ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tuberculosis pulmonum ambiguus  (läst 2093 gånger)

2006-04-25, 23:11
läst 2093 gånger

Utloggad Anna-Karin Rytther

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2008-10-09, 16:49
    • Visa profil
Hej!
Min morfar Hugo Nilsson f 1890-11-21 dog 1931 och det står i hans journal att han avled av tbc.pulm.amb. Det rör sig om lungtuberkulos, men vad betyder amb?
Han erhöll kamfer och morfin samt coagulen-injektioner samma dag som han avled. Vad är kamfer och hur hjälpte det? Var coaguleninjektionen för att motverka blödning och blodhosta?
Året innan han avled står det i journalen i samband med att han hade en lungblödning-H.Re.under h. klavikeln(kanske står Rl, svårt att läsa)Vad kan detta betyda?
Han vårdades på Piteå Hospital och hade grunddiagnosen Dementia praecox. Skulle detta kunna vara tex Alzheimers? Eller visste man inte vad han led av? Han hade varit våldsam, hotat, känt sig förföljd, hört röster och ritat obscena teckningar bla. Låter som någon typ av psykos tycker jag.
Några frågor och funderingar. Hjälp mottages gärna.
Mvh/Anna-Karin Rytther

2006-04-26, 18:08
Svar #1

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Anna-Karin!
Jag kan besvara några av dina frågor.
Dementia praecox betyder egentligen för tidig demens och är ett annat namn för schizofreni, med
betydelsen splittrat psyke.
Kamfer utvinns ur kamferträdets ved, har en stark doft och har slemlösande egenskaper.Det anv. vid luftvägsproblem och är bra för cirkulationen.
Mvh
Solvig

2006-04-26, 23:41
Svar #2

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej igen Anna-Karin!
Vad gäller förkortningen amb. skulle den kunna  
stå för ambiguus, vilket betyder dubbel.
I det här fallet förmodligen dubbelsidig lungtuberkulos.
 
Mvh
Solvig

2006-04-28, 09:21
Svar #3

Utloggad Anna-Karin Rytther

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2008-10-09, 16:49
    • Visa profil
Hej Solvig!
Tack för hjälpen.  
Schizofreni verkar stämma in på hans symptom. Du har säkert rätt. Amb kan säkert betyda dubbel.
Gällande tbc:n så började jag fundera om det kanske inte var lungcancer han hade. Jag tänker på de underliga förkortningarna angående klavikel. Kanske han hade en tumör som växte under nyckelbenet och att re betyder resistens? Dessutom var han storrökare, det står också i journalen.
 
Angående kamfer: luktade man på det eller drack man?
 
Mvh/Anna-Karin

2006-04-28, 16:43
Svar #4

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Anna-Karin!
Kamfer har vad jag vet använts både in-och utvärtes.Det ingår i liniment och kan användas vid gikt,klåda etc.
Förr fanns s.k. Hoffmanns droppar. De kallades också kamferdroppar och nervdroppar.Några droppar togs på en sockerbit och ansågs ha en nervlugnande effekt.
Inom psykiatrin har man också använt kamfer för att påverka psykiska funktioner.
Mvh
Solvig

2006-04-28, 18:07
Svar #5

Utloggad Anna-Karin Rytther

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2008-10-09, 16:49
    • Visa profil
Hej igen Solvig! Tack för din info. Intressant. Kamfer användes alltså som en typ av psykofarmaka.
/Anna-Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna