ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolmästare Lars Lejongren  (läst 84 gånger)

2024-04-04, 16:29
läst 84 gånger

Utloggad Anette Ståbis

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 23:26
    • Visa profil
Jag undrar om det kan finnas foton någonstans på skolmästare? Det borde väl finnas avbildade någonstans?Det skulle varit intressant att hitta en bild på skolmästaren Lars Lejongren som arbetade i Västra Virestads skola 1852-? Eller en bild på skolan som ej längre finns kvar.

2024-04-04, 18:41
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5051
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 12:52
    • Visa profil
Hej Anette!
 
Ibland hittar man avbildade skollärare på de där ”samlingsbilderna” som pastoraten lät beställa vid slutet av 1800-talet, och som ofta ännu hänger inramade i Skånes kyrkor och församlingshem. På dessa bilder medtogs ofta även foton på tidigare tjänstgörande skollärare och organister (själv hittade jag en gång ett foto på en kantor som avled redan 1876 på en av dessa samlingsbilder), och jag lyckades faktiskt hitta Bösarps pastorats samlingsbild på Trelleborgs museum via Digitaltmuseum (https://digitaltmuseum.se/021016382297/bosarps-praster-bosarps-kyrka-simlinge-kyrka-nilsson-herslow-liljestrom), men där finner man tyvärr inget foto på Lejongren (eller Västra Virestads skola).
 
Jag ser dock att Lars Lejongren levde 1806–1880, så han borde ju hunnit besöka fotografen vid något tillfälle, och eftersom han dessutom sägs vara f.d. skollärare vid sin död, inte bara skolmästare, har han säkerligen genomgått någon sorts formell utbildning. Det är därför inte helt omöjligt att den lokala sparbanken behövde hans tjänster, kanske såsom räkenskapsförare eller styrelseledamot, och jag har själv haft turen att hitta flera skollärare från 1800-talet (med foton) i diverse skånska socken- och häradssparbankers jubileums- eller minnesskrifter.
 
Vad jag kan se hade Bösarps socken ingen egen sparbank, men 1848 grundades Skytts härads sparbank där Bösarps socken bör ha ingått. Tyvärr tycks det inte ha getts ut någon minnesskrift när banken fyllde sjuttiofem år 1925, men i samband med att banken fyllde hundra år gav Axel Malmberg ut boken Skytts härads sparbank 1848–1948: Minnesskrift: På styrelsens uppdrag utarb. (Trelleborg, 1947). Om Lars Lejongren på något sätt varit verksam vid Skytts härads sparbank kan han alltså finnas omnämnd i denna bok, och har man tur kan där även finnas ett foto på honom - även om det ju är ett långskott.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2024-04-04, 23:26
Svar #2

Utloggad Anette Ståbis

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 23:26
    • Visa profil
Tack så mycket för bra information.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna