ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var Sigfrid Jonsson far till Per Jonsson?  (läst 183 gånger)

2024-04-17, 10:39
läst 183 gånger

Utloggad Torbjörn Forss

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:49
    • Visa profil
 Sigfrid Jonsson, född 1712 i Backa, Valbo var gift med Karin Johansdotter och de fick 1736 dottern Karin och från henne härstammar jag. Hustru Karin avled och Sigfrid gifte om sig med Brita Bengtsdotter som, efter drygt 6 månaders äktenskap, den 12 maj 1740 födde sonen Per. I hans födelsenotis finns en ovanlig notering som jag tolkar:
Oäkta barnet Pär, modern hustru Britta Bengtsdotter häftad av drängen Jonas Pärsson i Åsbyggeby, som hon angiver före vigseln med Sigfrid Jonsson i Backen.” (Valbo (X) C:1 (1688-1740) Bild 69 / sid 131 v137144.b69.s131)
Enligt detta var Sigrid inte far till Per, vilken också senare i livet använde patronymikonet Jonsson (till skillnad från sina syskon).
När jag nu börjat med DNA-forskning får jag indikationer om att jag är släkt med Sigfrid genom Per.
Det ger anledning till två frågor;
 - Var Sigfrid i verkligheten Pers far?
- Vad hade Britta i så fall för anledning att ange Jonas Persson före vigseln? Var det för att Sigrid inte skulle beskyllas för ”för tidigt sängalag”?
Är det någon Valbo-forskare som har synpunkter på detta?
Torbjörn Forss

2024-04-17, 11:39
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2616
  • Senast inloggad: 2024-05-15, 16:11
    • Visa profil
"För tidigt sänglag" var väl knappast värre än att göra sig skyldig till lönskaläge? Så jag har svårt att se det som en förklaring.

DNA har jag ingen erfarenhet av, men hur nära släktskap indikeras? Det kan ju inte uteslutas att det finns ett släktskap också mellan Sigfrid och Pers angivne far Jonas Pärsson.

2024-04-17, 12:49
Svar #2

Utloggad Torbjörn Forss

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:49
    • Visa profil
Jag har försökt hitta om jag på något vis är släkt med Pers angivne far eller hans mor, men jag har inte funnit någon sådan koppling. Men eftersom jag är släkt med Sigfrid så blir ju den ovanliga anteckningen intressant när flera av mina DNA-matcher har Per i sitt släkt-träd. Men möjliga släktanknytningar är naturligtvis många på detta avstånd.

2024-04-18, 12:21
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6974
  • Senast inloggad: 2024-05-17, 07:05
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag tror att Brita verkligen trodde att fadern var Jon Persson. Men det var fel, det var Sigfrid ändå. Kanske ett vidlyftigt kärleksliv där hon har räknat fel på dagarna när Per skulle ha avlats.

2024-04-19, 20:26
Svar #4

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 16:07
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Sigfrid Jonsson, född 1712 i Backa, Valbo var gift med Karin Johansdotter och de fick 1736 dottern Karin och från henne härstammar jag.
....
När jag nu börjat med DNA-forskning får jag indikationer om att jag är släkt med Sigfrid genom Per.



Hej Torbjörn, angående indikationerna ovan - menar du att ett autosomalt test visar att du är släkt med Pers ättlingar, eller hur kommer du fram till det?

2024-04-19, 21:31
Svar #5

Utloggad Torbjörn Forss

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:49
    • Visa profil
Hej Erik.Jag arbetar med att verifiera min pappersforskning genom att försöka hitta den närmaste gemensamma släktingen som jag och mina (autosomala) matcher har i sina släkt-träd. Bland de träffar som jag inte hittar någon gemensam ana med, finns det 4-5 som har Per med bland sina anor. Detta väckte mitt intresse och noteringen i födelseboken är ju väldigt speciell. Vad fick Brita att gå till prästen med den informationen?Med ett avstånd 280 år kan man ju inte vara säker på hur man nu är släkt och jag tror inte att jag kan få något bevis för att Sigfrid var Pers far om inte någon annan forskare har kommit fram till det genom t.ex. Y-DNA.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna