ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-24  (läst 1199 gånger)

2003-02-03, 10:37
läst 1199 gånger

Patrick Lindblom

Jan-Erik,
jag sade inte att Genline:s funktioner var bra idag, utan att det tar tid att bygga upp bra funktioner och index. Och att det är väldigt lätt att hoppa på den typen av funktionalitet. Men jag tycker det är bra att det går att få tillgång till materialet innan allt är klart någon gång 2004/2005, även om indexen (och annan funktionalitet) behöver utvecklas.
 
Märk väl - jag håller alltså med om att Genline måste förbättras. Men till skillnad från en del andra har jag förståelse för att inte allt är 100%-igt från början. Skulle det vara det skulle också prislappen se helt annorlunda ut, det kan jag garantera.
 
Sedan kan jag hålla med om att marknadsföringen ligger på gränsen. Om man inte gräver får man lätt intrycket att här finns allt. De skriver så här:
 
Huvudsakligen arbetar vi med de s.k. mormonfilmerna, vilka representerar material från 1600-talet fram till 1900-talet.
I de fall det saknas filmer, eller om vi av andra skäl inte har tillgång till rätt typ av film, kompletterar vi med filmat material från Statistiska Centralbyrån som numera finns på Riksarkivet.
 
 
Observera att de skriver fram till 1900-talet, inte till slutet av 1800-talet. Jag fick intrycket att här finns SCB-utdragen till 1920 med. Så jag fick tji på födelseböcker för 1908 i Kalmar. I Gullabo, där jag forskar, finns bara hfl och flyttningar 1871-1896.
 
Men den informationen finns ju där, i stycket under mitt citat, om man kontrollerar vad som finns på vilka församlingar. Så ruffel och båg är väl lite väl starka ord.  
 
Sedan försvarar jag inte alls Genline till varje pris. Men att påstå att myndigheterna är sidsteppade i detta är verkligen att gå för långt! RA har inte bara haft möjligheter att göra detta hur länge som helst! De har dessutom fått propåer att det borde göras omgående. Jag tycker förstås att det skulle vara kanon om RA själva hade detta klart med index och allt.
 
Men det är på tiden att någon tar några steg framåt. Genline gör det. Sedan är det en självklarhet att om/när Genline har dålig service eller inte levererar det de lovat - då skall de ha skarp kritik för det. Ur detta kommer något gott att komma.  
 
Men en viss förståelse tycker jag man kan ha för att inte indexen är färdiga under ett uppbyggnadsskede.

2003-02-03, 14:30
Svar #1

Utloggad Gun Langkjaer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2016-10-26, 15:28
    • Visa profil
Hej igen Dag! Det är naturligtvis ingen direktlänk jag menar utan GID-numret. Har du genlineabonnemang så är det bara att fylla i sifforna längst ner till vänster och trycka enter! Eller gå in via den kyrkobok jag nämnt ovan.
 
mvh gun

2003-02-03, 14:55
Svar #2

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Jo, jag har inte så lång näsa längre. Jag får nu fram födda före 1797 i Töcksmark. (Däremot saknar jag ännu döda.)
Ingen anledning att tacka Genline, som fortfarande inte besvarat mina mejl, men stort tack till er, hjälpsamma forskarkollegor!

2003-02-03, 16:54
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Dag,  
för vilken tid saknar du döda? På den sida Gun gav dig GID-numret till finns innehållsförteckning där även döda finns med.  
Jag har jämfört förteckningen på Genlines hemsida där man uppger vilka böcker för Töcksmark man har lagt ut med förteckningen via FamilyFinder och jag kan inte se någon skillnad alls. Allt dom uppger att det ska finnas finns också med.
 
Mvh//
Lotta

2003-02-03, 17:00
Svar #4

Utloggad Gun Langkjaer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2016-10-26, 15:28
    • Visa profil
Döda, Begravda, Vigslar mm finns i samma böcker (C:1 och C:2) - jag lovar!
 
mvh Gun

2003-02-03, 17:27
Svar #5

Roger Johansson

Funktionen i genlines system kan jag kanske som bredbandskund leva med (även om det vore kul med ett bra index) och jag tycker det är bättre att de publicerar böcker snabbt än att de indexerar dem först. Vidare tycker jag sidorna är lättöverskådliga och att zoomning etc fungerar utmärkt (när sidorna är lagom ljusa).
 
Angående priset så håller jag inte med er som tycker det är ett bra pris. Jag tycker de håller orimligt höga priser. 1000 spänn per år hade jag tyckt vore rimligt pris.
 
Det jag skrev om ruffel-och-båg står jag för och det hänför sig till företagets organisat?on, till sådant som att de inte svarar på mail, inte vet vad de saknar eller har, inte har raka svar på hur publiceringstakten ligger samt att de genom stenhårt utnyttjande av sina paragrafer inte är speciellt kundvänliga. Att de är oerhört snabba på att få in pengar, men sådant som inte genererar inkomster prioriterar de ner så lågt att det inte ens hinns med.
 
Till Lotta Nordin: Det jag menar med hur i bövelen ska man veta vad man letar efter? (Fritt något förkortat citat av mig själv ovan) tyckte jag var ganska självklart. En person som precis nu börjar släktforska vet ju inte vilka böcker han/hon kommer behöva och har ingen aning om att det är skillnad på rullfilm och mikrokort, eller att Mormonerna har gjort mikrofilmningar av böcker. När det då står att de har alla böcker fram till 1900-talet så är det väl inte så konstigt att man tycker att det betyder alla böcker fram till 1899? Även om de formellt sett inte gör något fel (eftersom de skriver att det är mormonfilmerna de scannar) så tycker jag de gör moraliskt fel eftersom de utgår från en specialkunskap kunden inte har.
 
För att dra en parallell: om jag som bilokunnig köper en bil och säger att jag vill ha fyra hjul till den och bilfirman fixar en bil med just fyra hjul så blir jag rätt arg om de inte utrustar hjulen med däck med motiveringen det sa du inte att du ville ha.
 
Vänliga hälsningar
Roger

2003-02-03, 18:24
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Jan-Erik,
du skrev i ditt inlägg 2/2 10:26:
 För födda 1891 har man hittat en bok som visar en tabell som heter Areal och Folkmängd mm 1890. Detta är indelat i härad och inte kontrakt, man tager vad man haver .....
Då fick du svar av mig 13:03:
I SCB:s material finns, som Elisabeth skrev, i början en statistiksida där församlingarna finns i den ordning dom kommer på filmen. Den statistiksidan är inte något Genline har lagt in för att underlätta sökningen, det är en sida som finns på filmen redan tidigare.
Sedan skriver du igen 18:01:
För Bohuslän födda 1891 har man som jag skrev ovan lagt in en lista sorterad på härad, det hade väl varit OK men man sorterade inte bilderna efter denna utan efter kontrakt, och hur kontrakten är sorterade eller hur det är sorterat inom kontraktet framgår inte men jag har ju kommit ner till bara ett hundratal sidor att leta i nu.
 
Läser du inte svaren? Du behöver alltså inte sitta på din kammare och uppfinna hjulet en gång till (du ville ju inte det), men då får du väl faktiskt ta till dig det som folk försöker hjälpa dig med. Det är som sagt SCB:s, Statistiska CentralByråns, filmade material, och vad är då mer naturligt än att det finns en sida som handlar om just den statistik dom gör på de uppgifter som prästerna skickade in om befolkningen. Det är alltså inte en sida som Genline hittat och lagt in. Följer man den förteckningen som finns i början så är det faktiskt ganska lätt att hitta rätt sida, lika lätt som att hitta rätt årtal i en församlings födelsebok som innehåller flera hundra sidor.
 
För övrigt kan jag säga att jag för min del är nöjd med Genline. Att vissa saker inte är riktigt färdiga vad gäller indexering och liknande är inte något större problem. Så fort man upptäcker en miss i deras indexering eller något annat fel är det, som redan sagts här, bara att tala om det och då rättas det till. Det är inte särskilt konstigt heller, tycker jag, att en och annan miss har gjorts i det enorma material som redan ligger ute. Inte heller jag försvarar Genline till varje pris, men att klaga på Genline för att man själv inte förstått eller tagit reda på vad som finns utlagt innan man abonnerar på tjänsten eller för att man inte hittar böcker som bevisligen finns utlagda, det är att ta i lite för mycket tycker jag.

2003-02-03, 19:33
Svar #7

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Lotta  
Du kan tydligen inte läsa vad jag skriver heller.
Ni skriver ju att det finns en sida i början som visar ordningen på innehållet men jag konstaterar att det inte stämmer.
Sedan kan det vara som Du skriver att man utgått från ett dåligt material - och fortsatt med ett dåligt material.
Jag tycker Ditt försvar för Genline är löjligt, och jag tycker Du skall lägga ner hacket att jag borde tagit reda på bättre vad jag köper, även om jag hade tagit reda på allt som fanns att läsa på den allmänna sidan så finns inte informationen att sökvägarna är idiotiska.
Ni som tycker att det är OK får gärna ha den inställningen men jag förväntar mig att en vara skall han en viss standard.
Jag sysslar med inköp i mitt jobb och accepterar aldrig att någon avviker från en standard som man kan förvänta sig.
Genlines söklistor uppfyller inte godtagbar standard för en databas 2003.

2003-02-03, 20:45
Svar #8

Utloggad Krille Krokodil

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2019-02-06, 20:28
    • Visa profil
Hej!
 
Syftet med den här diskussionen förefaller vara att dela med sig av sina erfarenheter av
Genline. Jag har delat med mig av mina erfarenheter avseende Genline tidigare och nu
är det dags igen.  
 
Det börjar väl närma sig året nu, som jag använt Genline. Jag började med att testa under en månad
för att sedan hoppa på ett årsabonnemang. Vad var utslagsgivande när jag bestämde mig för att
köpa Genlines produkt?
 
- jag var helt nöjd med min test-månad
- Jag har ADSL
- Det fanns för mig intressanta län färdiga att forska i
- Genline är enkelt att använda
- Priset är mycket bra
- Jag kan forska i Genline-databasen när jag vill och hur mycket jag vill
 
 
Jag vill varmt rekommendera Genline som källa till kyrkoböckerna för alla som har intressen i de
hittills producerade länen/församlingarna och som har bandbredd överstigande normal mod?m-uppkoppling.
Helst ADSL eller motsvarande. Tillgängligheten (accesstillförlitligheten) har varit fenomenal sedan jag
började för snart ett år sedan, priset är mycket rimligt och hela tjänsten är lättanvänd. Genline
har för mig blivit det främsta verktyget i min släktforskning då det så påtagligt revolutionerat mina
möjligheter att när jag vill och har tid över snabbt komma åt de arkiv-volymer jag är ute efter.
Utöver källmaterialet som jag kommer åt genom Genline använder jag mig av diverse andra verktyg
som ger invisning till framför allt kyrkoböckerna. Det är diverse CD-produktioner, välkända för  
många av Rötters och Anbytarforums besökare, Arkions utbud av Folkräkningar, DISBYT, amerikanska, norska,
danska m.fl. databaser på nätet samt ibland Anbytarforum. Och naturligtvis skulle även SVAR stå
på listan hade inte min mikrofiche-läsare uppnått sin halveringstid. Det kan till och med då och då
hända att jag har tid att ta mig till ett arkiv för att ta del av originalhandlingar.
 
Några ord om priset: jag betalar idag ca 100 kr i månaden för mitt Genline-abonnemang i och med
den SSF-rabatt jag erhöll när jag ingick avtalet. För detta kan jag ohämmat plöja i databasen.
Jag håller inte räkningen på hur många arkiv-volymer jag betar av på en månad men det skulle inte
förvåna mig om det blir ett par hundra (jag arbetar med en stamtavla). Hur många arkiv-volymer får  
jag för 100 kr hos SVAR? Fyra-fem stycken? Det är ju det enda jag har att jämföra med och då blir  
priset mycket överkomligt. Genline erbjuder ju dessutom flera olika typer av abonnemang om inte just  
abonnemang på årsbasis är önskvärt. Visst, det blir en högre månadskostnad när jag förnyar avtalet  
under våren men det kommer ändå ligga på en mycket rimlig nivå.
 
Christer Hellsten, Hässelby

2003-02-03, 21:26
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Jan-Erik,
efter en kontroll i Genline av SCB:s bok för födda i Göteborgs och Bohuslän 1891 (som du själv hänvisade till ovan) så kommer åtminstone dom första 39 församlingarna, från Fässberg till Myckleby, i exakt samma ordning som står på statistiksidan i början av boken. Längre kontrollerade jag inte men jag förmodar att resten av församlingarna också kommer rätt. Vad är det du anser att det inte stämmer?

2003-02-03, 21:31
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Hej Jan-Erik
Verkar som du är väldans missnöjd med Genline. Sån stor förlust som du verkar gjort gör jag det förslaget att vi skramlar ihop så du går skadelös om du avslutar abbonemanget. Då behöver du ju inte reta dej på den stora förlusten, förutom att standarden var undermålig.
mvh
rune

2003-02-03, 23:55
Svar #11

Essan Gradhman

Hej!
Jag har tagit en provmånad på Genline, men jag är inte nöjd. Deras reklam sade t ex att nu är Göteborg o Bohuslän klart. Men hur kan man säga att ett län är klart när nio (9) husförhör för Styrsö saknas? SCB för Östergötland finns endast till 1887.  
 
Jag har sedan många år abonnerat på SVAR-katalogen och kan därför se vad som finns filmat.
Jag VET att det SVAR filmat själva, delar dom inte med sig av till Genline. Men nog tycker jag att personalen skulle kolla av, vad material som finns på Riksarkivet genom att titta i SVAR-pärmarna.
mvh
Essan G

2003-02-04, 21:01
Svar #12

Irene Lundquist Svenonius

Hej,
 
Jag är mycket nöjd med Genline. Utan företaget vore min släktforskning omöjlig. Jag är en tämligen ung(35 år) yrkesaktiv kvinna som inte kunnat ägna mig åt släkt- och lokalhistorisk forskning på 15 år pga studier och arbete - eller rättare sagt, att arkiv inte finns tillgängliga när jag har tid att ägna mig åt det.
 
Med Genline kan jag sitta och arbeta/söka obegränsat på tider jag själv bestämmer. Kan det bli bättre? Kostnaden är dessutom högst rimlig!  
 
Genline gör en unik insats för att tillgängliggöra arkiven för oss vanliga släktforskare. Det borde vi alla vara tacksamma för!
 
Fel kan begås och brister kan förekomma, som inom all verksamhet. Men varför inte ge Genline konstruktiva synpunkter istället för gnäll?  
 
Jag misstänker också att Genlines existens sätter eld i baken på våra offentliga arkiv att digitalisera sig själva. Det är i o f s bra. Än bättre är om de kan samarbeta med Genline och andra istället för att slösa tid och mina skattepengar på att uppfinna hjulet själva!
 
mvh
Irene Lundquist Svenonius

2003-02-04, 22:44
Svar #13

Peter Olson Dallas TX

Måste hålla med Patrick Lindblom när han säger  
Men att påstå att myndigheterna är sidsteppade  
i detta är verkligen att gå för långt! RA har  
inte bara haft möjligheter att göra detta hur  
länge som helst!
 
SVAR hade ett projekt som kallades Digitalisering  
av arkivmaterial i slutet av 90-talet. I detta  
projekt hade man budgeterade  
kostnader på 2 947 640 kronor. Projektet tog två  
år, och vad blev resultatet?
En CD-ROM med slutrapporten från Förstudien med  
bilagor och digitala bilder! Sedan skulle man  
köra vidare var det tänkt för att öka  
tillgängligheten av materialet... det kan hända  
att man gjort - men inte syns det så mycket av  
det hela i alla fall!
Genline har lyckats (med en liknande  
budget) med det som SVAR inte klarat av,  
en mycket bättre scanner och få ut det på nätet.
Och visst måste man förstå att Rom inte byggdes  
på en dag... dvs. Genlines produkter kommer att  
utvecklas som vilket annat teknikbolags produkter  
som helst. MEN, det är otroligt dyrt att hålla på  
att ändra saker mitt i en produktion.
 
Så tills vidare tycker jag att vi måste ta de  
småfel som finns och naturligtvis tala om vad vi  
tycker på ett konstruktivt sätt. Eller som någon  
annan sa Som man frågar får man svar.
Våra synpunkter tas nog emot och läggs på hög,  
precis som hos vilken annan mjukvaruutvecklare  
som helst. När massan har kommit upp till en
tillräcklig nivå
(det går ju inte att utföra  
en ändring så fort ett förslag kommer in) får man  
skapa en ny version - men man måste först göra  
klart den första...

2003-02-05, 01:13
Svar #14

Essan Gradhman

Peter och Irene!
Jag klagar inte på Genline som helhet. Jag klagar på vilseledande reklam! Genline blir säkert en fantastisk tillgång då allt material som mormonerna filmat är överfört i digital form.  För det är ju det mormonernas material som gäller än så länge.
 
Jag ”gnäller” inte i onödan tycker jag. Reklamen säger att Göteborg och Bohuslän är helt klart. Hade jag då genast tecknat mig för ett års abonnemang, hade jag nog känt mig ganska så lurad! Särskilt då 9 stycken av de första husförhören för församlingen jag var intresserad av saknas. Just de  år som var av största intresse för mig!
 
Varför litar Genline helt på Riksarkivet och inte själva kontrollerar vad som är filmat av mormonerna? Börjar man filma en rulle som heter AI:10 borde man faktiskt förstå att det finns nio andra före!
Hade Genline lagt in en ”Brasklapp” i sin reklam och sagt att området var i de närmaste klart, har det varit en helt annan sak.
mvh
Essan G

2003-02-05, 07:24
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Peter Olson Dallas TX
Eftersom du inte har e-mail-adress skriver jag här.
RA håller visst på att fortlöpande lägga ut material i sitt projekt
och det syns verkligen om man har följt med i debatter och den info som givits på Släktforkardagar och på arkiv med flera ställen.
Jag är i stort sett dagligen inne på deras digitala forskarsal. Materialet där finner jag mycket bra och nytt tillkommer. Här är länken till deras hemsida och sedan är det bara att botaninsera. Jag är en nöjd kund hos dem !
 
http://www.svar.ra.se/
 
Hälsningar Jan-Christer

2003-02-05, 15:11
Svar #16

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Jag tycker att det blir allt mer märkligt att alla som framför kritik, synpunkter eller frågor avseende Genlines tjänster och service tas i örat av ett par forskarkollegor. Det är uppenbart att företaget för vissa är en helig ko.
Men det är faktiskt viktigt att alla synpunkter kommer fram. Dels för att våra forskarvänner som ännu inte betalat till Genline ska få kännedom om bristerna, dels för att företaget ska kunna utveckla sin tjänster.
Det är uppenbart att Genline får kännedom om vad som skrivs här, för NU har jag plötsligt fått svar på ett e-brev som jag skickade för 14 dagar sedan. Visserligen innehåller Genlines brev inga svar på mina frågor, utan bara ett löfte om att återkomma med svar, men det är ju ett steg framåt...
;-)

2003-02-05, 18:30
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Dag,
Jag antar att du menar att jag är en av dom som tar folk i örat när dom kritiserar Genline.  
Självklart ska man få framföra kritik om den är befogad, inget snack om saken, men när den som kritiserar inte själv satt sig in i vad det är han/hon kritiserar, då är det inte särskilt befogat. Att kalla företaget för ruffel och bågföretag med flera antydningar om att företaget är helt uselt och inte har gjort något bra överhuvudtaget kan väl inte anses vara befogad kritik. Eller?
 
Saknas det böcker där Genline säger att det är klart, ska man självfallet påpeka det och kritisera deras sätt att gå ut med det. Men att kritisera Genline för att man själv inte kan/vill/orkar (eller vad det beror på) kontrollera vad det är man köper, det tycker jag är att gå för långt. Hur mycket annat köper man för ca 2000:- utan att verkligen kontrollera vad det är man får för pengarna? Att dessutom gå ut med att en del böcker inte finns, trots att dom bevisligen finns där, är väl också bevis på att man inte själv satt sig in i allt innan man gick ut med den så kallade kritiken.
 
Framför man kritik för att varna dom som ännu inte har abonnerat på Genline så kan man ju göra det genom att tala om vad det är som inte är bra, istället för att påstå att allt är fel, vilket det absolut inte är. Man kan också göra andra uppmärksamma på att dom inte bara ska läsa Genlines förstasida, där det står vilka län som är klara, utan även kontrollera sidan med församlingar där det står exakt vilka böcker som är tillgängliga. Dom som här på mer eller mindre aggressivt sätt kritiserar Genline verkar mest vara dom som inte har gjort just detta, och istället för att erkänna sina egna fel så ger man sig på företaget. Man ger sig till och med på dom som försöker hjälpa en att hitta rätt och säger att uppgifterna man får inte stämmer!  
 
Genline är inte någon helig ko, och ska givetvis som alla andra företag kritiseras om dom har gjort fel. Kritiken blir dock mer trovärdig om den framförs sansat och preciserat än om den framförs som rena rama utskåpningen av allt och alla som har med företaget att göra; ägare, anställda, kunder och tjänsten man köpt.  
 
Får man inte svar på epost man skickar till företaget så kan man faktiskt lyfta luren och ringa dit om man anser att det är brådskande, telefonnummer finns på Genlines hemsida. Då kanske man både får svar på sina frågor och svar på varför dom inte svarat på eposten.

2003-02-05, 21:48
Svar #18

Roger Johansson

Hej Lotta!
 
Förstår att det är mig du syftar på bland annat. Jag har flera gånger nu talat om vad jag avsåg med ruffel-och-båg. Jag tänker inte göra det igen utan konstaterar bara att tjänsten som sådan är bra, men företaget urselt på kundkontakt.
 
Dessutom är det ju absurt att tycka att ett företag ska kunna vänta 14 dagar på att svara på ett mail som tydligen Dag råkat ut för. Svarar man inte inom rimlig tid (=2-3 dagar) med åtminstone ett Vi återkommer eller Vi söker svaret så kan man lika gärna strunta i att skriva ut mailadresser på hemsidan. Jag ber inte om ursäkt för att jag kräver god service av ett företag jag betalat dyra pengar till.
 
Mvh
/Roger

2003-02-05, 21:51
Svar #19

Irene Lundquist Svenonius

Hear Hear Lotta Nordin,
 
Det verkar som om Genline med sin blotta existens har trampat på flera ömma tår. Varför finns det personer som systematiskt och onyanserat baktalar företaget och inte ser en endaste fördel med att gemensamma arkiv görs tillgängliga för gemene man? Finns det något bakomliggande syfte som jag fåkunnig släktforskare inte begriper?
 
Själv hör jag alltid av mig till Genline direkt när jag haft konstruktiv kritik eller frågor. Det förefaller märkligt att gå omvägen via Rötters hemsida om syftet är att uppnå förbättringar i utbudet.....
 
mvh IRene

2003-02-05, 21:53
Svar #20

Rune Edström (Rune)

Hej Lotta
Precis som du skriver, tror jag att det är, med dom som klagar som mest högljutt. Dom ger sig inte tid att kolla. Det ska vara efter deras tro och vetande. Dom behöver inte ta rätt på hur Genlines standard ser ut, för dom har sin egen som rättesnöre.
mvh
rune

2003-02-06, 07:54
Svar #21

Hans Tåhlin

Hej!
 
Jag sällar mig gärna till dem som tycker, att Genline gjort och gör en storartad insats, trots vissa smärre skönhetsfläckar i materialet, som dock oftast är av mindre betydelse.
 
Vad beträffar svarsservice på E-post meddelanden har det ibland tidigare tagit några dagar, men den senaste tiden har jag funnit den vara nästan reptilsnabb.
 
Utan Genline skulle det vara i det närmaste ogörligt att få snabb och enkel läshjälp av andra Genline-abonnenter genom att bara ange ett referensnummer. Om man försökte sig på något liknande med SVAR, skulle man skapa ett alldeles för stort besvär för dem, som är beredda att hjälpa. Visserligen kan man lägga ut en bild på den text man vill ha hjälp med, men det är mycket mer komplicerat och tidsödande, speciellt om det rör sig om flera bilder.
 
I min egen forskning måste jag ibland leta efter nålar i höstackar, och då är Genline ovärderligt, när man letar i många socknar.
 
Summa summarum: Racka inte ner för mycket på Genline på ett (ofta) ovederhäftigt sätt - följden kan bli att tjänsten så småningom försvinner, och vi står där med vår tvättade hals i avvaktan på, att det ska komma en ersättare, som säkert inte blir bättre och billigare.

2003-02-06, 13:43
Svar #22

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Hejsan
Är det inte lite väl mycket begärt att mer eller mindre kräva att Genline skall ha allt materiel som finns på mikrokort. Isåfall var går då gränsen? OK, index skulle vara himla bra, men de finns inte alla gånger på mikrokorten de heller.
Skall sockenstämmoprotokoll, domböcker och annat materiel som finns på mikrokort finnas där då med  
? Visst kan det kännas lite pyrt när inte allt finns, men tänk ändå vad bra intiativ detta är, ANNO 1890/Arkion i all ära men där saknas en väsentlig del och det är födelsedatum! Genline var guld värt i höstas när Riksarkivet i Arninge var stängt för renovering!

2003-02-08, 22:33
Svar #23

Ulf Larsson

Tänkte börja släktforska och funderar på att  
använda Genline till att läsa de kyrkböcker som
behövs. Så vitt jag vet så härstammar jag från
Klarälvdalen och framförallt Dalby.
 
Hur ser det ut med de kyrkböckerna, någon som  
vet?
 
Det verkar som att Genline inte har den bästa
kundkontakten, enligt inlägg ovan.
Hur lång tid tar det innan abbonemangen startar?
Om man missar en betalning, meddelar Genline  
detta då, genom att skicka en påminnelse?
 
Som ni förstår så är jag lite fundersam på Genline,
eftersom det inte verkar vara riktigt seriösa i
sina kundkontakter enligt inläggen ovan.

2003-02-12, 01:16
Svar #24

Per Andersson

Jag har tänkt börja släktforska, och då verkade det bra att Genline fanns, men jag vill gärna att Jönköping blir klart, det borde väl vara klart efter nyår?, men jag saknar vissa församlingar så jag får väl vänta och se när allt finns tillgängligt men det verkar gå lite trögt och det känns inte rätt att teckna sig för ett abonnemang just nu.

2003-02-15, 22:28
Svar #25

Linda Larsson

Hjälp jag kan inte se vad det står!
Vill någon hjälpa mig?
 
Det är Gärdserum; CI:2 1730-1776, 45.16.1300 sid 475.
 
1762 17 jan...
 
Tack på förhand!
 
mvh Linda

2003-02-23, 20:02
Svar #26

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Någon som vet vart SCB-filmerna tagit vägen, de tycks ha försvunnit !?

2003-02-23, 20:07
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nej, men de tycks ha flyttats till sin rätta alfabetiska plats, titta i början på socknar på S.

2003-02-23, 20:20
Svar #28

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Tackar, där var de ! Det var bätte, första tecknet, som väl var ett sätt att samla dem först, borde då spelat ut sin roll nu

2003-02-24, 10:35
Svar #29

Utloggad Gunnar Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2013-03-06, 18:36
    • Visa profil
Antar att ni som är rätt så nöjda med Genline har bredband eller ADSL. Jag har testat men med modem är det alldeles för trögt.
 
Enligt Telia och Värmdö kommun finns inga planer på ADSL innom de närmaste åren, än mindre bredband. Jag bor knappt 30 km från Slussen i Stockholm.
 
Hur går det för er som kör med modem?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna