ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustafsson, Josef Gottfrid *1892 Linneryd. Utv 1912 till Chippewa Falls  (läst 429 gånger)

2013-10-18, 14:18
läst 429 gånger

Utloggad Mats Tyrbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:50
    • Visa profil
Hej!
Jag söker information om vad det blev av Josef Gottfrid Gustafsson, född 1892-12-27 i Linneryd (G).
Han utvandrade 1912 från Göteborg via Hull, enl nedan.
------------------------------
Han kommer alltså till Ellis Island den 15 december 1912. Fartyget heter S.S.Baltic och hans utresa skedde från Liverpool. I skeppsmanifestet står det att han är farmlaborer och ska hälsa på en vän, Karl Johan Pettersson i Chippewa Falls Wisconsin. Det står att hans närmaste anhöriga är hans far Gustaf Pettersson i Svartabäck?? Linneryd. Det reser även en man som heter Josef Henrik Karlsson som ska till samma adress i Wisconsin.
Karl Johan Pettersson anges som hans kusin. Josef Gottfrid och Josef Henrik har båda bott senast i Nöbbele.
Josef Gottfrid, och Josef Henrik, åkte från Linneryd via Nöbbele, till Göteborg.  
Från Göteborg till Hull, med SS Calypso.  
Från Liverpool till New York med SS Baltic.
------------------------------------------------------------
Mitt problem är alltså att han verkar försvinna från jordens yta när han passerat Ellis Island.
Kan någon säga mig var han tog vägen?
Hittade han fram till Chippewa Falls?
Jag vet inte var jag ska leta längre.
Kan någon hjälpa mig?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna