ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svendborg (okänd församling)  (läst 594 gånger)

2011-05-28, 21:33
läst 594 gånger

Utloggad Helene Assarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2023-06-23, 21:59
    • Visa profil
Hej
Hur tar jag reda på vart han flyttade efter 1871 då han konfirmerades.
Han är född i Svendborg 1857-09-06 men finns inte med på Gierritsgade 5 i folketälling 1880.
Finns det afgangslister och tilgangslister på Rigs/landsarkivet i Köpenhamn?
Mvh
Helene Assarsson

2011-05-29, 13:21
Svar #1

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Helene,
 
Desværre findes der ofte ikke komplette afgangslister, og de blev vist helt afskaffet i 1875. Hvis de findes, så er det i kirkebogen, som du kan finde på www.sa.dk/ao (men det ved du nok allerede).
 
Du kan muligvis finde ham i lægdsrullen, som er de militære optegnelser over værnepligtige mænd. Hvis først du finder ham, så kan man ofte følge ham flytninger indtil han ikke er værnepligtig længere. De står i hvert fald tilgængelige på Landsarkivet i København.
 
VH Jacob

2011-05-30, 19:27
Svar #2

Utloggad Helene Assarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2023-06-23, 21:59
    • Visa profil
Tack Jacob, jag har inte tänkt på lägdsrullen så det vill jag prova när jag kommer till Köpenhamn.
Mvh
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna