ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Liitiainen født ca 1616 (1626) i Gestrikland  (läst 3168 gånger)

1999-06-17, 23:45
läst 3168 gånger

Helge Siljuberg

Søker opplysninger om Anders Mortensen Liitiainen (Liden??) som skal være av finsk avstamning, muligens fra Pellosniemi i Savolaks. Født ca 1616nånstans i Gestrikland. Kom deretter til Norge og arrenderte Gravberget ca 1650.Har funnet at det er registrert en familie Liitiainen i Savolax i 1571. Prøver derfor å finne forbindelsen

1999-07-29, 21:28
Svar #1

Utloggad Irmgard Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2020-02-15, 17:38
    • Visa profil
Hej!
Har du tittat i Finnmarksräfsten 1686? Släkten kallas där Liiten. Enl. mina noteringar finns Anders Mortensson Liitainen omnämnd i tidskriften Finnkultur nr. 1 1986, men det är tveksamt om du kan hitta någon förbindelselänk till Finland via dessa tips. Har du tillgång till Finnkultur?
Annars kan jag gå till biblioteket och titta. Den finns där.
Själv härstammar jag från Anders bror Morten, som finns med i 1668 års mantalslängd i Röjdoset (norra Värmland).

1999-07-29, 23:09
Svar #2

Helge Siljuberg

Joda, jeg har Finnemanntallet for 1686, men jeg har vel uttrykt meg litt feil. Det er egentlig hans far Morten jeg er interessert i å finne ut av. Jeg har ikke noe sikkert, men det er mulig han er født i Suonenjoki i Finland. Det du stammer fra Morten Mortenson er interessant. Jeg har en ide om at jeg i løpet av høst/vinter skal klare å utrede (med mengder av hjelp fra andre) de Liitiainen som kom til Norge og bosatte seg først i Gravberget/Juberget. Den gode Morten ryddet Risberget og solgte det 1691 for å flytte utenlands. Det skulle vært interessant å vite hvor han ble av, jeg har en lokal slektsforsker som mener å ha sett et sted at han flyttet til Ingermanland. Ellers så var det mange søsken i Finnemanntallet 1686. Anders, Morten, Jakob, Johan, Ingeborg, og videre muligens en Mads som endte sine dager i tukthus og videre påstår de i Gravberget at det også var en Gudmund, men dette er vel ikke noe finsk navn, men han skulle i tilfelle være kommet 1686.
På den annen side kunne det være interessant å få del av de opplysninger du måtte ha om Morten Mortensson og hans etterkommere da de jo er endel av de Liitiainen jeg forhåpentlig en gang i fremtiden vil ha oversikt over.

1999-08-02, 10:19
Svar #3

Utloggad Irmgard Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2020-02-15, 17:38
    • Visa profil
Det är inte mycket jag kan bistå med vad gäller Morten Mortensson Liitainen. De uppgifter jag har  tillgängliga har jag fått av norska släktforskare. Han föddes ca 1626 i Gästrikland. Gift med Kari Eriksdotter Purainen. Båda döda i Risberget, Vaaler, Norge. Deras barn:
 
Ingeborg Mortensdatter Liitainen f. ca 1666
Morten Mortensen Liitainen f. ca 1668
Anders Mortensen Liitainen f. ca 1671
Johan Mortensen Liitainen f. ca 1681
Kari Mortensdatter Liitainen f. ca 1677
 
Marte Mortensdatter Liitainen f. ca 1681
 
  De sista fyra barnen lär vara födda i Risberget, Våler.
Ingeborg Mortensdatter Liitainen f. ca 1666 g.m. Henrik Henriksen Himainen f. i Gästrikland.
Jag har endast uppgifter om två barn:  
Anders Henriksen f. ca 1658
Henrik Henriksen f. ca 1665
 
Jag härstammar efter Henrik Henriksen Himainen.
Skulle tro att du har dessa uppgifter tidigare.
 
I manntall 1664-1666 for Hof Aasnes og Vaaler finns: Anders Liden alder 40 aar. Han är uppsatt på gården Westaasen.
 
I Pellosniemi socken fanns släkten Liitainen (Litiäinen) år 1541. Förnamn finns med från 1571, men ingen Morten. Detta enl. Bo hansson. Honom mötte jag slumpartat i Finland förra året.
 
Enl. honom fanns Olof Markusson Tossavinen hos Anders Mortensen Liitainen i Gravberget Våler 1664-1666. Olof hittar jag dock inte. Vill också påpeka att nämnda mantal, som jag tittat i, är avskrift från originalet. Det är ett tufft jobb du har framför dig!

1999-08-02, 20:43
Svar #4

Helge Siljuberg

Hei.
Takk så mycket, men det er mulig du har en liten feil. Hvis det er de samme som jeg kjenner til, er Henrik Henriksen Himainen født i Orsa ca 1625, og Ingeborg Mortensdatter Liitiainen født i Gestrikland ca 1641. Disse var gift og ryddet Galåsen i Trysil. De hadde mange barn, men jeg tror den gode Henrik var gift en gang før. Jeg har barn som følger: Anders, Ingeborg, Kerstin, Henrik, Marit, Kari og Anne. Marit ble gift med Daniel Sigfridsson Siekkinen og hadde iallefall en sønn som Pål f 1691 i Lutnes i Trysil og død 1751 i Aspberget. Han var gift med Lisbet Pålsdatter og hadde barn: Pål, Ingeborg, Brita, Daniel, Erik, Mattes og Sara.  
Det har seg slik at det er en norsk etterkommer som forsker i denne slekten idet slekten ryddetr i Håberget i Elverum en gang i forne tider.  
 
En annen sak, hvor har du opplysningen om at Morten og Kari døde i Risberget. Jeg har fått opplyst at de solgte sin eiendom i Risberget 1691 og flyttet utenlands. Men jeg er som sagt nettopp begynt med dette så jeg har mye å lære og enda mere å forske i. Men det lyder litt merkverdig at man flytter til utlandet i en alder av 65 år etter å ha ryddet og bebodd en ny eiendom endel år. Så vi får se hva som dukkere frem etterhvert.
 
Helge

1999-08-02, 23:08
Svar #5

Utloggad Irmgard Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2020-02-15, 17:38
    • Visa profil
Hej!
Ja,det är tydligen flera olika uppgifter i omlopp.
Att Kari och Morten dog i Risberget, Våler står att läsa i Finneslekter II utgett av Solör Slekthistorielag.
Jag tror att vi menar samma Ingeborg och Morten.I en artikel skriven av Pål Furuberg står Ingeborg Mortensdatter Liitainen f. Gästrikland ca. 1641 g.m. Henrik Henriksen Himainen Gravberget, f. Gästrikland ca.1626. Här stämmer Ingeborgs födelsedata överens med det du har.
 
 I Finnemantalet från 1686 framgår det att Liitäinen-släkten kom till Gravberget och Risberget i Våler omkring 1660. De anges alla vara födda i Gästrikland, ca 40 mil österut, under tiden 1616-38. Anders, Johan och Jacob i Gravberget, Morten i Risberget och systern Marte i Galåsen, Trysil.
 
Dessförinnan kan man finna Anders i Mulltjärn, Östmark från 1655.1658 är också brodern Mats där (Gabriel Bladh: Finnskogens landskap och människor under fyra sekler).
En annan bror, Staffan Mortensson är 1664 i Norra Röjdåsen, Östmark. År 1681 anges han i Kvarntullsmantal för Aspberget, Norra Finnskoga med ett hushåll på tre personer i skattepliktig ålder-över 12 år, men återfinns ej senare.
 
Släkten Liitäinen finns fortfarande kvar i hela området. I stort sett alla i Gravberget härstammar från släkten. Den spred sig även tillbaks in på svensk sida inom Aspbergets hemman och till Södra Finnskoga. De byggde nya boplatser på hela Gravbergsskogen. Bl.a. Enberget och Rådelsbråten som nu hotas ödeläggas av det planerade skjutfältet. Bo Hansson
 
Artikeln hämtad ur Slaekt og Slekt nr. 2 1996.
 
Beträffande Daniel Sigfridsson Siekkinen och Marit Henriksdatter Himainen så har jag funnit en annan son, nämligen Daniel Danielsson Siekkinen f. ca 1695, Nordre Lutnes, Trysil. Gift ca 1723 med Helja Olsdatter Tossavainen. Hilsen Irmgard

1999-08-03, 01:11
Svar #6

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 08:42
    • Visa profil
Helge och Irmgard,
Som finnmarksforskare på Dalarnas norra finnmarker (Orsa/Ore finnmark) får jag med jämna mellanrum frågan om denna Henrik Henriksson Himainen som ska vara född omkring 1626 i Orsa. Så långt jag har kunnat finna ut finns endast en Henrik på Orsa finnmark vid den tiden (mtl 1637-1641), och han kallas endast Homo Henrik varigenom han antagits vara av släkten Homuinen, men  namnlikheten med Himainen finns ju där.
Homo Henrik har en son Henrik Henriksson, född 1636 (åldersuppgift) som lever hela sitt liv på Orsa finnmark (Sandsjö) och begravs på julafton 1699 i Orsa.
Den Henrik Henriksson som var gift med Ingeborg Mårtensdotter Liitiainen har en dotter Kerstin, född 166(3) i Gravberget, Hof som var gift med Olof Andersson Kuosmainen från Hoven i Ore sn. Kanske är det där igenom uppgifterna om att Henrik skulle vara från Orsa framkommit?
/Torbjörn/

1999-08-06, 23:28
Svar #7

Helge Siljuberg

Hei.
En liten forklaring på hvorfor jeg er interessert i slekten Liitiainen. Anders Mortenson Liitiainen hadde en sønn Morten Andersen, han igjen Henrik Mortensen, så Erik Henriksen Siljuberget, Halvor Eriksen Siljuberget, Knud Halvorsen Siljuberget, Halvor Knudsen Siljuberget, Kolbjørn Siljuberget, Halvor Siljuberg og så undertegnede. Så all hjelp til å kartlegge familien Liitiainen vil bli satt stor pris på. I øyeblikket prøver jeg  å samle mest mulig informasjon, og er helt klar over at det kommer til å bli en del arbeid etter hvert med diverse kirkebøker etc både i Norge og Sverige. Men regner med å ha tiden for meg, og med god hjelp av mange som kan dette med slektsforskning langt bedre enn meg håper jeg å få kartlagt familien etterhvert.
 
Helge

2003-05-01, 18:58
Svar #8

Ove Silkoset

Jeg er født i Risberget i Våler, og er etterkommer etter Henrik Eriksen Puranen. Han var bror av Kari Eriksdatter, som var gift med Morten Mortensen Liitiainen (bror av Anders?). Morten og Kari kom til Risberget i 1668, og var blandt de første rydningsmennene der. Er det noen som kjenner til Karis slekt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna