ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hittar inte Kila i mantalslängden för Gällared!  (läst 103 gånger)

2024-04-28, 15:26
läst 103 gånger

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 08:15
    • Visa profil
Hej!


Håller på att släktforska för en släkting och har hamnat i Gällared. Det är en gård "Kila" och Jon Nilsson född 4 oktober 1738 i Kila, fadern Nils (Andersson)? Hittar inte den gården i mantalslängder, har den något annat namn?
Jon Nilsson gifter sig 11 juni 1734 i Gällared med Annika Nilsdotter i Knarrhult. Efter det har jag koll.


Tacksam för upplysningar!
Med vänlig hälsning , Carin Andersson.

2024-04-28, 15:51
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6958
  • Senast inloggad: 2024-05-13, 21:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Gällareds socken var delad mellan Faurås härad (största delen) och Årstads härad (mindre del). De båda delarna av socknen står därför på olika ställen i mantalslängden.

Kila hörde till Årstad-delen. I 1740 års längd finns Kila på sidan 5932 (AID v98698a.b6690.s5933). Den ende Nils på Kilas tre jordeboksgårdar i den längden är Nils Andersson på Bengtsgården (eller Bengt Matsgården).

Observera att eftersom Kila hörde till Årstads härad, så är det också där som du finner bouppteckningar och domböcker.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-04-28, 16:04
Svar #2

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 08:15
    • Visa profil
Stort TACK för snabbt svar, Jörgen!


Detta hade jag ingen aning om! Satt just och tittade på Knarrhult 1764 mtl och såg att Nils Johansson där var från bruket, över 63 år och istället Jon Nilsson från Kila nr 1 i denna socken, Årstads härad 16/ 9 1763, fick förklaringen av dig! Än en gång tack!


Med vänlig hälsning, Carin Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna