ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kåhldrängen Marcus Jansson-Merker, bosatt i Gåsborn  (läst 453 gånger)

2004-01-03, 15:35
läst 453 gånger

Utloggad Inga-Britt Lundewall Stamoulis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-03-12, 11:59
    • Visa profil
Hej!
Min mm mm m, Catharina Jansdotter, född 1799 01 12, gifte sig 1821 12 30 med Marcus Jansson-Merker. Hon hade då en o.ä. dotter, Lena Caisa, född 1821 01 30,(min mm mm) som senare står med efternamnet Marcusdotter. Gissningsvis är hon dotter till Marcus. Han får flera barn med Catharina och han dör 1830 06 25 i Löfåsen. Har hittat honom 1820 och 1821 i hfl Gåsborn, Gustafströms bruk. Tycks inte senare ha deltagit i husförhör. Hustrun och barnen finns tillsammans med hustruns föräldrar i hfl.er Gåsborn, Löfåsen.
Finns någon som kan hjälpa mig att bringa klarhet i var och när han föddes och vad slags namn är Merker?
Tacksam för hjälp
M.v.h.
Inga-Britt Lundewall Stamoulis

2004-01-03, 21:30
Svar #1

Utloggad Britta Stenberg-Tyrefors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 20:45
    • Visa profil
Inga-Britt !
Marcus Jansson Merker född 1796-01-29 Edsvalla, Nor (S) är densamme som Marcus Merkel och och han var en yngre bror till min mmmf Johannes Ludvig Merkel f 1786-05-28 i Karlskoga (T).  
Om du går till tidigare inlägg här på Anbytarforum, först: Värmland:efterlysningar:MArkusson jan ludvig f 1830-03-21 i Gåsborn från 16 juni 2001, får du möjligen en bror till din mmmm av Viktor Alin och sedan tillkommer en lång rad nya släktingar genom Inga-Lill Johansson. Där har jag också lagt ut vad jag då visste om sambandet mellan de här personerna. Sen fortsätter inläggen under Smedsläkter:Merkel och där kan du förhoppningsvis hitta något om namnet och ursprunget.  
Smedsläkten Merkel med ursprung i Garphyttan har grenat ut sig och jag försöker hitta vem som kommer från vilken gren, dvs mest intresserar jag mig för vilka som var far och mor till min mmmff(och ev.din mmmmff).
En annan gren av släkten ändrade hantverksinriktning till glasblåsare och blev om möjligt ännu rörligare än smederna
 
Av de uppgifter som kommit fram här ovan finns det bara namn på ett barn till Marcus och det är Jan Ludvig f 1830. Det vore fint att få veta vilka mer du har förutom din mmmm Lena Kajsa.
Svara gärna under Smedsläkter:Merkel så är det lättare att hitta i efterhand.
 
                   Vänliga hälsningar Britta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna