ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köpenhamn  (läst 985 gånger)

2005-05-04, 10:58
läst 985 gånger

Jörgen Granroth



 
 
S:t Nikolaj, Köbenhavn födda [9 Dec 1713]
 
Försök till tolkning:
Item Thomas Pedersön Arvbeÿdskarl i Christ. Bernikows g. mod: Margrete Pedersdatter  …(?) b. Peder fad: Mads Andersön (?) i (?) Enevold(?) Fridzon(?) Kildermand(?) i Christ. Bernikows g. Niels Andersön, Matros ibid., Anna Claus Larsön ..(?) i (?), Maren Niels Andersön ut supra. (?) ..(?) ..(?).. (?) i Christ. Bernikows g.
 
Kan någon fylla i frågetecknen?

2005-05-04, 11:06
Svar #1

Jörgen Granroth

Här är lite större bilder på ovanstående notisdelad i miten
 

 

2005-05-04, 15:08
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag vet inte om jag kan hjälpa litegran? Men försöker!
 
 
Christ(ian?) Bernikows g. kan det vara en gata (gade) i dåtidens Köpenhamn. Barnekow är ju en fortfarande existerande adels ätt både i Danmark och Sverige (jag kommer bar inte ihåg om det är en fortfarande existerande gata eller vem denne Christian(?) Barnekow skulle vara?!
Enevold(?) Fridzon(?) Kildermand(?) kan vara efternamn. Enevold existerar i varje fall fortfarande med en av Danmarks stora nulevande skådespelare!  Mand stavas det svenska ordet man på danska...? men kanske är det efternamn?
Arbejdskarl är man om man är någon form av arbetare, hantlangare eller dräng på lantbruk etc.  
St. Nikolai är idag en kyrka som är utställningslokal fór konst (med tillhörande restaurang...) men den ligger precis vid Ved Stranden och alldeles intill det som kallas Ströget och mitt över kanalen från Slotsholmen och Christiansborg (folketinget/de gamla kungaslotten) alltså innanfór stads murar och volder i dåtida centrala Köpenhamn. Tydligen stavade man Ö istället fór nuvarande strecket gennom O´et? Och -sön är då det samma som -sen (idag! alltså -son på svenska, ett patronymikon!  Jag vet inte om det hjälper något?
De latinska (?) orden kan jag inte tyda, mer än att sub borde betyda under (underlagt något annat?)!
 
M.V.H. Steve

2005-05-04, 15:41
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
P.S.
 
Det finns en gata vid sidan av Hovedbanegården som heter något (förnamn!) med Barnekows gade. Jag har arbetat i ca. 10 år i närheten och gått förbi den 1000-tals gånger...smiley (men kommer inte ihåg förnamnet på gatunamnet....smiley) bor i Spanien nu så jag kan inte kolla! Men Du kan ju gå in på det Danska KRAKS kortet (kartan)och se om det är samma namn!
 
D.S.

2005-05-05, 21:59
Svar #4

Pia Westphal

Steve Palmquist har fel - han omtalar Bernstorffsgade.
Detta är Kristen Bernikovsgade(heter gatan nu för tiden)- ursprungligen uppkallad efter Chrstian Barnekow d. 1612.
Gatan korsar Strøget i Köpenhamn; det är en ganska lång gatusträckning, som byter namn undervägs från Kongens Have till Christiansborg.
En delsträcka heter Kristen Bernokovsgade.
 
Jag skrev här i går om detta; jag blev möjligen utkastat.
 
Har ingen erfarenhet av Rötter, eftersom jag inte har svenska anor.
 
Skulle dock kunna vara en god hjälp för Er med antigen danska rötter eller emigrerade svenskar till Danmark.
 
Mvh
Pia Westphal,
dansk släktforskara i Stockholm

2005-05-05, 23:20
Svar #5

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Jeg kan heller ikke læse det hele - men dette er mit umiddelbare bud:
 
Item: Thomas Pedersøn Arbeydskarl i Christ: Bernichostr: med H: Margrete Pedersdatt: ____ K: Peder :/: Fad: Mads Andersøn Leye-Kudsk i st: Kongensg:, Enevold Cnudsøn? KielderM: i Christen bernichostr:, Niels Andersøn Matros ibid, Anna Claus Lars ____ i Norgisg:, Maren Niels Anders: ut supra h? B?. Johanne Niels Thoers TimerM: Datt: i Christ: Bernichostr: h? h?.
 
Jeg håber, at det hjalp lidt...
 
VH Jacob

2005-05-06, 09:09
Svar #6

Jörgen Granroth

Tack allesammans för läshjälpen!

2005-05-06, 10:19
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
K?ra Pia och ni andra:
 
Pia har naturligtvis rätt Jag blandade ihop gatorna. Man blir hemmablind och tänker inte så mycket över namnet när man går en gata dagligen. Men nu är det också ett tag sedan, jag har ju bott i Köpenhamn i 16 år, men sedan 1/2 år är jag i Spanien. Alltid kul när Pia Westphal kommer med sitt kunnande, tack för rättelsen Pia! Iövrigt vill jag betona att det jag försökte tolka bara är ett förslag, som eventuellt kan leda till några ytterligare möjligheter för Jörgen.
 
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna