ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar jag om en person är dömd eller ej?  (läst 218 gånger)

2024-04-15, 19:28
läst 218 gånger

Utloggad Daniel Toorvald

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:28
    • Visa profil
Finns det notiser i husförhörslängden om en person tidigare är dömd i någon fråga? Om inte, hur kan jag finna information om jag ej vet när det skulle ha ägt rum?

2024-04-16, 10:48
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2593
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 11:34
    • Visa profil
Ofta noterar prästen brott och straff i husförhörslängderna, men inte alltid.

Om du inte har något datum är det nog näst intill omöjligt att hitta domar. Undantaget om det är så sent att man kan söka i registret för Polisunderrättelser i ArkivDigital 1878-1951.

2024-04-16, 11:42
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10538
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 10:23
    • Visa profil
    • Gensvaret
Om man har en gissning om ungefär när brottet kan ha begåtts, kan man leta i JK:s fånglistor, där man hittar häktade som inväntar sina domar. Längderna är upplagda länsvis månad för månad och finns hos AD 1750-1850. Men om det rör sig om en längre tidsperiod kan det komma att krävas ett ordentligt letande. Det gäller också att ha en uppfattning om till vilket häkte som personen kan ha förts.

En hel del brott kunde man också läsa om i tidningarna, om det nu inte var för tidigt under 1800-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna