ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var Jonas Grufman? (Per Larsson i Buddebols farbror)  (läst 101 gånger)

2024-04-25, 18:58
läst 101 gånger

Utloggad Mattias Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 11:30
    • Visa profil
Jag har kollat lite i domböckerna för Frustuna och min förfader Per Larsson i Buddebohl som hamnat i trubbel med rättvisan med bokhållaren på Ehrendal. Per har därför 1727 visat upp två intyg för rätten som visar att han lånat pengar för att köpa råg, dvs inte stulit råg. Det ena intyget ska ha undertecknats av Pers farbror Jonas Grufman. Jag kollade mantalslängden 1727 för socknarna i Daga härad men hittade ingen med det namnet.

Per är född ca 1699 och jag hittar honom först som måg vid Nedervala 1722. Så jag vet inte riktigt var jag ska fiska bakåt för att hitta farbrodern.När svågern tar över gården hamnar de i Buddebohl, strax efter denna episod hamnar de i Stensätter, Gryt. Med nya hustrur och repat rykte hamnar han som bonde först i Öllösa och senare Domvalla.Daga häradsrätt (D) AIa:6 (1727-1729) Bild 1540 (AID: v516433.b1540, NAD: SE/ULA/10168)


Tacksam för alla ledtrådar!


MVH
Mattias

2024-04-28, 03:15
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3759
  • Senast inloggad: 2024-05-12, 13:58
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det finns en Jonas Grufman i Gruvriset, Norrbärke vid denna tid...
Ulf Berggren

2024-04-28, 11:30
Svar #2

Utloggad Mattias Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 11:30
    • Visa profil
Hej Ulf,  jag tror inte det är samma släkt. Men om någon kan motbevisa är jag så klart tacksam!  8)


Den Jonas Grufman som finns i släkten från Norrbärke vid denna tid är född 1700 och fadern heter Lars Persson Grufman. Släkten är bosatt i Gruvriset i flera generationer.  Jonas Grufman har en bror Per Larsson Grufman född 1706 som flyttade till Voxna 1727.
Vad jag kan se finns inga belägg att en generation tidigare skulle ha kallat sig Grufman.
Utan namnet verkar uppstått när Lars Persson var värvad soldat från ca 1688. Det är också vid samma tisom han ska ha gift sig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna