ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lysnings- och vigselbok Bjurbäck 1895 – 1969  (läst 168 gånger)

2024-05-08, 19:48
läst 168 gånger

Utloggad Josephine Wernersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 22:28
    • Visa profil
Hej!

Är det någon som råkar ha tillgång till Lysnings- och vigselbok Bjurbäck 1895 – 1969? Jag kan inte komma åt den på Riksarkivet.

Jag söker efter en lysning för en kvinna som hette Alma Andersdotter, född 1868-06-21 i Kvarnskogen, Norra Åsarp. Hon ska ha varit trolovad med en man som kan ha hetat Hellberg/Hällberg. Ev med förnamnet Otto. Han ska ha dött innan de hann gifta sig. Alma födde en dotter Anna 1899-02-12, när hon arbetade på Gästgivaregården i Berg, Bjurbäcks församling. Faderns namn ej uppgivet.

2024-05-08, 19:52
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 23:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Bokens slutår är långt efter den 70-åriga sekretessgränsen. Men det finns SCB-utdrag: https://sok.riksarkivet.se/scb-fodda-vigda-doda
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-05-08, 20:41
Svar #2

Utloggad Josephine Wernersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 22:28
    • Visa profil
Åh, tack så mycket. Hittade tyvärr inget i den.

Ser att husförhörslängderna går till 1894. Började man med församlingsböcker efter det?

2024-05-08, 21:14
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 23:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt arkivförteckningen går Bjurbäcks husförhörslängder till 1895, och 1896 börjar församlingsböckerna.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-05-09, 21:17
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1056
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 22:20
    • Visa profil
Hej Josephine!


Eftersom jag har förfäder i Skaraborg med efternamnet Hellberg, läste jag din efterforskning. Jag tror dock inte att det är samma släkt Hellberg.


Efter att ha läst lite om ditt problem så är det ju definitivt lösbart. Hur säker är du på att han hette Otto i förnamn?
Det finns t ex en Karl Otto Hellberg, f 1866 21/9 i Marum, d 1932 28/3 i Västerås. Han var ogift på 1890-talet, men gifte sig 1901.
Detta väckte tanken hos mig att "det påstådda dödsfallet" skulle kunna vara en muntlig tradition för att dölja skammen om ett utomäktenskapligt barn (det behöver alltså inte nödvändigtvis vara ovan nämnde person som blir aktuell i sökandet).


Det som gjorde det extra intressant var att jag har DNA träff mot dig, med föreslagen släktskap sexmänning (ett gemensamt segment).


Mvh


Gabriel Wallgren
Du kan kontakta mig på mail efter principen: förnamn.efternamn@gmail.com

2024-05-09, 21:32
Svar #5

Utloggad Josephine Wernersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 22:28
    • Visa profil
Hej Josephine!


Eftersom jag har förfäder i Skaraborg med efternamnet Hellberg, läste jag din efterforskning. Jag tror dock inte att det är samma släkt Hellberg.


Efter att ha läst lite om ditt problem så är det ju definitivt lösbart. Hur säker är du på att han hette Otto i förnamn?
Det finns t ex en Karl Otto Hellberg, f 1866 21/9 i Marum, d 1932 28/3 i Västerås. Han var ogift på 1890-talet, men gifte sig 1901.
Detta väckte tanken hos mig att "det påstådda dödsfallet" skulle kunna vara en muntlig tradition för att dölja skammen om ett utomäktenskapligt barn (det behöver alltså inte nödvändigtvis vara ovan nämnde person som blir aktuell i sökandet).


Det som gjorde det extra intressant var att jag har DNA träff mot dig, med föreslagen släktskap sexmänning (ett gemensamt segment).


Mvh


Gabriel Wallgren
Du kan kontakta mig på mail efter principen: förnamn.efternamn@gmail.com

Så spännande! Just den Karl Otto Hellberg du beskrev gjorde jag efterforskning igår på. Jag följde honom från födseln i Marum till flytten till Västerås. Ingenstans kan jag se att han skulle varit i trakterna neråt Bjurbäck. Han var dock handlande...så kan väl ha rört sig dit ändå.
Jag har i en annan tråd i detta forum (under Norra Åsarp) fått hjälp att hitta en Oskar Klasson Hellberg/Hällberg, som faktiskt uppehöll sig i Bjurbäck dec 1897-nov 1898. Han var dräng, flyttade runt mycket. Jag har följt honom nu, och han dog tidigt, redan 1904. Men han var då gift med en annan...
Jag tror säkert att det kan ha mörkats. Han ska ha varit trolovad, men han kan ju ha smitit ifrån? Och sedan dog han tidigt.

Men det lät ju väldigt spännande att vi har gemensamt DNA! Är det via FamilytreeDNA du sett detta?

2024-05-09, 21:39
Svar #6

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1056
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 22:20
    • Visa profil
Hej igen.


Jag har testat mig på FTDNA och överfört resultatet till myHeritage.


Kontakta mig på mail så kan vi diskutera detta närmare.


Mvh


Gabriel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna