ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carcinoma ovarialis  (läst 927 gånger)

2003-02-14, 17:51
läst 927 gånger

Anna-Karin Johansson

Carecnoma ovis + vit. org. cord står det i dödsboken efter min morfars mor. Inte helt lätt att tyda... Någon som utifrån detta kan gissa? Det står även 'Kräfta' men detta är överstruket. Antar att ovis inte har något med får att göra.

2003-02-14, 19:07
Svar #1

Bo Olsson

Om inte jag minns fel så har väl ovis med äggstockarna att göra. Jag skulle tolka de som äggstockscancer, men det är bara en gissning. Carcinoma betyder ju cancer.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2003-02-14, 20:16
Svar #2

Anna-Karin

Funderade just på om det kunde vara en förkortning av ovari. Vit. org. kan det vara en förkortning av vitala organ? Verkar som om hon haft cancer men att det fanns något ytterligare som man velat lägga till, därmed överstrykningen av 'kräfta' och tillägget inom parentes.

2003-02-14, 21:59
Svar #3

Ulf Bjern

carcinoma ovarialis är äggstockscancer, vitae organicum cordis är hjärtfel.

2003-02-15, 23:44
Svar #4

Anna-Karin

Tack Ulf och Bo,  
Ser det som ganska klarlagt att det rört sig om äggstockscancer OCH hjärtfel. Inte lätt att få plats med på litet utrymme i dödsboken uppenbarligen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna