ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dramatisk dödsorsak?  (läst 527 gånger)

2013-07-02, 23:45
läst 527 gånger

Utloggad Douglas Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 06:48
    • Visa profil
    • superumeros.blogspot.com
Den 16e mars 1797 dör min anfader Oluf Nilsson (brukare på torpet Lilla Vaberget, 1/8 mantal, Undenäs socken, Skaraborg, Västergötland), 64 år gammal. Samma dag dör hans äldsta son Jonas som nyss fyllt 26 år. De dör av sammma dödsorsak. Men jag kan inte tyda vad prästen skrivit i dödboken. Mycket frusterande!  
Givetvis måste det vara en katastrof för familjen. Yngsta brodern får ta över ansvaret för att försörja familjen.  
Jag tänker att för att de skall dö på samma dag måste det vara en olycka, förgiftning, eller en väldigt akut sjukdom. Men vad? De bodde ett stenkast från Vättern och det är mars månad...kan de ha drunknat? gått genom isen?
 
Ur Undenäs-C-4-1766-1798-Bild-198-sid-119:
 

 
Edit: Upptäckte först efteråt att det fanns komplexa regler för titeln....men när jag försöker ändra det finner jag inget sätt att editera titeln, bara själva meddelandet...? I vart fall, socken och bok framgår ovan. Hoppas någon kan hjälpa mig.
 
(Meddelandet ändrat av onemore_Ernst 2013-07-03 00:05)
 
(Meddelandet ändrat av onemore_Ernst 2013-07-03 00:08)

2013-07-03, 00:12
Svar #1

Utloggad Jan Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 16:08
    • Visa profil
De drunknade, men jag är lite osäker var. Troligen i Bottensjön, som ligger precis öster om Vaberget. Men visst borde denne Oluf hetat Nilsson i efternamn, att döma av anteckningen om föräldrarnas namn i kolumnen till höger (Nils och Christina).
 
mvh
Jan

2013-07-03, 01:38
Svar #2

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Jag tyder det som drunknad i Boksiön, dvs Boksjön.
 
/Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna