ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjömanshuset i Gävle 1815-1840 och Anders Holm i mönstringsrullorna  (läst 373 gånger)

2022-03-02, 16:47
läst 373 gånger

Utloggad Leif Engman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2023-08-04, 19:07
    • Visa profil
Hej släktforskarkollegor
Föreställer mig att någon forskare har intresserat sig för de skepp, sjömän och den skeppshandel som utgick ifrån Gävle sjömanshus. Tycker själv att det är en spännande läsning som alla marginalanteckningar i mönstringsrullorna ger vid handen. T.ex otaliga rymningar i New York, olyckor, dödsfall och abandonerade fartyg. För att inte tala om alla Schornetter, Briggar och Skepp med sina färgstarka namn "Enigheten, Idogheten, Succes. Minerva, Hoppet, Treflig, Orion, Redligheten, Justitia och Förtroendet m.fl.
På flera av dessa "båtar" alltifrån Briggen Elvira 1 juni 1815 till skeppet Minerva 29 maj 1840 har jag funnit min anförvant Anders Holm född i Nora 11 dec 1796. Han har då börjat som köksmatros, gått som jungman, matros och slutligen som timmerman 1837-1840.
Dock, till min förtret, betecknas han i hfl Gefle stad 1836-1840, A1:11B, p 42 som "afvikne sjömannen" Anders Holm och i utflyttningslängden Gefle 1842 återfinns afvikne sjöman And. Holms dotter Christina Mathilda f.1828 utflyttad till Wendel (där modern Anna Nilsdotter 1789-1840 vuxit upp).
1. Söker således med ljus och lykta efter ovannämnde Anders Holm, har någon stött på honom - har tyvärr inte haft möjlighet att gå igenom emigrantregister annat än marginellt.
2. Hoppas också att någon kan tipsa om något verk motsv som avhandlar sjömanshuset i Gävle.
Förhoppningsfull Leif Engman mobil 076-240 26 30 eller leifengman@telia.com.

2022-03-02, 17:45
Svar #1

Utloggad Bo Jershed

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 22:56
    • Visa profil
Hej
"Afvikne" ... ja det första man tänker på är rymning men då brukar det stå i klartext.

Antar att du tittat i Gävles sjömanshus matrikel. Annars har du ett utdrag här.
Vad gäller litt om Gävle Sjömanshus så är nog "Sjömanshus i nord" av Lennart Revborn standardverket.
Hälsningar
Bo Jershed

2022-03-02, 20:27
Svar #2

Utloggad Leif Engman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2023-08-04, 19:07
    • Visa profil
Hjärtligt tack Bo
Denna matrikel har jag missat helt, men nu hittat den. Gav en del nya uppgifter. Har endast gått in i Mönstringsliggare D1aa tidigare. Återstår att hitta den rackarn. Tack även för boktipset. /Leif

2022-03-02, 21:16
Svar #3

Utloggad Rolf Sundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:50
  • RolfS
    • Visa profil
Hej, Leif,

Är Du med i Gästriklands genealogiska förening? Jag hade en artikel i fjol i deras medlemstidning Gestricia, som kan intressera Dig, en släktberättelse från samma period av segelfartygens tid. Mejla mig så skickar jag den.

Lita inte på Hfl-uppgiften 1836-40 om "avviken" eller "förrymd". Jag tror det är en uppgift som hänger kvar från 1833-37. Han är ju i tjänst igen från 1837, och med en mer kvalificerad tjänst, och hans matrikel säger inget om att han rymt som avslutning på den andra perioden, utan "afgår 1842". Dessutom har jag ett exempel från samma period där Hfl säger att en sjöman "rymt", men sjömansrullan för hans sista resa visar att han mönstrade av i N.Y. med utbetald lön.
Sök upp sjömansrullan för Anders Holms sista resa och tag reda på hur den slutade, ifall han lämnade båten någonstans. Men det är allmänt väldigt mycket rymningar i N.Y., så är det.

Anders Holms näst sista resa tycks ha gått med B J Bräcke som kapten. Då var han nog i samma besättning som min farfars farfars far båtsmannen Anders Sundberg. Det borde vara så, men jag har inte nu kollat i sjömansrullan för den seglatsen.

Ett annat sammanträffande: Anders Holms familj finns ju 1836-40 på sid 42 i AI:11b, som Du skriver. Under åtminstone några av dessa år finns min farfars farmor Fredrika Wilhelmina Wedin och hennes mor och bror (Wedin) på samma Hfl-sida, dvs förmodligen i samma gård.

En liten poäng med sjömansrullorna är, att man har chansen att hitta sjömännens egna namnteckningar i den.

Slutligen, en imponerande bok jag vill nämna i detta sammanhang är Sven-Olof Nordenbergs (2014) "Gävles segelfartyg". I den kan man läsa om alla skeppen och om deras kaptener, och det är tätt med illustrationer.
RolfS

2022-03-02, 23:11
Svar #4

Utloggad Leif Engman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2023-08-04, 19:07
    • Visa profil
Rolf - utomordentligt tack för initierat svar.
Spännande litteraturhänvisning att ta itu med.
Bästa hälsningar Leif

2022-03-02, 23:24
Svar #5

Utloggad Leif Engman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2023-08-04, 19:07
    • Visa profil
Rolf, självfallet ser jag fram emot att få din släktberättelse. Är ej medlem i Gästrikeföreningen.

2022-03-02, 23:47
Svar #6

Utloggad Bo Jershed

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 22:56
    • Visa profil
Rolf,
Jag är också intresserad att ta del av din släktberättelse.
Min email: bcjgbg@gmail.com
Mvh
Bo Jershed

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna