjelmqvist

2002-10-20, 13:56
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har aldrig hört talas om någon Anders Månesköld som levde på tidigt 1600-tal. I Skarstedts herdaminne för Göteborg från 1872 förekommer uppgiften att Christian Koch skall ha varit gift med en Anna Andersdr, som tros vara av norska ätten Månesköld. Vad tron har för grund framgår ej. Anna skulle kunna vara släkt med Månesköldarna på kvinnolinjen, men jag känner inte till något om det. Släktskapet måste i nuläget avvisas pga brist på bevis.
 
Anders Ryberg

2002-10-25, 13:20
Svar #26

Torbjörn Kristensson

Hej!
Jag söker lite info om dessa personerna
 
Olov Rutgersson-Månesköld
Född 1796???? Sunne, Klövedal
Död ?
Gift?
Elsa Hermansdotter-Brems
Född
1804???? Rävsal, Valla
Död
1879???? Sunne, Klövedal
 
Barn
???
Är det någon som vill räta ut dessa frågeteken är jag väldig tacksam.....
 
Hälsningar  
Torbjörn Kristensson

2002-12-20, 18:43
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tidigare har mycket av diskussionen här varit i stor utsträckning varit baserad på artiklar av J A Nordström. De av hans artiklar som berör släkten Måneskiöld och dess anor hör till dem som nu finns samlade i Äldre Bohussläkter som Tjörns släktforskare har sammanställt. Boken kostar 100 kr för medlemmar, 150 kr för övriga (leveranskostnader kan tillkomma), och kan beställas via föreningens hemsida www.tjsf.org.
 
Vad det gäller Måneskiöldsforskningen i övrigt så kan jag meddela att några uppgifter om Lars Håkansson Dufva inte stått att finna i den väsgötska lagmansrättens protokoll, och jag undrar därför om någon vet om Göta hovrätts protokoll från 1647 och framåt är bevarade och rent av filmade.

2002-12-21, 02:53
Svar #28

Dion Maaneskjold

Anders Ryberg

Det er utroligt at det er kommet til at du med et påskud om at søge din kandidat Lars Håkansson Dufva verificeret, som far til Kirsten Jørgensdatter Daa (Knud Pedersen Maaneskiolds 2. hustru), i Anbytarforum nu faldbyder din forenings udgivelser !

Du skulle tage og holde den slags reklame på hjemmesiden for Tjörns Släktforskare.

Dion Maaneskjold, Danmark

2002-12-21, 16:28
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6961
  • Senast inloggad: 2024-05-16, 21:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
SVAR-kort med Göta hovrätts renovationer av häradsrätternas domböcker finns här:
 
www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/archive_index.asp?id={A6A86C04-A244-11D3-9E55-009027B0FCE9}
 
Men frågan är om en tvist om en adlig familjs gods hamnade hos häradsrätten eller gick direkt till hovrätten? Hovrättens eget arkiv, huvudarkivet, verkar tyvärr inte vara filmat.
 
Göta hovrätts arkiv har en egen hemsida (men där finns tyvärr inga förteckningar):
 
www.dom.se/gota/arkiv/index.htm
 
(När det gäller Dion Maaneskjold, så vore det önskvärt att han lydde sitt eget råd och höll sin privata kampanj mot Tjörns Släktforskare utanför Anbytarforum.)
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna