ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp dansk dödsattest från järnvägsolycka  (läst 50 gånger)

2023-11-13, 17:02
läst 50 gånger

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Min farmors kusin Nils Persson var som ung rallare i Danmark och dog i en olycka vid byggande av järnväg mellan Lilleröd och Farum på Själland den 21 sept 1900, då han var 22 år. I den svenska död- och begravningsboken står att han föll ned från en grusvagn, överkördes och dog på stället. I den danska dödsattesten står väldigt mycket mer, men med en väldigt svårläst handstil. Jag tycker mej se att den sammanhängande texten börjar "Afdöde dog nar en grusvogn i et jernbanetog" men därefter tappar jag tråden och kan bara tolka enstaka ord här och där. Finns det någon som klarar detta bättre?
Dödsattesten finns här: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=18247157&fbclid=IwAR2GLA1skGO-wwE8vFOE9hhmwX_CGj8oi6lOelhwNb83inNiUbO6FB9so-Q#370360,70928727  Det blir bra skärpa när man trycker på + uppe till vänster.
HälsningarMargareta B.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna