ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smålandsgård?  (läst 2900 gånger)

2001-10-22, 22:11
läst 2900 gånger

Gun Botnen

Någon som känner igen denna gård? Fotot är tyvärr omärkt på baksidan.
Ungefär när kan bilden vara tagen?
(Fotografen var J.G. Wetterholm, Jönköping)
MVH Gun Botnen



2001-10-23, 09:23
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Bästa GB,
Vilken vacker bild! Fotograf Wetterholm är verksam i Jönköping under 1870-80-talen enligt Förteckning över svenska porträttfotografer i Kungl. bibliotekets samlingar (dess rapport  nr 19 utg. 1992)
Hälsningar LarsOlof Lööf

2001-10-23, 11:25
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11059
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 19:25
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gun,
Har Du någon aning om var den bodde som har ägt bilden. På vilken sida Jkpg t ex. Om huset fanns kvar 1956 är det trol möjligt att finna det i Sveriges bebyggelse, som jag t ex har ett av banden till. Huset har en mycket speciell karaktär. Vill redan konstatera att det inte handlar om en mindre gård, se t ex husresningen över verandan.
Vänligen,
Olle Elm

2001-10-23, 19:28
Svar #3

Gun Botnen

Tack för svaren! Fotografiet ägdes av min morfar (född 1875)och mormor(född 1884)i Nässjö. Jag vet inte om någon släkting bodde i gården på fotot men det är ju troligt. Mina morföräldrar hade flest släktkopplingar till socknarna runtomkring Vetlanda.  
Släktkopplingar på min mm?s sida t.ex. Emhults Norrgård i Ökna, Ämmaryds Björsagård i Alseda, Gölberga i Skirö.
 I min mf?s släkt fanns många prästfamiljer. Kanske är gården en prästgård?
Jag undrar om det i slutet av 1800-talet var vanligt att fotografer reste runt och fotograferade olika gårdar? Togs då också porträttbilder?
 MVH/ GB

2001-10-24, 09:18
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
GB,
Fotot är ganska typiskt och fotografen har säkerligen blivit kontrakterad för att ta den här bilden. Många fotografer hade just denna typen av foton som speciallitet och gjorde också reklam för att de tog sådana. Det typiska ligger i att personerna grupperades framför huset och hästen med sin kärra också ställdes upp för fotografering. Att fotot föreställer en prästgård känns mycket troligt.
Hälsningar LarsOlof Lööf

2001-10-24, 14:32
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11059
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 19:25
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gick igenom Sveriges bebyggelse, Landsbygden, Jönköpings län, Del III, som också omfattar Nässjö landskommun, men finner ej huset.
Tog in bilden i ett annat program, men det är svårt att få bättre upplösning. Tycker mig dock se ett knuttimrat hus med brädfordrade knutar, med en karaktär som för tanken till tidigt 1800-tal. Vad som avviker är fönsterna, vilka är ovanligt stora. Dubbla skorstenar ger huset en förnäm karaktär.
När man letar efter det här huset, är det väl viktigt att tänka sig att det senare kanske blev påbyggt, åtminstone med någon typ av hall med fönster på övervåningen, samt kanske kupor för fönster.
Vänligen,
Olle Elm

2001-10-24, 15:03
Svar #6

mats

Hej Gun!
Jag håller med Lars Olof att det är en fin bild. Med tanke på grupperna med äldre personer som sitter utspridda på gårdsplanen, undrar jag om det inte kan vara ett ålderdomshem/fattighus.

2001-10-24, 15:57
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Håller inte med dej Mats, att det skulle vara ett fattighus. Ger mej sjutton på att fattighus vore mycke sämre.
Huset är säkert början 1800-tal som Olle säger. Timrat med brädfodring av senare datum.
 Fönsterna sitter så lågt så det ryms inte ett element av normal storlek under. Kammaren mitt på stugan är betydligt mindre än kök och sal, på var sin ända av huset. Så farstun får det utrymmet + 1 ? - 2 meter till. Där går trapp till övervåningen. Ytterom det kommer bron med sin snickarglädje.  
Kåken har säkert en veranda ovanför bron i dessa dagar, om den inte är riven år 2001.
Är ganska säker, för jag bor i nåt liknande. Dock bara med ett fönster på var sida.
mvh
rune

2001-10-24, 20:02
Svar #8

Barbro Söderman

Jag är ingen expert, men vi har haft ett hus, mangårdsbyggnad i Småland och på den tiden studerade jag det här med hus. Jag skulle gissa på mitten av artonhundratalet pga husets utseende, och planering, av det man ser utifrån.  
Skulle också gissa på någon form av allmän byggnad som ålderdomshem el likn. OM det inte vore så många äldre med på bilden hade jag gissat tex skolhus.

2001-10-26, 12:03
Svar #9

Gun Botnen

Tack för svaren! Jag råkade surfa in på Bankeryds hembygdsförenings fina hemsida. Se gården i Prinseryd. Fotot föreställer nog denna gård. Om så är så skall hembygdsföreningen få en skarpare kopia av min bild, om de vill. MVH Gun Botnen

2001-10-26, 14:20
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11059
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 19:25
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Grattis Gun till fyndet! Lägger in bilden nedan:
 


 
 
Nog är det frestande att tro att Du funnit gården. Nu skulle det vara roligt att veta något om Prinseryd, när Du lockat med oss på denna roliga husidentifikationsresa. Har någon information?
Vänligen,
Olle Elm

2001-10-26, 14:26
Svar #11

Utloggad Bill Landén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-07-17, 08:06
    • Visa profil
Hej Gun! Det råder ingen tvekan, gården heter Prinseryd och ligger i Bankeryds socken, Jönköpings län. Fotot har jag hämtat hem och tacksamt lagt in i  Bankeryds Hembygdsförenings databaserade bildarkiv. Där finns redan några foton från sekelskiftet, dock inget så tidigt som ditt. Mangårdsbyggnaden ser exakt lika dan ut idag, exteriören har underhållts väl. Om du mailar mig din postadress skall jag skicka mer uppgifter om gården. MVH Bill Landén

2001-10-28, 10:11
Svar #12

Utloggad Bill Landén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-07-17, 08:06
    • Visa profil
Upplysning till Gun och andra som intresserat sig för denna bildgåta.
Prinseryd omnämns första gången på 1500-talet som skattetorp. Gården som är en av socknens minsta ingick år 1652 tillsammans med flera andra gårdar i socknen, i en förläning till Reinhold Lieve. Denne sålde sedan 1652 till landshövdningen Johan Printz, under dennes ägande kallades gården Printzeryd. Under 1700 o 1800-talen har ägare bytts flera ggr. Under tiden 1840-1874 fanns på gården en skola, kanske hade Nilsson anknytning till denna. Mangårdsbyggnaden uppfördes år 1845. Sedan 1874 är gården i Vallonsläkten Millers ägo. Bankeryds Hembygdsförening gm Bill Landén

2001-10-28, 14:40
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Bill!
 
Vilken Miller var det som köpte Prinseryd 1874? Jag har en del Miller i mina släkthandlingar.
 
Mvh//
Lotta

2001-10-30, 17:40
Svar #14

Utloggad Bill Landén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-07-17, 08:06
    • Visa profil
Svar till Lotta
Det var August o Brita Miller som köpte gården 1874.
Om du har andra frågor gällande Miller ber jag dig kontakta Eva Miller bost 036-371010 eller arb 036-371080
MVH
Bill

2001-10-30, 21:31
Svar #15

Lotta Nordin (Lotta)

Tack Bill!
 
Och tack för en fin sida med uppgifter om Bankeryd. Väldigt trevligt att se bilder och få beskrivningar på det sätt Bankeryds hembygdsförening gjort.
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna