ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pehr Hörberg  (läst 253 gånger)

2024-04-22, 13:20
läst 253 gånger

Utloggad Ove Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:31
    • Visa profil
Har av en vän erhållit önskemål om släktskap till hovmålaren Pehr Hörberg 1746-1816.
han har i sitt träd följande personer.
Emma Margareta Hörberg f. 20/7 1862 i Hässleby d. 13/12 1945 i Hässleby.
Fader:
Johan Gustaf Hörberg f. 28/12 1816 i Hässleby d. 7/8 1903 i Hässleby.
Fader till Johan.
Peter Hörberg f. 10/6 1778  Höreda d. 19/7 1817 Höreda.

Kan det finnas någon som helst släktskap, i så fall vilket led ?
Mycket tacksam om någon kan hitta något som binder dessa personer samman.

2024-04-22, 18:17
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2606
  • Senast inloggad: 2024-05-11, 20:50
    • Visa profil
Spontant ser jag inte någon självklar koppling.

Enligt uppgift på Sävsjö kommuns hemsida ska hovmålaren Pehr Hörberg varit son till en soldat i Virestads socken. Födelsenotisen (född 1 februari och döpt 2 februari 1746) i Virestad C:1 sid 167, föräldrarna Åke Hörberg och Bengta Gisesdotter. Fadern var soldat och namnet Hörberg är säkerligen ett soldatnamn, kanske från byn Hörda i socknen.

Peter Hörberg i Höreda var också han soldat (korpral). Här är det tänkbart att hans namn kommer från sockennamnet.

Med tanke på avståndet mellan Virestad och Höreda verkar ett släktskap, åtminstone ett nära släktskap, inte särskilt sannolikt. Men det kan förstås inte helt uteslutas.


2024-04-22, 22:18
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7001
  • Senast inloggad: 2024-05-12, 00:54
    • Visa profil
Se Bengt Cnattingius monografi Pehr Hörberg (1937), sid 9f. Pehr Hörberg var född i ett knekttorp vid Övra Ön i Virestads sn. Fadern, soldaten Åke Hörberg, var född omkr. 1723 i Höör i Skåne, varav han tagit namnet.

2024-04-23, 23:50
Svar #3

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:35
    • Visa profil
Som barnbarns barnbarn till Emma Hörberg är jag väl bekant med historien om ett släktskap med den kände målaren. Dessvärre är den inte sann.
Den fantiserades ihop av Emmas söner min morfars far Hilmer Andersson och hans kreativa bröder. Främst Anselm skulle jag tro.
Historien har fått spridning i Mariannelunds hembygdsförenings bok "Torp och backstugor i Hessleby socken".
En bok som jag annars gärna rekommenderar om den fortfarande går att få tag på. Man får dock ta den för vad den är, en samling intressanta berättelser från trakten, ibland med faktabakgrund ibland inte.

Emmas farfar korpralen Peter Hörberg är född 1778-06-20 (inte den 10:e) i Höreda, som son till sockenskräddaren Samuel Persson och hans hustru Helena Bengtsdotter.
Peter tog namnet Hörberg när han blev soldat. Intressant nog hade hans äldre bror Jonas då redan börjat använda namnet, möjligen då han blivit fjärdingsman.

Just nu håller jag på att uppdatera Hörbergs anor, men om du är intresserad så kan jag snart skicka en sammanfattning, om du mailar mig.

2024-04-26, 12:31
Svar #4

Utloggad Ove Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:31
    • Visa profil
Tack så mycket. Boken är fixad. Hörbergs anor låter mycket intressant, du får gärna mejla. Du har min mejl adress på SMS.
Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna